Spel och genus.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Liberalism Konservatism
SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Genusperspektiv i förskola/skola
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Puberteten.
Att leva med multipel skleros
Disposition - Hållbar utveckling
Kultur för alla – gäller det mig
Hot, våld och förtryck i heders namn
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Mellanchefen en maktpotential
Feminism Grundläggande antaganden:
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
Ungas frågor om alkohol och droger
Historiebruk.
Levnadsvillkor och resursfördelning
Kropp och kläder En resa i tiden.
Den massmediala bilden av kvinnor
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Romantiken 1760 – 1840.
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Yngre skolbarns kamratkulturer
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Supermakter och terrorbalans
PP.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad är du för typ av person?
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Allmän kursutvärdering Introduktionskurs HT 2007 Introduktionskurs VT 2008 Funktionell cellbiologi HT 2007 Funktionell histologi VT 2008 Fysiologi.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Hur man skriver en argumenterande text.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Cannabiskonferens i Säffle 6 maj 2013 MAUDE JOHANSSON
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Moria: Tidig feminism.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Praktisk förvaltning av land och landskap Erik Andersson
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Kommunikation OL108A.
VAD ÄR POPKOLLO? Musikläger för tjejer som startades i Hultsfred 2003
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
Moria: Tidig feminism.
Feminismen.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Datorspelskultur.
Breddad rekrytering. Det finns 4 saker jag vill att ni har med er härifrån 1.Målgruppstänkande 2.Gruppen gymnasiestudenter är inte en målgrupp utan.
Genus Manligt & kvinnligt.
Genus – det konstruerade könet
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
En lärarhandledning från MÄN
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Reklam.
Snapchat – the fastest way to share a moment Ungas medievanor
Presentationens avskrift:

Spel och genus

Varför är det relevant att prata om genus & roller i samband med spel?

Tjejer som underrepresenterade i spelsammanhang –en myt? Dator-/tv-och internetspelanvändare 9-79 år en genomsnittlig dag/vecka 2009-2013 (%) Genomsnittlig dag Totalt % Män % Kvinnor % 2009 12 17 8 2011 22 27 17 2013 31 32 31 Genomsnittlig vecka 2009 25 32 19 2011 34 41 28 2013 41 41 41 Källa: Källa: Nordicom-Sveriges Mediebarometer 2011–2013. http://nordicom.gu.se/sites/default/files/medieforskning-statistik/9590_anvandning_dator-tv-spel_dag-vecka_2004-2013.xls.xlsx

Ökning En ökande andel kvinnliga spelare, 50% av datorspelarna Över 10% av studenterna på spelutbildningar är idag kvinnor.

It´s a mans world?! Status och hierarkier mellan olika typer av spel, spelare och spelstilar. Återfinns i spelarkulturerna men även bland speldesigners och spelforskare. Mansdominerade genrer högre status Den berättelse som dominerar i spelen i dag handlar om en man, ofta en soldat. Det kan också vara en ung pojke som ska ge sig ut och upptäcka världen. Varför ska bara mäns berättelser få komma fram?  Tjejer räknar sig själva inte som gamers…

Ytterligare skäl till att inkludera en kvinnlig publik Utestängning från stor populärkulturell sfär inte ok! Försöka bryta den trend som avspeglar intressen och perspektiv hos dem i samhället som har makt (i detta fallet betyder det att manliga, heterosexuella perspektiv premieras)

GENUS – olika perspektiv Biologiskt Könen ses som olika. Eftersom män och kvinnor är biologiskt olika så antas de också vara olika i avseende på egenskaper, talanger och intressen. Därför sågs det också som naturligt att män och kvinnor hade olika roller i samhället. Socialkonstruktivism Man skiljer på kön (=biologiskt) och genus (=socialt). Genus ses som socialt konstruerat och ett resultat av uppfostran och påverkan från omgivningen. Män och kvinnor är i grund och botten lika men uppmuntras till att bli olika allteftersom de växer upp. Queerteori Även här ses genus som konstruerat men man går längre än socialkonstruktivisterna. Både genus och kön har flytande gränser. En kvinnlig kropp motsvaras inte nödvändigtvis av ett kvinnligt genus

Syn på genus speglar spelutvecklaren Det synsätt man har på genus kommer att avgöra hur man väljer att utforma sina spel, om man vill designa på ett sätt som även inbegriper tjejer. Biologiskt –göra andra typer av spel för tjejer. Socialkonstruktivistisk –få dem att upptäcka spelet och se att de faktiskt gillar det. Se till att de inte blir bortstötta av innehåll som inte är väsentligt för spelet (t.ex sexistiskt och rasistiskt innehåll). Queerteoretisk –t.ex. öppna upp för många positioner, inte låsa fast berättelser och karaktärer i heteronormativa ramar.

Spel och genus historiskt Till en början, företrädesvis manlig målgrupp för datorspel (med tänkta ”manliga” intresseområden som action, våld och sex). Biologisk syn på genus: ”tjejer är ändå inte intresserade av spel, så vi behöver inte tänka på hur en kvinnlig målgrupp uppfattar spelen”.

Pink games 1990-talet: ”pink games” (med tänkta ”kvinnliga” intresseområden som relationer, romantik, omvårdnad). Fortfarande biologisk syn: ”tjejer har andra intressen än killar så spelen måste ges annat innehåll om vi ska få tjejerna att börja spela”.

2000-talet: ökad bredd i äventyrs-och actionspel 2000-talet: ökad bredd i äventyrs-och actionspel. Jämnare könsfördelning bland spelare, fler kvinnliga karaktärer, fler möjliga positioner möjliga för kvinnliga karaktärer. Men fortfarande ganska stereotyp bild av kön och sexualitet i vissa avseenden...

Lara Croft –feminist icon or cyberbimbo? Enbart det faktum att det nu fanns kvinnlig representation kan ses som ett feministiskt framsteg. Men å andra sidan så kan Laras kroppsproportioner ses som ett tecken på det könsstereotypa och på Laras status av sexobjekt snarare än agerande subjekt.

IDAG ” The results show a systematic over-representation of males, white and adults and a systematic under-representation of females, Hispanics, Native Americans, children and the elderly”. Hur politiskt korrekt ska spelvärlden vara?

Kamp för mångfald inom spelvärlden Super Marit Feminist frequency – Anita Sarkeesian

Vad kan man göra som spelutvecklare och designer? Bygga in incitament för spelare att testa andra spel och spelstilar som de kanske inte hade tänkt sig från början. Utforma marknadsföring så att alla spelare, även kvinnliga spelare, känner sig inbjudna (eller åtminstone inte bortstötta). Inte utforma karaktärer och/eller story på ett sätt som nedvärderar vissa människor beroende på kön, etnicitet, sexuell läggning etc.

Viktigt! Tanken är INTE att tvinga er att utforma era spel på ett visst sätt och följa en viss mall. Utan att TÄNKA och REFLEKTERA över den egna praktiken: Vem är jag? Vad bär jag på för perspektiv och antaganden om världen? Hur utformar jag mina spel? Vem gör jag spelen för? Vem är min målgrupp? Finns det andra grupper som jag missar? Hur uppfattar spelare ur olika grupper mitt spel och dess innehåll?