Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Mottagningsverksamhet och administrativ personal
Skaraborgs Sjukhus Vid Skaraborgs Sjukhus styrelsemöte den 13 juni gavs sjukhusförvaltningen i uppdrag att gå vidare med ett antal åtgärdsplaner för att minska kostnaderna för verksamheten. Åtgärderna samlades under benämningen ”Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus” Planerna har konkretiserats ytterligare, ekonomiska kalkyler har tagits fram och risk- och konsekvensanalyser har gjorts. Förslagen till beslut syftar till att minska kostnader för sjukhuset motsvarande ca 120 miljoner kronor. Den 12 september presenteras åtgärdsplanerna som kommer behandlas vid styrelsemötet den 20 september. Bakgrund
Skaraborgs Sjukhus Mottagningsverksamhet och administrativ personal Inventering av hur man arbetar. Kartläggning av patientflöden. Gemensam hantering av anmälan och betalning. Organisatoriskt (ej geografiskt) samla all administrativ personal (sekreterare) under två enheter: Skövde och Lidköping. Skrivcentral med t ex rotation till receptionsarbete, arkiv osv. Mottagningsprocessen SkaS tydliggörs. Goda exempel tas fram från andra sjukhus. Minskning av övrig administrativ personal ses över och samordnas. Konceptet och arbetsgruppen för PCB-sanering mottagningsblock nyttjas i detta arbete.
Skaraborgs Sjukhus Tidplan Start omgående i projektform Avrapportering i november
Skaraborgs Sjukhus Övergripande risk- och konsekvensanalys Bristande samsyn avseende gemensam skrivcentral. Gemensam arbetsstruktur kan inte identifieras. Lokalfråga. Patientflöden kan inte tas omhand inom centralreceptionen.
Skaraborgs Sjukhus Kalkyl Gemensam skrivcentral och reception, gemensam ledning 5-10 tjänster2,5-5 mnkr Gemensam/generisk mottagningsprocess (SkaS) 5-10 tjänster, övrig adm personal2,5-5 mnkr Totalt (2013) 5-10 mnkr