Idé koncept & Hur skulle ett koncept kunna se ut?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Advertisements

En förskola att förundras i!
Enhetlig skyltning i Tanums Kommun
Att kläcka och vaska idéer
VI SKA GÖRA DET BÄSTA LUCIATÅGET NÅGONSIN!
Nordiska språk lektion3.
Att läsa och studera.
Högtidstal Retorik.
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Möjligheternas ö TJÖRNS KULTURVECKA 27 SEPT – 5 OKT 2014.
Ritteknik.
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
ORDKUNSKAP Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Färgernas betydelse Man skulle kunna säga att färgerna har sitt eget språk. Olika färger har olika betydelser. Exempelvis brukar färgen grön ses som en.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Grundläggande kunskaper om färg och färgblandning
Samma fast olika eller olika fast samma?
KÖNSROLLERKÖNSROLLER BLAND UNGABLAND UNGA. Blått Eller Rosa? Varför börjar allt så tidigt? För att unga är lättare att påverka Vem och av vad påverkas.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Färglära.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Ett arbetsområde om poesi
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
Ett temainriktat arbetssätt
BABBLARNAS FÖRSTA LÅT Hämtad från Youtube.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad är historia?.
Tryck
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
socionom och journalist kommunikatör
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Ljusets färger.
Retorik & Argumentation
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Tro.
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
SAGOTEMA.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Varför reklam? Öka försäljningen
Marknadskommunikation och mediaval
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Marknadsföring av Projekt X
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Kap 10 Marknad för turism •
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Kommunikation.
Personlig försäljning Kap. 2
Mål v.12 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.10 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Kommunikation.
Mål v.13 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.47 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Mål v.3 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Presentationens avskrift:

Idé koncept &

Hur skulle ett koncept kunna se ut?

Absolut Vodka Konsekvent formspråk Teckensnittet används överallt Enhetlighet genom alla medierna

Saab Saab release me

Nike Denna kampanj har en tydlig röd tråd

Hur skulle ett koncept kunna se ut? LEVE - Landsforeningen for etterlatte ved selvmord BarneVakten: Reklamebransjen setter fokus på barns mediehverdag

AIDASS Attention (Få uppärksamhet) Interest (Skapa intresse) Desire (Känn behovet) Action (Gå till handling) Service (Väl bemött och få den hjälp du behöver) Satisfaction (Tillfreds/återköp)

Vad är den röda tråden i ett koncept?

Vad vill vi säga? Vem vill vi säga det till? Hur vill vi säga det? Varför vill vi säga det? Mål och syfte = Vad vill vi få ut av detta? Värdeord

Vad är den röda tråden i ett koncept? Färg Form Språk Teckensnitt Logga Symboler Slogan / Jingel

Färg Använd er av profilfärger Färger kan ha olika betydelser: Blått står för talcentrum, kommunikationsförmåga, inspiration. Mörk nyans står för diskussioner, impulsivitet. Ljus nyans står för drömmar, svalkande och avslappnande.

Färg Grön Står för frid och lugn samt behov av känslor. Den står även för närhet, vilja, trygghet och förtroende. Röd står för passion, energi, hetta, styrka, grundförtroende, stabilitet, kärlek. Gul står för chefsförmågor, förmåga att genomföra saker, kraft- och egoenergi, styrka, vilja och kreativitet.

Form Här behövs det skapas en enhetlighet och en form som talar till målgruppen. Den skall gå i an i alla medier.

Språk Vilket språk vill vi tala? Har vårt budskap en humoristisk, alvarlig eller informativ vinkel?

Teckensnitt Det va en gång

Logga

Symboler

Slogan / Jingel Always Coca-cola Life taste good Coca-cola Nintendo jingel Mc donalds (1996) Mc donalds (1998)

Om ni vill läsa mer

Hur kommer man fram till en bra idé?

1.Idé generering 2.Brainstorming 3 faser (1. ordet är fritt 2. gruppera idéerna 3. konkritisera idéerna) roller (en som skriver och leder) Exempel 3.SWOT 4.Genomförande av idé 5.Exempel på ett genomförande

Exempel på hur en gruppering kan se ut!

Kreativ uppgift Denna uppgift skall göras i halvklass