Kursutveckling * - ett e-verktyg för kursprogression Jan Scheffel *Tidigare: ”Kursbeskrivning”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
easyresearch. se/s. asp Varför?
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Att söka till högskolan
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Utbildningsdatabasen
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Kvalitet i grundutbildningen1
Elektromagnetism och vågrörelselära 2B1350
Elektromagnetism och vågrörelselära 2B1350
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
En PowerPoint om PowerPoint
Glad IDT-medarbetare får en idé om att ge en helt ny kurs Idé Förankring avdelning Underlag Förankring fler roller Inlämning av underlag Inläggning av.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Skolutveckling via digitala medier
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Anställningsintervjun
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Kommunikationsplan för ----
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Presentationens avskrift:

Kursutveckling * - ett e-verktyg för kursprogression Jan Scheffel *Tidigare: ”Kursbeskrivning”

En illustration - vanlig händelse Program på KTH Kurs byter lärare. Nytt upplägg. Risk för: bristande hänsyn till kursens historik studenternas förkunskaper från andra kurser CDIO-moment annan anpassning till programmet parallella kursers förläggning av examination Examinationsgraden kan äventyras. Påverkar studentens studieupplägg och genomströmningen. Varför blir det så? kursens roll i program otydlig läraren har egen uppfattning om hur kursen ska utformas kursanalyser ej utnyttjade som kursutvecklingsinstrument

SAMMANFATTNING KURSUTVECKLING – en samling dokument över tid (säg 2007-nu) som visar kursens innehåll, roll i program, resultat, historia och utveckling (med studenter) Kursdata Kursanalyser Kurs-PM Kursplaner Förväntade fördelar: Förbättrad, kontinuerlig kursutveckling Studenterna får bättre insikt i aktuella och kommande kurser och deras roller i utbildningen Bättre examination och programgenomströmning Positivt och enkelt för den enskilda läraren: Kan utgå ifrån tidigare kursupplägg (finns i dokumenten) vid kursutveckling Fyller i aktuella fakta från kursomgången + viktigaste förändringarna i Kursdata

Kursanalyserna Får en naturlig hemvist. Kan enkelt hittas och läsas av PA, lärare, studenter. Bättre motivation till att skriva dem.

Kursutveckling Kronologi 1) UU december 2012 (positiva, önskade pilotkurser) 2) Inbjudan: presentation på UR-THS (feb 2013) 3) Kontakter med Lina Magdalinski, Åsa Lindström - KTH Social 4) Pilotkurser: SF1661, ED1100 och EH2010 5) Möte Elin och Pontus, THS Utbildningsinflytande (april 2014) 6) UU-möte (juni 2014)

Resultat från tre pilotkurser SF1661 Perspektiv på Matematik 6 hp (obl: CL, åk 1) ED1100 Ingenjörsvetenskap 7.5 hp (obl: CL, åk 1) EH2010 Projektstyrning 7.5 hp (avanc nivå, alla program)

Pilotkurs 1 SF1661 Perspektiv på Matematik 6 hp (obl: CL, åk 1) Hans Thunberg (f d PA CL och OPEN) Kursansvarig: ”Arbetet med dokumentet är en piece of cake.” Visade sidorna Kursutveckling vid första föreläsningen men har inte ordat mer om dem. Studentenkät: ”Uppskattar du översikten "Kursutveckling" på kursens webbsida om hur kursen fungerar och utvecklas?” Ja, i hög grad 25% Ja, i viss mån 44% Nej, inte så mycket 25% Nej, inte alls 5% 36 svarade - Hur kursen fungerar är ju av hög grad intressant! Hur kursen utvecklats innan har inte intresserat mig däremot. (Ja, i viss mån.) - Det är bra att den finns där, men jag har haft för mycket annat att göra för att hinna ta del av den. (Ja, i viss mån.)

Pilotkurs 2 ED1100 Ingenjörsvetenskap 7.5 hp (obl: CL, åk 1) Jan Scheffel (f d PA CL och OPEN) Kursansvarig: Jävig ;) Nämnde "Kursutveckling” helt kort under första föreläsningen då kursupplägget gicks igenom. Studentenkät: "Uppskattar Du översikten "Kursutveckling" om hur kursen fungerar och utvecklas?” Ja Nej svarade Kursnämnden tyckte att "Kursutveckling" på KTH Social var bra men trodde knappast att genomsnittsstudenten i åk 1, termin 1 tittade så mycket på detta.

Pilotkurs 3 EH2010 Projektstyrning 7.5 hp (avanc nivå, alla program) Joakim Lilliesköld (GA/PA EES) Kursansvarig: ”Från ett lärarperspektiv tycker jag det är självklart att detta skall läggas till.” ”Som GA tycker jag detta är ett måste, Jag har länge ansett att tvånget på kursanalyser bör avskaffas om vi inte kan hitta en plats för dessa som har en publik. Det är precis vad detta system skapar. Helt plötsligt blir det tydligt varför man skall göra detta. Att man skall förhålla sig till ett antal mål. Att man måste fixa till de brister man har, etc. Så jag anser inte att det finns något att fundera på.”

Pilotkurs 3 (forts) EH2010 Projektstyrning 7.5 hp (avanc nivå, alla program) Joakim Lilliesköld (GA/PA EES) I studentenkät: ”Uppskattar du översikten "Kursutveckling" på kursens webbsida om hur kursen fungerar och utvecklas?” Studentsynpunkt: -Ja, att se kursutvärderingsresultatet så pass enkelt är intressant just när man ska välja kurser och inte har hört något speciellt ryktesvägen. Dessutom får man en känsla för hur givande en kurs har uppfattats av andra. Man får dessutom, i och med att kurs-PM också ligger där, en vink om vad kursen konkret innebär (eller, ja, har inneburit tidigare omgångar). Kort svar: Ja, i hög grad.

SAMMANFATTNING KURSUTVECKLING – en samling dokument över tid (säg 2007-nu) som visar kursens innehåll, roll i program, resultat, historia och utveckling (med studenter) Kursdata Kursanalyser Kurs-PM Kursplaner Förväntade fördelar: Förbättrad, kontinuerlig kursutveckling Studenterna får bättre insikt i aktuella och kommande kurser och deras roller i utbildningen Bättre examination och programgenomströmning Positivt och enkelt för den enskilda läraren: Kan utgå ifrån tidigare kursupplägg (finns i dokumenten) vid kursutveckling Fyller i aktuella fakta från kursomgången + viktigaste förändringarna i Kursdata

Förslag Kursutveckling läggs in under rubriken ”Allmänt” på KTH Socials kurshemsidor (Kan exempelvis implementeras av TEL-styrgruppen) informationsmöte hålls med PA/GA

UU:s kommentar, juni 2014: ”Utbildningsutskottet stödjer förslaget men vill att vidare diskussioner förs med PA och GA.”

Tack för ordet

Studentsynpunkter THS ”UR (Utbildningsrådet - SNO och PAS från alla sektioner) har under året diskuterat en del om hur vi kan göra kursutvecklingen mer synlig för studenter som läser en kurs.” ”Vi tror som du att detta verkligen kan hjälpa lärare och studenter att förstå en kurs historia och dess roll i ett program samtidigt som man kan lyfta fram de iterativa förbättringar av kursen som skett för att visa studenterna att deras åsikter spelar roll.” Per-Viktor Bryntesson Chef för utbildningsinflytande, THS