TILLSYN AV ORIKTIGT MÄRKT TOBAK I MALMÖ

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Kan företagare få a- kassa?. Vem är företagare? • Företagare är den som • bedriver en näringsverksamhet, • där man har ett väsentligt inflytande och •
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Individuppföljning inom äldreomsorgen.
Talföljder formler och summor
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Nya miljöprövningsdelegationer
i samarbete med Folksam
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Byggsanktioner gammalt och nytt
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
MILJÖSAMVERKAN VÄRMLAND
Polisens tobakstillsyn
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Tillsammans gör vi studier möjligt
Kundundersökning mars 2010
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Projektföljeforskning
Tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Bokföring av Lönekostnader
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Strandskydd och miljöpolitik
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
Fakta om undersökningen
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Handläggning enligt SoL
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
RAGNARÖK.
Fakta om undersökningen
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Stockholmsenkäten, 2014 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
CE-märkning och tillsyn i praktiken Hearing Näringslivets hus Nils Ahlén.
SOLLEFTEÅ - en kraftfull kommun …där människan står för kraften tillsammans med skogen, vinden och vattnet.
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
1 TOBAKSTILLSYN I POMA TOBAKSTILLSYN OLIVA I POMA 2014 BAKGRUND ORGANISERAD BROTTSLIGHET, SVART HANDEL. FORTSÄTTNING PÅ ALFRED SATSNINGEN. CA.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Tillsyn över tobakslagen
”Röksvampen” Stefan Lundberg Conny Svensson.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Landstingsdirektörens stab Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ( Del 2; från 7 kap, 23 §) Träder i kraft den 1 januari 2011 Britta Svensson, oktober 2010.
Rökning som hälsoproblem
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
TILLSYN AV ORIKTIGT MÄRKT TOBAK I MALMÖ
TOBAKSTILLSYN I POMA 2014.
Presentationens avskrift:

TILLSYN AV ORIKTIGT MÄRKT TOBAK I MALMÖ

Antal försäljningsställen I Malmö finns i oktober 2014 ca 450 anmälda försäljningsställen av tobak. Av dessa är ca 100 restauranger med serveringstillstånd. Utöver de som har anmält att de säljer finns det ytterligare butiker m.fl. som säljer tobak utan att vara anmälda. Hur många? Enligt tobakslagen måst en en näringsidkare anmäla tobaksförsäljningen till kommunen innan försäljningen får påbörjas.

Tillsynsorganisation Fram till den 1 juli 2014 har personal i Malmös fem stadsområdena utfört huvuddelen av tillsynsbesöken och rapporterat till tillstånds-enheten. Även tillsyn av folkölsförsäljning. Tillståndsenheten har samordnat tillsynen, tagit fram informationsmaterial och blanketter, deltagit i samordnad tillsyn med andra myndigheter, administrerat ett register, tagit ut avgifter drivit sanktionsärenden m.m. Från den 1 juli ligger allt tillsynsarbete på tillståndsenheten.

Uppsatta mål i tobakstillsynen Målet är att varje försäljningsställe ska få minst ett tillsynsbesök per år. Under 2013 gjorde vi 445 tillsynsbesök på totalt 368 försäljningsställen av tobak och folköl. Svårare att nå målet under 2014 p.g.a. bytet av tillsynsorganisation. Vi har även satt upp mål för hur många tillsynsbesök vi ska göra tillsammans med andra myndigheter (polisen, skatteverket och tullen). Huvudfokus för dessa besök är oriktigt märkt tobak. Målet för 2014 är 30 besök, men vi har hittills gjort 40 besök. Under 2013 totalt 36 besök.

Tobakslagen - tillsynsansvar Kommunen utövar tillsyn när det bl.a. gäller varningstexter, marknadsföring, åldersgräns, styckeförsäljning, anmälan och egenkontroll (fetstil tillsammans med polisen). 19 a §

Tobakslagen - varningstexter m.m. Alla förpackningar till tobaksvaror som ska säljas till konsumenter i näringsverksamhet ska ha varningstext och innehållsdeklaration. 9 § Varningstexter och innehållsdeklarationer ska vara tydliga, lätt läsbara och skrivna på svenska. FoHMFS 2014:9 En tobaksvara får inte i näringsverksamhet tillhandahållas konsumenter inom landet, om den saknar varningstext eller innehålls-deklaration eller om text eller deklaration är uppenbart oriktig. 11 §

Tobakslagen - tillträde till lokaler m.m. För att fullgöra sina uppgifter enligt denna lag har en tillsynsmyndighet rätt att få tillträde till områden, lokaler och andra utrymmen som berörs av denna lag eller anslutande föreskrifter och får där göra undersökningar och ta prover. För uttagna prov betalas inte ersättning. 23 §

Tobakslagen - omhändertagande av tobak En tillsynsmyndighet får besluta att en tobaksvara ska tas om hand om den bjuds ut till försäljning eller uppenbart är avsedd att bjudas ut till försäljning i strid med denna lag eller anslutande föreskrifter. Om en vara har tagits om hand, får ägaren under tillsynsmyndighetens kontroll vidta de rättelser som behövs för att varan ska få säljas. Varan ska återlämnas om det görs sannolikt att den inte kommer att säljas i strid med denna lag eller anslutande föreskrifter. I annat fall får varan förstöras genom tillsyns-myndighetens försorg. Ett beslut enligt första stycket gäller omedelbart, om inte något annat anges i beslutet. 21 §

Sanktioner enligt tobakslagen En tillsynsmyndighet som anges i 19 a § får i sin tillsynsverksamhet meddela de förelägganden eller förbud som behövs för att lagen eller en föreskrift som har meddelats med stöd av lagen skall följas. I beslut om föreläggande eller förbud får tillsynsmyndigheten sätta ut vite. Vitet får inte förvandlas. 20 § 2 och 3 st.

Fler sanktioner enligt tobakslagen Vid allvarliga eller upprepade överträdelser av bestämmelserna i denna lag får kommunen förbjuda en näringsidkare som tillhandahåller tobaksvaror för försäljning till konsumenter att fortsätta försäljningen eller, om förbud får anses vara en alltför ingripande åtgärd, meddela varning. Ett förbud enligt första stycket meddelas för en tid av högst sex månader. Beslut enligt första stycket gäller omedelbart, om inte något annat anges i beslutet. 20 a §

Tillsynsarbetet i Malmö med fokus på illegal tobak? Samordnade tillsynsbesök i första hand med polisen och skatteverket, men även med tullen. I år har tillståndsenheten deltagit i 40 samordnade tillsynsbesök och förra året i 36. Antalet samordnade tillsynsbesök har ökat från 4 under 2010, det året som kommunerna fick ansvar för tillsyn av tobakens märkning.

Hur går tillsynsbesöken till? Urval av butiker utifrån kommunens register över anmälda försäljningsställen, tillgänglig information hos respektive myndighet, inkomna tips från allmänheten m.m. Ibland utför vi tillsynen med en grupp och ibland med flera. Med flera grupper besöks närliggande butiker samtidigt. Butiken söks igenom grundligt efter illegal tobak av tillståndsenhetens och polisens personal.

Dokumentationen viktig Kommunen dokumenterar tillsynsbesöket i ett tillsynsprotokoll och med fotodokumentation. Vi kan sedan ta del av de andra myndigheternas dokumentation och beslut. T.ex. polisens tillsynsprotokoll, beslags-protokoll, fotodokumentation och skatteverkets beslut om kontrollavgift.

Dokumentationen viktig Eftersom kommunens tillsynsansvar avser tobaksförpackningarnas märkning är det viktigt att det framgår av protokollen och besluten hur tobaken varit märkt. T.ex. vilket språk varningstexten har eller om varningstext saknas.

Gömda cigaretter med utländsk varningstext

Ett av flera gömställen

Gömställe med både alkohol och cigaretter

Detta påträffades och beslagtogs i butiken vid tillsynsbesöket i april 2014 11 380 cigaretter 580 gram löstobak 139 dosor snus (duty free) 32 liter starköl 13 liter vin 16 liter sprit 12 liter alkoläsk Dessutom 192 smycken

Beslut om sanktioner Efter utredning på tillståndsenheten fattar Sociala resursnämndens myndighetsutskott (MU) beslut om sanktioner. Vi har valt att använda oss av beslut om förbud förenade med vite enligt 20 §. Näringsidkaren (ägaren) förbjuds att fortsättningsvis tillhanda-hålla oriktigt märkt tobak. För att förbudet ska få effekt beslutas samtidigt om ett vite. Vi provade försäljningsförbud enligt 20 a § vid två tillfällen 2012. I båda fallen bröt ägarna mot försäljningsförbuden. Därför föredrar vi nu förbud med vite enligt 20 §.

Beslut om sanktioner Löpande viten på 15 000 kr upp till 150 000 kr. Beloppet sätts främst utifrån storlek på verksamheten, förtjänstmöjlighet från försäljning av tobaken och vad vi bedömer kan förmå ägaren att upphöra med försäljningen. I exemplet ovan sattes vitet till 50 000 kr. Bryter näringsidkaren mot förbudet kan vi ansöka hos förvaltningsrätten om att få vitet utdömt varje gång detta sker. Viktigt med dialog med polis/åklagare före ansökan för att undvika dubbelbestraffning.

Beslut om sanktioner Under 2013 beslutades om 17 förbud att sälja oriktigt märkt tobak. Samtliga förbud förenades med vite. Hittills under 2014 har vi fattat 15 sådana beslut. Utöver dessa ärenden har vi ca 30 pågående utredningar i tobaksärenden. Kommer därför att bli fler beslut innan året är slut.

Ansökningar om utdömande av viten Under 2013 lämnades sex ansökningar om utdömande av vite till FR. I fem av dessa var orsaken överträdelse av förbud att sälja oriktigt märkt tobak. I det sjätte var orsaken underlåtelse att lämna anmälan och EKP. FR har under 2014 beslutat beträffande fem ansökningar. Viten har dömts ut med 20 tkr, 25 tkr, 30 tkr respektive 75 tkr. I en dom avslogs kommunens ansökan och en ansökan har inte avgjorts (dom väntas inom tre veckor).

Ansökningar om utdömande av viten I år har vi hittills lämnat in två ansökningar om utdömande av vite till FR. I båda fallen har butiksägaren brutit mot förbud att sälja oriktigt märkt tobak. Viten på 30 000 kr respektive 75 000 kr.

Varför tillsyn i samverkan? Tobakslagen ger kommunen rätt att genomföra tillsynen på egen hand, men tillsynen blir mycket effektivare om vi samarbetar och utnyttjar varje myndighets möjligheter enligt olika lagstiftningar. För att hitta den oriktigt märkta tobaken behöver vi söka igenom butik och lager mm. Av resurs- och av säkerhetsskäl så gör vi inte det när vi själva är ute på tillsyn. Vi behöver därför polisens medverkan.

Väldigt ovanligt!

Varför tillsyn i samverkan? Vi uppskattar också polisens möjlighet till beslag och förverkan av den illegala tobaken. Polisen har en färdig struktur med rutiner, förråd m.m. för detta. Det har inte kommunen. Skatteverkets kontrollköp är mycket värdefulla för tillsynen.

Varför tillsyn i samverkan? Besluten som respektive myndighet fattar gör att det blir för dyrt för butiksägarna att fortsätta sälja illegal tobak. Fördel att vissa beslut är bakåtblickande (straff som böter och fängelse) och vissa är framåtblickande (vite). Medieuppmärksamheten kring tillsynen och besluten blir större när flera myndigheter arbetar med frågan.

Varför tillsyn i samverkan? Vi har haft framgång med vår gemensamma tillsyn. Vi påträffar betydligt mindre illegal tobak i butikerna nu jämfört med för ett år sedan. Rekordbeslagen under 2013 låg på 600 000 cigaretter respektive 200 000 cigaretter. Nu max 15 000. Enligt undersökning 30 % obeskattade cigaretter i Malmö 2013. Enligt motsvarande undersökning 2014 ligger vi på 20 %.

Varför tillsyn i samverkan? Med begränsade resurser hos respektive myndighet är det ett måste att vi samarbetar för att komma åt den illegala tobaken. Lyckas vi minska förekomsten av illegal tobak så försvårar vi inte bara för organiserad brottslighet att tjäna pengar. Vi höjer också prisnivån på tobak vilket leder till att färre börjar röka och fler bestämmer sig för att sluta. Finns därför även starka folkhälsoskäl för att fortsätta arbeta tillsammans mot den illegala tobaken!.