Region Östergötland ITiS-handledare 11/11 1999 zAktuell information zHandledarutbildningen zSeminarieserierna yGenomförande, Rapportmall ySamarbetet med.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Högskoleförberedelse
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Vård- och omsorgscollege Nu på vår skola!. Verklig utbildning För viktigt jobb Där du behövs.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Arbetsplan för skolbiblioteket
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Välkommen till information om utvecklingsarbete
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Regional digital agenda för Östergötland
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Sören Thornell IT och skolutveckling BIT-projektet - vad har hänt? Statens satsning på IT i.
1700 Mkr under åren –alla skolor i alla kommuner –komplettera och förstärka –folkhögskolor deltar med 1500 platser 2002 ? Kompetensutveckling.
Staten ger lärare datorer GRATIS ?? Mkr under åren yalla skolor i alla kommuner ykomplettera och förstärka zKompetensutveckling.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Region Östergötland ITiS-samordnare 21/ zAktuell information från delegationen zVad händer i kommunerna? zSeminarieserierna zSamarbetet med handledarna.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
IT som stöd för kvalitetsarbetet
ITiS Referensgrupp zInformation, Rapporter  Regionala Stödutbildningar vt 2000 yPolitikerseminarium yHandledarutbildning ySkolledarutbildning.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
IT i skolan - i nationellt och lokalt perspektiv:.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Söderhamnsmodellen.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
ZLägesrapporter kommunvis zVad händer med ITiS i kommunerna? Besök under våren/hösten 2000 zKommunala ITiS-hemsidor zÅrets ITiS-arbetslag år 2000 i Östergötland.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande i ITiS anda Linköping 15 januari 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare vt 2003 Aktiviteter våren 2003 finansierade.
Region Östergötland Handledarträff 5/ zHandledarutbildningarna zHandledarens uppgifter zITiS studiehandledning, Läromedelsdatabasen zSamarbetet.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
ITiS-kontaktpersoner zInformation ITiS centralt yPersonal, KK-pengarna, ersättning handledarutbildning, ITiS-certifikat, ITiS-tävling zHandledarutbildning.
ITiS region Östergötland Träff den 13/ kl zAktuell information om ITiS zVad händer kring ITiS i Östergötlands kommuner? zITiS politikerseminarium.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
VFU i CL-programmet
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

region Östergötland ITiS-handledare 11/ zAktuell information zHandledarutbildningen zSeminarieserierna yGenomförande, Rapportmall ySamarbetet med handledarna från lärarutbildningen zITiS handledarutbildningar vt 00 zITiS skolledarutbildningen vt 00 zITiS-datorerna zÖvrigt, Frågor

KK-pengarna zSyftet är att arbetslag, skolledare, handledare och lärarutbildare ska komma i kontakt med lärare, elever och skolor som genom medverkan i KK-projekt eller på annat sätt fått erfarenhet av att arbeta med IT som ett lärandets verktyg z4000 kr/lärarlag på i medeltal 7 personer z3000 kr/handledare och 1000 kr/skolledare som disponeras av resp utbildningsgrupp

KK-pengarna zLärarlaget ska kunna ta del av de erfarenheter som vunnits inom ramen för KK Stiftelsens Skolprojekt och inom andra IT- och skolutvecklingsprojekt. zDe medel som ställs till arbetslagens förfogande skall användas för att möjliggöra fysiska möten mellan dem som varit verksamma i sådana projekt och arbetslaget.

KK-pengarna lärarlagen zLärarlaget fyller i en speciell blankett där planerad användning och kostnad redovisas zGodkännes av kommunal ITiS-samordnare zGodkännes av regional samordnare zKommunen förskotterar kostnaden och fakturerar regional samordnare i klump.

Deltagare i ITiS-lärarlag zVad gäller lärare utan formell lärarbehörighet har ju kommunen faktiskt en gång godtagit vederbörande som lärare genom anställningsbeslutet. Då bör man rimligen löpa linan ut, om inte förordnandet är så kort, att det inte är skäligt att satsa fortbildningsresurser på vederbörande. zAtt utesluta upprepade gånger omförordnade obehöriga lärare bara för att de är obehöriga har inte stöd av delegationen.

Deltagare i ITiS-lärarlag zBakgrunden till regeringens beslut är att det finns vuxna i skolan som deltar i arbets-/lärarlagens arbete, som har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen och som det inte är rimligt att utesluta bara för att de inte är "lärare" i formell mening. Det gäller t ex. ett antal skolbibliotekarier zOm en person, som formellt sett inte är lärare, deltar i det pedagogiska arbetet i ett arbetslag på ett sådant sätt att deltagande i ITiS är rimligt och dessutom har förutsättningar att tillgodogöra sig kompetensutvecklingen, finns det från vår sida inget som hindrar att han/hon deltar i ITiS. Avgörandet ligger hos kommunen.

Deltagare i ITiS-lärarlag zFörutom bibliotekarier, som ofta har lärarbakgrund och som går in och ut i arbetslagen, kan det handla om t ex barnskötare och elevassistenter, som jobbat så länge i ett lag så att yrkesgränserna börjat suddas ut och därvid förvärvat en omfattande praktisk pedagogisk erfarenhet. Det kan ju vara så, att lärarlagets och skolans fortsatta utveckling av arbetsformer och IT-användning faktiskt gynnas av att personer av detta slag får vara med. zVentilen innebär däremot absolut inte att alla icke-lärare som deltar i ett arbetslag automatiskt innefattas i ITiS

Särskilda insatser för funktionshindrade elever  Delegationen har beslutat om formerna för de särskilda insatser för funktionshindrade elever som ingår i ITiS. Dokument utlagt på hemsidan zwww.itis.gov.se/publikationer/funktionshindrade.PDFwww.itis.gov.se/publikationer/funktionshindrade.PDF

Regler för ITiS logotyp zDelegationens kansli dvs inklusive regionala samordnare har rätt till loggan ITiS - Delegationen för IT i skolan, andra får använda enbart ITiS zLogotypen får inte brytas upp i sina beståndsdelar. Den är en enhet. zEv ortsbestämningar ska stå centrerat under loggan på samma vis som Delegationen för IT i skolan är placerat i de dokument ni ha fått av oss. zMan kan inte modifiera formen på logotypen t.ex göra den längre eller smalare. zEn självklarhet är förstås att loggan inte placeras så att det kan uppfattas som att delegationens kansli är avsändare.

Video från ITiS och KK zOm skolutveckling och skolledarens roll (ITiS Hans-Åke Scherp) zBo Dahlbom (KK) zJarl Bengtsson, OECD (KK) zLars-Owe Dahlgren (KK) zTorsten Madsén (KK) Dessa finns för utlåning hos Sören

region Östergötland ITiS platser (lärare i lärarlag)

Kompetensutvecklingen i arbetslaget zLärande i arbetet ygenom ett ämnesövergripande, problembaserat elevorienterat utvecklingsarbete tillsammans med elever zI arbetslaget (15 tim* handledning) ysom studiegrupp zI en seminarieserie tillsammans med andra arbetslag inklusive examination (20 tim* + 10 tim* handledning) *) Kommunal handledare *) Lärarutbildare

Lärarlaget/Studiegruppen zlärarna i arbetslaget tar eget ansvar för sitt eget lärande zstöd i form av handledning och anvisningar om läromedel ztillgodogöra sig satsningens teoretiska innehåll ysamtliga deltagare för loggbok zplanerar genomför och utvärderar ett utvecklingsarbete tillsammans med elever yutvecklingsarbetet ska vara ämnesövergripande, problembaserat och elevorienterat

Seminarieserierna z>25 personer, 3-5 lärarlag zbör representera olika skolformer, lärarkompetenser och stadier zgärna samverkan över kommungränserna zfördjupa teoretiska moment och ge tillfälle till erfarenhetsutbyte runt utvecklingsarbetet zexamination sker i seminarieserien, skriftlig redovisning, loggböcker och använda läromedel, resultat och utvärdering

Seminarieserierna zInnehåll? Byta erfarenheter, diskutera och inspirera zGemensam mall för ”examinationsseminariet” (T ex enligt förslag från HLK) zGemensam mall för rapporten (T ex enligt förslag från HLK och Granström/Colnerud) zFörväntningar på lärarutbildarna ydelta som ”nivåhöjare” i diskussionerna ydela med sig av kunskaper om modern skolforskning yläsa arbetslagens rapporter och kommentera dessa på slutseminariet zSkolledarnärvaro vi seminarierna?

Handledare från lärarutbildningen Samordnare på Universitetet är: Olof Ernestam Linköpings universitet, Fil.fak.kansli, Linköping. Tel: , Fax: , E-post:

Handledare från lärarutbildningen zNär man har en seminariegrupp på minst 25 deltagare kan man efter anmälan till mig ta direktkontakt med Olof Ernestam och få kontakt med handledaren från lärarutbildningen.

region Östergötland ITiS handledarplatser

Skolledarutbildning vt 00 zEn skolledare från skolor där arbetslag deltar zFokusering på rollen som pedagogisk ledare med ansvar för skolutveckling z2 kurser vt 2000 zAnordnare första kursen vt 2000 är PM Datautbildningar AB z3 Heldagar: under jan-feb 2000 (en veckas studier) zITiS skolledarutbildningen är obligatorisk

Regionala mötesplats: Interaktiva ITiS i Östergötland gymnasium.mjolby.se/itis/

IT-dygnet 2000 zIT-dygnet 2000 går av stapeln 8-9 april (lördag-söndag) zSamarbete mellan Linköpings kommun, Tekniska högskolan, Landstinget, ÖC, och Dataföreningen Östra kretsen zFinns intresse av att regionalt visa upp vad som händer i regionens skolor?

Ev koppling ITiS/EU zFörsöka åstadkomma en koppling mellan ITiS skolutvecklingsarbete och EU zKontakt med andra regioner i Europa som arbetar på liknande sätt med skolutveckling eller är intresserade av vad vi gör här zUtbildning av handledare inom ITiS för speciell kompetens i EU-frågor zKontakter tagna med Annelie Nylander vid Eastsweden i Bryssel