Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Är världen på rätt spår? Situationen idag: Enligt EFA Global Monitoring Report 2002 Presentation vid mötet En jämställd skola för alla? Sida, 4 april 2003.
Handlingsplan för matematikutveckling
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulf P Andersson GMV
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kyrkskolans fritidshem
Policy för miljö och hållbar utveckling
Modeller.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Föräldraråd Östermalm 29/11
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
The big 5 1.
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Lärande för hållbar utveckling
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
…är en 6 -9 skola med fokus på personligt ledarskap och hållbar utveckling. Hos oss blir eleverna självständiga, kunniga, ansvarstagande och omtänksamma.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Narkotikaanvändning Undersökningen grundas på enkätsvar från totalt 50 elever ur årskurs 3 på Åkrahäll.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Förskoleklassen Torpshammar
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Elevdemokrati i praktiken
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
Johan Öhman, Örebro universitet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala

En utgångspunkt i praktiken – en bra undervisning/sekvens (”bra” ofta ur ett lärar- /ämnesperspektiv) är ingen garanti för ett ändrat beteende … En utbildares starka önskan/tro/hopp: K A B Kunskap Attityd Beteende Forskning har visat att dessa kausala samband --- inte gäller!

Vad lär sig elever i den aktuella undervisningen som kan användas i andra situationer? Det vet vi inte förrän efteråt när vi kan observera det i elevers handlingar… Ett sätt att försöka förändra lärandet är att försöka byta förhållningssätt och arbeta mer handlingsinriktat d.v.s påverka handling mer direkt – i möten. - Det kan ske genom att öppna upp för en mer jämställd dialog (ur maktsynpunkt) - Ownership (lärägande) och participation (delaktighet) Utbildning för hållbar utveckling försöker förena viktiga demokratiska och icke - normativa element i undervisningen - den är pluralistisk och meningsskapande (kännas relevant)

En utgångspunkt i tidigare svensk forskning (Öhman, 2004), Studien presenterad i Hållbar utveckling i skolan, , Enkätstudie 568 lärare ( förskola till gymnasiet + komvux) 31 skolor i 9 kommuner Resultat: Svenska lärare arbetar huvudskaligen inom tre undervisningstraditioner

Fakta trad. Normerande trad. Innehåll och metoder Icke-politisk (objektiv) Naturvetenskapliga ämnen Separat ämnen Nutid Lokalt Läraren informerar Elever passiva Lärare planerar Politisk (värden/attityder) Naturvetenskap med samhällsvet. inslag Ofta tematisk Nutid och framtid Lokalt och globalt Elever utvecklar värderingar Elever aktiva i grupper. Lärare och elever planerar Efter demokrati och undervisning Före

Den pluralistiska traditionen Innehåll och metoder Moralisk och politisk kritisk (belyser syften, intressen, utgångspunkter) Ekonomiska, sociala och ekologiska perspektiv med etiska /estetiska aspekter Ämnesintegrerad undervisning med holistiska utgångspunkter Framtiden i relation till dåtid och nutid Lokala, regionala och globala frågor sammanflätade (systemtänkande) Kritiska diskussioner med utgångspunkt i flera alternativ Eleverna är aktiva och kritiskt reflekterande Eleverna planerar under lärarens överinseende Demokrati i undervisningen

Fördelningen av lärare inom olika undervisningstraditioner Fakta Normativa Pluralistiska Tidiga år (7-11år) 18% 51% 31% Senare år (12-16 år) 11% 67% 22% Gymnasiet (16-19 år) 13% 47% 40% Komvux. 36% 36% 28%