Karolinska Institutet Utbildning steg 1 Inköp & upphandlingsenheten
Inledning Grundläggande regler Ett steg i taget Säkrare i er roll – bättre stöd för kärnverksamheten Dialog med Inköps- och upphandlingsenheten
AGENDA 13.00 Inledning 13.20 Introduktion till offentlig upphandling 13.40 Inköpsprocessen 14.00 Kaffe 14.15 Ramavtal 14.45 Direktupphandling 15.15 Fakturahantering 15.30 Bensträckare 15.40 Frågor & Praktikfall 16.30 Slut
Introduktion Offentlig Upphandling Varför offentlig upphandling? Uppsöka marknad Skapa konkurrens Bäst produkt till bäst pris Avgränsa behovet Tänka efter före Effektivitet ”Vi måste göra rätt, så att det inte är fel om ngn kontrollerar.” Upphandlingsskadeavgift. Skriverier. Lag finns – som baserar sig på ett EU-direktiv. Men varför finns direktiven till att börja med? Vad är själva tanken? (bild) Första ledet får även andra ledet som effekt
Introduktion Offentlig Upphandling ”Många bäckar små” EU – 3600/22 500 Mdr SEK = 16 % S – 500/3500 Mdr SEK = 14 %
Introduktion Offentlig Upphandling Lagar, förordningar, EU-direktiv och EU-förordningar Lagen om offentlig upphandling (LOU) SFS 2007:1091 Lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF) SFS 2007:1092 Lagen om offentlighet och sekretess SFS 2009:400 Offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster 2004/18/EG Ändring av rådets direktiv vad gäller effektivare förfaranden för prövning av offentlig upphandling 2007/66/EG
Introduktion Offentlig Upphandling Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) När ska lagen tillämpas? Aktuellt upphandlingsförfarande? Process Överprövning Upphandlingsskadeavgift Upphandlande myndigheter/offentligrättsliga organ Tröskelvärde 1 233 401 kr (varor och A-tjänster ) Beloppsgräns direktupphandling 284 631 kr (15 % av TV för kommuner och landsting 1 897 540 kr)
Introduktion Offentlig Upphandling När ska lagen tillämpas? Statliga myndigheter, kommuner, landsting, offentligt styrda organ Tilldelning av kontrakt Tröskelvärden
Introduktion till Offentlig upphandling Kontraktsvärde Upphandlingsform Öppet förfarande Selektivt förfarande Förhandlat förfarande Konkurrenspräglad dialog 1 233 401 kr Förenklat förfarande Urvalsförfarande 284 631 kr Direktupphandling
Introduktion Offentlig Upphandling Vilket upphandlingsförfarande ska tillämpas? Kontraktets värde Föremål för upphandling Marknaden Kontraktsvärde Upphandlingsform Öppet förfarande Selektivt förfarande Förhandlat förfarande Konkurrenspräglad dialog 1 233 401 kr Förenklat förfarande Urvalsförfarande 284 631 kr Direktupphandling
Introduktion Offentlig Upphandling Process Annonsering Tidsfrister Kommunikation, information, dokumentation Kontroll av leverantörers lämplighet Tilldelning av kontrakt Avtalsspärr
Introduktion till Offentlig upphandling Grundläggande principer Öppenhet/transparens Likabehandling Proportionalitet Ickediskriminering Ömsesidigt erkännande
Introduktion Offentlig Upphandling Överprövning På talan av leverantör Överprövning av upphandling Överprövning av avtals giltighet
Introduktion Offentlig Upphandling Upphandlingsskadeavgift På talan av tillsynsmyndigheten Upp till 10 000 000 SEK Max 10% av kontraktsvärdet
Inköpsprocessen Behovsinventering och marknadsundersökning Val av upphandlingsförfarande Förfrågningsunderlag (vad ingår?) Annonsering Lämnande av anbud Prövning och utvärdering Tilldelningsbeslut Avtalsspärr Avtalstecknande
Förfrågningsunderlag Inköpsprocessen Förfrågningsunderlag en skidpjäxa storlek 42 varm inte åkt så mycket sista åren runt tretusen eller så julklapp
Förfrågningsunderlag Inköpsprocessen Förfrågningsunderlag pjäxan skall vara tillverkad för liftburen utförsåkning skall vara tvådelat med fyra spännen skall passa fot som är 27 cm lång, 9 cm bred och med normalt fotvalv pjäxans innersko bör erbjuda gott hälgrepp med bibehållet blodflöde i skidåkarens fot pjäxans innertemperatur vid bruk och omgivande temp om -10 grader celsius bör ej understiga +20 grader celsius Sulans mått och skalets konstruktion skall uppfylla ISO 2006:234 pjäxan bör levereras senast den 20 december 2012 till Nobels väg 5 i Solna pjäxan skall levereras senast 24 december 2012 till Nobels väg 5 i Solna listpris med eventuella rabatter skall redovisas i anbud
Ramavtal enligt LOU 2:a konkurrensutsättning. Exempel
Kap 5 Ramavtal Avtal i syfte att fastställa villkoren för senare tilldelning Högsta värde för samtliga kontrakt under avtalstiden Max 4 år om ej särskilda skäl finns 1 eller flera leverantörer ( 3 stycken över tröskelvärdet) Med 1 leverantör sker tilldelning ”strikt” enligt avtalet. Visst samråd får ske. Rangordning eller annat sätt. 2:a konkurrensutsättning, samråd, tidsfrist, sekretess, tilldelningskriterier Inköpscentraler – statlig inköpssamordning. – avropa.se
EU direktivet EU-direktivet stipulerar att en myndighet inte kan utnyttja reglerna för ramavtal på ett felaktigt sätt så att konkurrens förhindras, begränsas eller snedvrids. Konsekvenserna av ett ramavtal måste analyseras så att en fungerande och lämplig lösning uppnås
Ramavtal med en leverantör Skriftligt samråd kan ske men inte ny förhandling. Precisering av villkor – pris på grund av pris- eller valutaklausul Förtydligande av innehåll –ex hur en tjänst skall utföras. Tidigare lämnade uppgifter får ej ändras men kan konkretiseras via samrådet
Ramavtal med flera leverantörer Tilldelning av kontrakt genom: 1. Rangordning: alla villkor är fastlagda i ramavtalet. (samråd) 2. Förnyad konkurrensutsättning: alla villkor är inte fastställda 3. Fördelningsnyckel:
Vid förnyad konkurrensutsättning ska upphandlande myndighet Skriftligt samråda med godkända leverantörer Ge tillräcklig tidsfrist för att inkomma med anbud Inte öppna anbud innan svarstiden löpt ut Tilldela kontrakt/avrop till bästa anbudet enligt tilldelningskriterier angivna i ramavtalet
Statliga Ramavtal Statliga Ramavtal skall användas. Ramvatal med 1 Geografisk leverantör – Kaffemaskin-Selecta Ramvatal med 1 leverantör – Glasögon-Synsam Ramavtal med fler leverantörer i rangordning - Dokumentskåp börja med nr 1 Ramavtal med fler leverantörer och 2:a konkurrensutsättning
SKT09 –Skrivare, kopiatorer och tjänster Förnyad konkurrensutsättning Avropsrutinen för detta ramavtal är en förnyad konkurrensutsättning. Detta innebär att du ska fråga alla leverantörer inom aktuellt område. Dokument Stöd Blanketter och Mallar Avropsrutin
Avropsrutin - ÖVERSIKT Upprätta avropsförfrågan enligt Ramavtalet Skicka avropsförfrågan till samtliga antagna ramavtalsleverantörer. Svar på avropsförfrågan från leverantören Utvärdering av avropssvar Genomförande av eventuell provleverans Fatta tilldelningsbeslut Kommunicera tilldelningsinformation Teckna avrops-/leveransavtal. Beställning (vid vissa leveransavtal), leverans, fakturering, betalning.
Vad är direktupphandling? Upphandling utan krav på annonsering och anbud i viss form
När är direktupphandling möjlig? Under beloppsgränsen 284 000 SEK Synnerliga skäl Ej lämpligt begära in anbud p.g.a. kompletterande leveranser tekniska eller konstnärliga skäl ensamrätt synnerlig brådska Definition synnerliga skäl
Exempel på otillåtna direktupphandlingar påstående att kontrakt ej omfattas av upphandlingsskyldighet uppdelning av inköp väsentliga förändringar av kontrakt avrop från ramavtal som UM ursprungligen ej part i domstolstrots UM anser sig inte ha upphandlingsskyldighet
Direktupphandling Exempel på otillåtna direktupphandlingar felaktigt åberopande av ensamrätt felaktigt åberopande av tekniska skäl felaktigt åberopande av konstnärliga skäl felaktigt åberopande av synnerlig brådska felaktigt åberopande av synnerliga skäl
Inköp av upphandlad leverantör
Kontakt med leverantör tas Fakturahanteringen Behov av inköp uppstår Kontakt med leverantör tas Leverantören är upphandlad och all viktig info för fakturering angavs vid avtalsskrivning
Godkännare konterar och skickar för attest Fakturan scannas och går som den ska i Contempus. ZZ-referensen styr den rätt Godkännare konterar och skickar för attest Attestant attesterar
Fakturan skickas för bokföring och betalas på förfallodag från vårt ekonomisystem Agresso
Inköp av icke upphandlad leverantör/ inköp på stan
Kontakt med leverantör tas Behov av inköp uppstår Kontakt med leverantör tas Leverantören är inte upphandlad. Ingen info gällande fakturering finns
Fakturan scannas in, referens saknas, fel betalningsvillkor mm Fakturan hittar inte rätt institution, hamnar i ZZ-företaget. ( oidentifierade fakturor) Ekonom centralt måste kontakta leverantör för mer info
Ekonom centralt skickar fakturan till ekonom på institution Leverantör finns inte i vårt register, måste läggas upp centralt. Fakturan skickas manuellt till godkännare när leverantören finns
Samma procedur som tidigare, den godkänns/attesteras och bokförs Denna process leder till längre handläggningstid, fler medarbetare blir inblandade på en och samma faktura.
VIKTIGT !!! Vår faktura adress Karolinska Institutet Fakturor Box 23 109 104 35 Stockholm Referens måste ALLTID finnas på fakturan ZZ XX XXXXXX Att upplysa leverantören att Karolinska Institutet har 30 dagars betalningsvillkor Att kontrollera att leverantören har F-skatt.
Dagens innehåll: Kort om offentlig upphandling Inköpsprocessen Ramavtal Direktupphandling Fakturahantering
Börja i tid – framförhållning Fråga och stäm av med Inköps- och upphandlingsenheten Sunt förnuft räcker långt TACK!