Grupputbildning för personer med olika kulturell bakgrund Patientutbildning Lund mars 2012 Eva-Lena Nilsson RN. MSN. Kliniken för Njurmedicin och Transplantation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Advertisements

FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
Att leva med multipel skleros
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
BILD
Metodstöd.
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Leva livet alla åldrar tillsammans: Vi är en internationell rörelse som vill spegla Guds rike med vår livsstil, låta familjen vara den grundläggande.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi ställde frågan: Vad betyder den ”Den Aktiva patienten” för dig?
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Tips för att vänskapen ska hålla i sig.
Interkulturell kommunikation i sjukvården Utländska läkare i Sverige (Intercultural communication in health care- Non-Swedish physicians in Sweden) Nataliya.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Lika leka bäst - eller? Andreas Jönsson, medicinteknisk ingenjör och
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Lära sig leva med cancer
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Eller formativt lärande…
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Varför gör de inte som vi säger?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Hantera en kronisk sjukdom
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Att rita en instruktion
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Att åldras i Sverige! Möte med äldre iranier i Malmö.
Språket som redskap- Introduktion
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkommen till domarutbildningen
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Diskussionstillfälle 4
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
Motivationen att lära sig svenska
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Sjukdomar och besvär.
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Presentationens avskrift:

Grupputbildning för personer med olika kulturell bakgrund Patientutbildning Lund mars 2012 Eva-Lena Nilsson RN. MSN. Kliniken för Njurmedicin och Transplantation Kliniken för Njurmedicin och Transplantation UMAS, SUS UMAS, SUS Disclosure – No Actual or Potential Conflicts to disclose. Disclosure – No Actual or Potential Conflicts to disclose.

Varför detta intresse? Dagbok

Kronisk njursvikt – ett globalt hälsoproblem Fokus: prevention/tidig upptäckt - patientutbildning som viktig del

En aktiv process som innebär ett informationsutbyte mellan patient och vårdgivare. (Falvo, 1994). Det är inte något som görs till patienten utan mer något som görs tillsammans med patienten. (Falvo, 1994) Ett mål med patientutbildning är att patienten lär sig nya strategier för att klara av en förändrad livssituation. (Lejsgaard Christensen & Huus Jensen, 2004). Patient utbildning

Charlie Brown says to his friend ”I just taught Snoopy to whistle.” His friend watches Snoopy and after a while says ”I don’t hear him whistling.” Charlie answers ”I didn’t say he could whistle. I just taught him to whistle.” Teaching and Learning

Varför är det så svårt? Livsstilsförändringar Många reaktioner och känslor att bearbeta Ofta andra förekommande kroniska sjukdomar Lära sig att leva med en skugga Leva i visshet om ovisshet

Att ta hänsyn till - bagaget Ålder Syn och hörsel Tidigare erfarenheter Motivationsnivå Utbildningsnivå Kognitiv nivå Önskan/förmåga till delaktighet Socialt nätverk Språk Religion Kulturell bakgrund

Migration Ökar Förändrad population Nya utmaningar

Hur ser det ut i Sverige? Personer med utländsk bakgrund i Sverige 2010 nära 19 % (SCB 2011) Malmö 39,4 % (174 länder)

Kultur 200 olika definitioner Vad som är rätt och fel Föränderlig Olika syn

Kommunikation Förstår vi varandra? Kvalitativ studie

Utbildningsprogrammet Fem träffar med olika innehåll Frågor och diskussion

Problemområden Motivation Språkbehärskning Känsla av utanförskap Oro inför framtiden

Motivation ”… när jag fick veta jag har njursjukdom jag tänkte vad fan är detta ehh (paus) jag är frisk jag ehh är inte ont jag är inte har nånting sånt. Jag har ingenting som man märker, jag är som vanligt aktiv och sånt”. (4)

Hälsa Delaktighet

Språkbehärskning ”Dom förstår inte mig vad jag menar jag kan bara prata när jag känner det bekvämt. Om jag känner det lite emmm (paus) jag fattar inte allt. Någon frågade precis som jag tänkte jag vågade inte fråga…” (8)

Stressituation

Känsla av Utanförskap ”Jag känner lite osäker… alla ohh tittar på mig för det är bara jag som invandrare andra de är svenskar alla svenskar.” (7)

Svenska samhället

Oro inför Framtiden ” … om jag måste sjuk så jag har ingen det är därför jag är lite rädd” (2) ” …jag kan inte resa…………(4) (

Ensamhet Splittrade familjer

Klinisk betydelse Grå zon - De som talar det nya språket men har problem med att förstå innehållet i njurskolan

Vad ledde resultatet till hos oss? Samarbete med Internationella Hälsokommunikatörer Start av predialytiska gruppträffar för patienter med arabiska som modersmål

Vad kan vi göra? Känna till och försöka att förstå vår egen kultur Undvika sterotyping och för mycket etnocenterism Bli medveten om skillnader och likheter Fokusera på det som för oss samman istället för det som skiljer oss åt.

Nyckelfrågor Vad tror du har orsakat din sjukdom? Varför tror du att sjukdomen bröt ut när den gjorde det? Hur behandlar du din sjukdom hemma? Vilken sorts behandling förväntar du dig här?

Kulturkompetens? Lära oss om andra kulturer? En person mer än sin kultur

Olikheter

Ett underligt folk Ett underligt folk

Alla gråter vi

Alla skrattar vi

Alla älskar vi

Thank You Tack! Kliniken för Njurmedicin och Transplantation UMAS, SUS UMAS, SUS