Fk3002 Kvantfysikens grunder1 Föreläsning 7 Stern-Gerlach-apparaten Bastillstånd Kvantfysikens formalism.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Kvantmekanikens rötter
Rymdfysik och rymdteknik
Optimering av fiskens storlek i en fiskodling
Atomen Vad finns inuti en atom? En liten atomkärna som består
Kvalitativ analys - Analysprocess
Vart tog all antimateria vägen egentligen?
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Fk3002 Kvantfysikens grunder
10.3 Magnetism.
Kjell Prytz, Högskolan i Gävle,
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Vad är energi? Energi är något som har förmågan att utföra ett arbete eller göra att det sker en förändring.
Elektricitet och magnetism 2
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
FK3002 Kvantfysiks grunder
Bokföring av Lönekostnader
Växjö 15 april -04Språk & logik: Reguljära uttryck1 DAB760: Språk och logik 15/4: Finita automater och 13-15reguljära uttryck Leif Grönqvist
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Från binära till hexadecimala
Fermi - Dirac fördelning vid olika temperaturer Fermi-Diracstatistiken vid olika temperaturer Hög T Låg T T=0 FF  F = Fermienergin.
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Atomer och isotoper I en atomkärna finns neutroner och protoner
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Atom och kärnfysik.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Från idé till projektplan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Omställningsförsäkring! Ulf Brändström Eva-Maria Dufva
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Föreningar Kemi.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Atomens inre Förra veckan lärde vi oss att atomen bestod av tre partiklar. Protoner, neutroner och elektroner.
KVALITATIV ANALYS - FACKVERK
Fk3002 Kvantfysikens grunder1 Föreläsning 6 Amplituder Kvanttillstånd Fermioner och bosoner Mer om spinn Frågor Tentan.
Fördelning på olika energinivåer
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
BREDDAD REKRYTERING.
Fk3002 Kvantfysikes grunder1 Föreläsning 5 Att summera amplituder Spinn.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Korrelationer Ett effektivt sätt att beskriva sambandet mellan två variabler (ett observationspar) är i.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Föreläsning 10 Oändlig potentialgrop Kvantfysikens tolkningar.
Magnetism Hur fungerar det då?.
Föreläsning 5Forskningsmetodik 2005 Forskningsmetodik lektion 6.
Flerpartikelsystem Kapitel 10 (avsnitt )
FK3002 Kvantfysikens grunder
Debattartikel.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Utdrag ur Sten Hellmans föreläsning i Experimentella Metoder 2005 I allmänhet är den asymptotiska fördelningen.
Föreläsning 2, Vektorer! (I vanliga fall är boken vår primära litteratur, men för just detta avsnitt är dessa bilder tänkt att ersätta bokens kapitel.
Föreläsning 3 – Heisenbergs osäkerhetsprincip Materialet motsvarar Kap 2.1, 2.2, 2.5 and 2.6 i Feynman Lectures Vol III + Uncertainty in the Classroom.
Föreläsning 2 Youngs dubbelspaltexperiment
En maskin för att generera (göra) elektricitet genom INDUKTION
Atomfysik Rutherford spridning Linje spektra Bohrs väteatom
Magnetiska fält och krafter
Kemi finns överallt runtomkring oss.
IE1206 Inbyggd Elektronik Transienter PWM Visare j  PWM CCP KAP/IND-sensor F1 F3 F6 F8 F2 Ö1 F9 Ö4F7 tentamen William Sandqvist PIC-block.
Optik.
Man kan ha nytta av detta men det kräver viss förförståelse
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
O p t i k e l l e r L j u s. Optik – Ljus Ljusstrålar har många märkliga egenskaper och det behövs därför många olika typer av modeller för att beskriva.
Sönderfall.
Allmän strålningsfysik
Presentationens avskrift:

Fk3002 Kvantfysikens grunder1 Föreläsning 7 Stern-Gerlach-apparaten Bastillstånd Kvantfysikens formalism

Fk3002 Kvantfysikens grunder2 Ett Stern-Gerlach-experiment

Fk3002 Kvantfysikens grunder3 Ett mer komplicerat Stern-Gerlach-experiment Apparaten S filtrerar ut tre olika spinntillstånd -,0,+. Strålarna rekombinerar och atomer befinner sig i vila. Apparaten beskrivs: Alla tre tillstånd passerar genom:

Fk3002 Kvantfysikens grunder4 Stern-Gerlach-formalism Partikeln befinner sig i ett ( +S )-tillstånd. Partikeln befinner sig i ett ( 0S )-tillstånd. Partikeln befinner sig i ett ( -S )-tillstånd. Partikeln befinner sig i ett tillstånd som består av alla tre möjligheter (-S,0S,+S). Formalism som illustrerar apparaterna med olika spärrar som filtrerar bort strålar.

Fk3002 Kvantfysikens grunder5 Två Stern-Gerlach-apparater beskrivs med: En partikel som passerar genom den första apparaten passerar genom den andra apparaten.

Fk3002 Kvantfysikens grunder6 Amplituderna för filtrering Läs baklänges! (7.01) (7.02) (7.03) (7.04)

Fk3002 Kvantfysikens grunder7 S Filtrering Nio möjliga amplituder att kombinera avspärrade Stern-Gerlach- experiment som bara tillåter en stråle att passera. (7.05)

Fk3002 Kvantfysikens grunder8 Att rotera den andra apparaten Rotera den andra apparaten med vinkeln  Den roterade apparaten kallas för T

Fk3002 Kvantfysikens grunder9 Problem och diskussion

Fk3002 Kvantfysikens grunder10 Varför förlorar vi information ? upp ner atomstråle Ett ökande magnetiskt fält längs z -axeln Ett ökande magnetiskt fält längs x -axeln vänster höge atomstråle Genom att rotera apparaten förändras spinntillståndet och vi förlorar information! x-axeln pekar ut ur papperet

Fk3002 Kvantfysikens grunder11 Stern-Gerlach-formalism Partikeln befinner sig i ett (+ T )-tillstånd. Partikeln befinenr sig i ett (0 T )-tillstånd Partikeln befinner sig i ett (- T )-tillstånd S- och T- tillstånden är annorlunda dvs alla atomer i S -tillståndet är inte i T - tillståndet om  inte är noll.

Fk3002 Kvantfysikens grunder12 Amplituder Vi vill beräkna amplituden att atomer lämnar S i ett visst tillstånd och lämnar T i ett visst tillstånd

Fk3002 Kvantfysikens grunder13 Problem

Fk3002 Kvantfysikens grunder14 (7.06)

Fk3002 Kvantfysikens grunder15 Tre apparater

Fk3002 Kvantfysikens grunder16 S T S’

Fk3002 Kvantfysikens grunder17 Bastillstånd Varje kvantsystem kan beskrivas med bastillstånd. En partikel befinner sig i ett bastillstånd vid en viss tidpunkt. Partiklens beteende i framtiden beror bara på detta bastillstånd och inte på några tidigare tillstånd som partikeln befann sig i ! Det finns ett unikt antal bastillstånd inom en grupp av bastillstånd men det finns ingen unik grupp (-T,0T,+T), (-S,0S,+S) osv.

Fk3002 Kvantfysikens grunder18 spinn upp m s =1 e-e- energi (n=1) L e-e- n=1 n=2 spinn ner m s =-1 e-e- energi (n=1) L e-e- spinn upp m s =1 e-e- energi (n=2) L e-e- Bastillstånd som beskriver en atom…

Fk3002 Kvantfysikens grunder19 Att identiferia ett bastillstånd Varje atom inom en filtrerad stråle är i ett bastillstånd om strålen inte kan splittras i fler strålar. T.ex. betrakta atomer i ett +T -tillstånd. Alla atomer skulle passera genom: Ingen atom skulle passera genom: eller

Fk3002 Kvantfysikens grunder20 Att filtrera genom olika basstillånd Olika experiment: (a), (b),(c) samt (d) Filtrera genom S,T,S’ N atomer efter S,  N  efter T,  N efter S’ Filtrera genom S,T,S’ N atomer efter S,  N  efter T,  N efter S’ Öppna T N atomer – antalet atomer som passerar genom har ökats 0 atomer – antalet atomer som passerar genom har minskats. Det spelar ingen roll om T är ”helt öppen” – strålarna splittras och rekombinerar ! Vi lär oss ingenting av en ”helt öppen” T. Det ger ingen information.

Fk3002 Kvantfysikens grunder21

Fk3002 Kvantfysikens grunder22 Ersätt S’ med R. R är en Stern- Gerlach-apparat vid en godtycklig vinkel

Fk3002 Kvantfysikens grunder23 Tre generella lagar (7.23) (7.20) (7.24)

Fk3002 Kvantfysikens grunder24 Ett mer komplicerat experiment Starttillstånd Sluttillstånd

Fk3002 Kvantfysikens grunder25

Fk3002 Kvantfysikens grunder26 Problem

Fk3002 Kvantfysikens grunder27 Sammanfattning Kvantfysikens lagar tillåter oss att bara bestämma det total spinnrörelsemängdsmomentet samt komponenten längs en axel. Kvantfysikens formalism utvecklas för partiklar med spinn-1 med hjälp av Stern- Gerlach-experiment.