Offensiv kvalitetsutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Processkartläggning.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Gasmarknadens processer
En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten.
Kräkseminarium Bo Ahrenfeldt
Processkartläggning.
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Logistik på SU
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Syftet med en personlig handlingsplan
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Processorienterat förbättringsarbete
Monica Grahn förvaltningschef Vård- och omsorgsförvaltningen
Ledningssystem i sjukvården
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Påverkansanalys Identifiera mått
Mål- och resultatstyrning
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Utvärdering av processmognad
Framtidens specialistläkare
Processorientering Januari 2014.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Detta är God Vård.
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Kartläggning av processer
(Orsak-verkan analys, Ishikawa)
Nya föreskrifter och allmänna råd
Processorientering September 2012.
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Processorientering
Beställning av tjänster
Intern/extern kommunikation
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Påverkansanalys Identifiera mått. Påverkansanalys En påverkansanalys görs för att: 1.synliggöra ett mål/målområde 2.identifiera bakomliggande faktorer.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Framtidskartläggning
Fiskbensdiagram. Hjälper gruppen att: –Identifiera –Sortera –Illustrera –Skapa en gemensam bild av olika orsaker till ett problem eller ett tillstånd.
Introduktion till The Rational IT Model
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Fiskbensdiagram.
Påverkansanalys Identifiera mått
Kommunikationsprocesser
Erfarenheter av jobba med klassificering och Klassa
Presentationens avskrift:

Ett processorienterat arbetssätt – grunden för en systematisk verksamhetsutveckling

Offensiv kvalitetsutveckling Ledningens engagemang Arbeta med processer Ständiga förbättringar Sätt kunden i centrum Basera beslut på fakta Låt alla vara delaktiga Skapa helhetsbild Källa: Chalmers

Vad är kvalitet? Uppfyllelse av kundens krav och förväntningar Kund är den eller de som en organisation finns tillför, de som verksamheten vill skapa värde för. De som tar emot vårt resultat. Vad är då kvalitet. Kvalitet på en produkt eller tjänst är dess förmåga att tillfredsställa, och helst överträffa kundernas behov och förväntningar

Vad är en process? Inom kvalitetsområdet betyder process en serie sammankopplade aktiviteter som upprepas och skapar värde för någon/kunden. Den har en väl definierad början och ett väl definierat slut. Källa: Bo Bergman

Man har två alternativ: Så här är det: Oavsett om man tror på ”processorientering” av sin verksamhet eller inte… …så finns processerna där; verksamheten är redan ”processorienterad”! Man har två alternativ: -Strunta i processerna och hoppas på det bästa Inget nytt, processerna finns där, vad som är nytt är att vi dokumenterar vad vi gör -Försöka förstå processerna och styra/utveckla dem

Processer skär ofta genom flera enheter och verksamheter PV Chef Enhet 1 Chef Enhet 2 Kommun Chef Processen-logiskt sammankopplade aktiviteter

Patientens bild av sammanhanget Att komma in Att komma igenom Att få det man vill ha/behöver De gav mig exakt den hjälp jag ville ha (och behövde) exakt när jag ville ha (och behövde) den Källa: Memeologen/Qulturum 7

Sjukvårdens bild av patientprocessen Vårdbehov Effekter/resultat Första kontakt Bedömning Diagnostik Behandling Uppföljning Källa: ”Gör och lär ”Sveriges Kommuner och Landsting 8

Bestäm flödets detaljnivå Processen Delprocesser Aktiviteter 9

Tre vårdgivande modeller Funktions-orienterad Process- orienterad Patientprocess- orienterad Metafor: Den levande, service inriktade verksamheten Metafor: Metafor: Den magra maskinen Separata, fokuserade “silos” Verksamheten efter kundens process Verksamheten som en process Figur 1. Modeller för vårdgivande Källa: Fredrik Nilsson LTH

PROCESSKARTLÄGGNING

….. Se helheten! tid

Sätt samman en arbetsgrupp Tvärprofessionell Tvärorganisatorisk 13

Bestäm start- och slutpunkter Vad sätter igång flödet? - START När avslutas det? - SLUT Källa: Gör och lär 14

Syfte med kartläggningen Varför gör vi det här? Skapa en gemensam bild Hitta strul/problem/risker Förebygga att fel/problem upprepas Utveckla hjälpverktyg/checklistor Utgå från kundens/patientens behov Ta reda på tidsåtgång i flödet för att se resursspill, flaskhalsar etc Effektivisera/ändra/förenkla arbetssätt Klargöra ansvar och roller Källa: Gör och lär 15

Kartläggning - instruktion Utgå från kundens perspektiv Bestäm vilken process ni ska arbeta med Definiera processens början och slut – namnge processen Sätt ett övergripande mål för processen? Vad vill ni uppnå? Fastställ syftet – varför gör ni det här? Gör en beskrivning av nuläget Kartlägg aktivitet för aktivitet – använd gula post-it lappar och blädderblock - individuellt Gör en gemensam karta i gruppen och tidsordna aktiviteterna 16

Fiskbensdiagram Ishikawa Orsak–verkan diagram

Orsak 1 Orsak 2 Orsak 3 Problem Orsak 4 Orsak 5 Orsak 6

Huvudorsaker När du identifierar huvudorsakerna, ställ alltid frågan VARFÖR och diskutera detta i gruppen.

Flödet vid inskrivning Patient Läkare Bm/ssk Sekreterare Narkos Dr vet ej vem som är inskrivande bm/ssk Journal ej förberedd Patient ej i tid Undersökningsrum ej ledigt Tolk ej beställd Väntar på pat från bm/ssk Hittar ej journalen Flödet vid inskrivning Journal ej tillgänglig för sekr. Pat hittar ej preop.mottagning Läkaranteckning ej utskriven Pat. kommer för sent ner till preop.mottagning Op-program klart 11.00 Sekreterare Narkos

Fiskbensdiagram Ishikawa Orsak–verkan diagram

De fem M Människor Maskiner Metoder Material Miljö

Faktorer som förhindrar ett smidigt flöde i inskrivnings-processen Patient Förseningar Administration Dr vet ej vem som är inskrivande bm/ssk Op-program klart 11.00 Pat hittar ej preop.mottagning Journal ej förberedd Journal ej tillgänglig för sekr. Tolk ej beställd Patient ej i tid Pat. kommer för sent ner till preop.mottagning Väntar på pat från bm/ssk Hittar ej journalen Faktorer som förhindrar ett smidigt flöde i inskrivnings-processen Läkaranteckning ej utskriven Ont om plats för pat. Undersökningsrum ej ledigt Läkaren hittar ej pat Lokaler

Studera diagrammet Vilka faktorer kan du påverka? Prioritera tillsammans

Kraftfältsanalys enligt Lewin ”Omformulera” ”Lägg till” ”Släpp/Glöm” ”Behåll”

Principer för processorienterat arbetssätt Think out of the box