2007-01-16Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock.
Helena Lindgren 1 Cognitive Work Analysis CWA Ursprung: Normans ”Cognitive engineering” Gibsons ”Ecological psychology” Jens Rasmussen mfl i.
Task analysis, GOMS & HTA
Design rationale för MDI
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Ledning och förståelse
Betyg och förmågor.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Att få rätt saker att hända
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
Föreläsning Sandvika
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Utmaningar i arbetet med BfL
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Verksamhetsteorin Källor:
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Artefakter och scenarios
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Design, strategi, management
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Presentationens avskrift:

Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna ska förvärva praktisk och teoretisk kunskap om metoder för utformning, utveckling, utvärdering och forskning. Lärare Helena Lindgren Lena

Helena Lindgren 2 Kursens upplägg Teori 3p Projekt 2p (utföres i grupp) fallstudie projektarbete

Helena Lindgren 3 Kursens upplägg Fallstudie Syfte: medel att sätta sej in i teori, övning att tillämpa teori (v4) Projektarbete (v5 – v7 genomförande, v8-10 rapportering/redovisning) Syfte: Få tillämpa metoder och teorier genom att utföra uppdrag hos företag eller offentlig verksamhet. Studieobjekt: En arbetsprocess vari en eller flera dator- applikationer ingår Innehåll: Arbetsanalys Utvärdering av befintliga lösningar Design-utvärdering av nya lösningar

Helena Lindgren 4 Kursens upplägg Teori: Föreläsningar koncentrerade till v3-v4, mindre v5-v6 Tillämpa teori v4-v8 Diskutera, redovisa tillämpad teori, utvärdera teori v8-v10 Seminarier – diskussionsforum för analyser, lösningar Peer review – feedback från andra grupper på rapporten Redovisningsseminarium – återkoppling till uppdragsgivare Jmfr Projekt: v5 – v7 genomförande, v8 – v10 analys/ rapportering/ redovisning

Helena Lindgren 5 Handledning E-posta eller knacka på – vi har oftast tid och finns för det mesta på plats! Undantag: Helena tjänsteresa 20/1 – 1/2

Helena Lindgren 6 Kurslitteratur “HCI Models, Theories and Frameworks – Towards a Multidisciplinary Science” J. M. Carroll (editor). Referenslitteratur: “Perspectives on HCI – Diverse Approaches” - Monk, Gilbert (editorer) Artiklar

Helena Lindgren 7 Synpunkter under tidigare kurser ”Teorierna/metoderna går inte att använda!” ”Teorierna/metoderna svåra att förstå/tillämpa!” ”Företagsfolket har inte tid med oss!” ”Företagsfolket vet inte vad vi kan!” ”Vi arbetar gratis!” ”Orättvisa projekt – Vi måste jobba MYCKET mer!” ”För många olika företag att sätta sej in i!”

Helena Lindgren 8 Kursinnehåll MDI som disciplin / forskningsområde Utvärdera / jämföra existerande system / företeelser Uppfinna / designa nya system / företeelser (vad, hur?) Upptäcka och testa relevanta vetenskapliga principer Etablera riktlinjer och standarder Olika referensramar / perspektiv på området... Ger olika metoder för hur design och utvärdering ska ske Arv från föräldradisciplinerna: psykologi, DV, sociologi Likheter – skillnader: Hur förena olika vetenskapliga kontexter?

Helena Lindgren 9 Boken Varje kapitel behandlar en approach och innehåller Motivering Hur metoden skiljer sig från andra metoder Exempel Vetenskaplig grund REFERENSER!

Helena Lindgren 10 Boken: beskrivna teorier / modeller Analys av MDI-situationer: ”Minsta enhet för analys” skiljer sej: Stimulus-respons-modeller / diskreta handlingar (kap 2,3) Sekventiella integrerade beteenden – ”skill” (kap 4) Lärande/förståelse hos noviser, ex: Abductive reasoning Learning by exploration Externa representationer Mentala modeller (kap 6) Systemiska beteenden i interaktion (kap 8,9,11,12,13,15) Formella metoder som verktyg i utvecklingsprocessen (kap 14)

Helena Lindgren 11 Systemperspektiv Människa – verktyg – objekt

Helena Lindgren 12 MDI-disciplinens utveckling Multidisciplinär utveckling, internationalisering, teknikutveckling Skillnader i synen på Människan Användaren Uppgiften Artefakten Miljön Utvärderaren / designern / systemutvecklaren

Helena Lindgren 13 Skillnader i synen på... Kapacitet, intellektuell förmåga, produktion, autonom, självständig, sin egen lyckas smed, påverkar Rationalitet, intentionalism Sekventiell, optimiserbar Objekt, förändrar uppgiften.. Statisk, relativt ointressant.. Expert, objektiv Utvecklingsbar(-het), del i system, påverkar, påverkas.. Behov, motiv Dynamisk, föränderlig Medierande verktyg, förändrar människans kapacitet Dynamisk, föränderlig, influerar starkt, förutsättning för aktivitet Påverkar, ej objektiv, begränsad kunskap Drivkraft M / Anv. Anv.miljö Artefakt Designer/Sys.utv/ utvärderare Uppgiften

Helena Lindgren 14 Mulitdisciplinär utveckling Vetenskaper Sociologi, antropologi, psykologi, filosofi, fenomenologi, datavetenskap, kognitionsvetenskap,... Teorier / modeller Verksamhetsteori (Activity theory), Situated Action, Action Science, information processing, Distributed Cognition,... Metoder Etnografi, etnometodologi, tillämpad experimentell psykologi (TEP), cognitive modelling, participatory design (PD), konversationsanalys, contextual design, formella metoder,... Verktyg Activity checklist, scenarios, arbetsmodeller, task analysis (TA), design rationales, cognitive walkthrough, GOMS,...

Helena Lindgren 15 Datavetenskap Ursprung: matematik, teknik Mål: göra program Generella ingenjörsproblem: Identifiera krav på system Specificera design Implementera Testa Modellering av system

Helena Lindgren 16 Psykologi Traditionell experimentell psykologi Hypotes -> testning -> slutsats Samla kvantitativt data Baseras på statistik och sannolikheter Genererar / bekräftar abstraktioner och modeller (generaliseringar) Toleransgrad för avvikelser (och vad som är ”normalt”) bestäms av den som tolkar

Helena Lindgren 17 Etnografi Utgår ifrån att arbete utförs i ett kontext; i en organisation i samarbete med andra Studier sker i miljön genom observationer Svara på VAD, VARFÖR Förutsätter TEORI för att göra enorm datamängd hanterbar i analysfasen Nardi föreslår som relevanta teorier för MDI-området: Activity theory, ”Situated action” och ”Distributed cognition”

Helena Lindgren 18 Arbete Utveckling av program som ska stödja arbete......kräver förståelse av arbetsuppgifterna Task analysis, arbetsanalys, organisationsanalys, Activity theory...förståelse av hur den/de som ska utföra uppgifterna fungerar Kognitiv modellering – Kognitionsvetenskap, Activity theory...och även av hur och av vad arbetsuppgifter förändras över tid..?! Evolutionär design – ”Action science”, Activity theory

Helena Lindgren 19 Kvalitativa vs. kvantitativa metoder Kvantitativ studie: Man vill veta hur typiskt ett fenomen är för en större grupp människor Så representativ undersökningsgrupp som möjligt för den grupp man vill säga något om Man måste hålla reda på variabler som kan påverka resultatet Resultatet analyseras med kvantitativa metoder (statistik) Kvalitativ studie: Man vill upptäcka / studera ett fenomen Man vill samla så många olika aspekter som möjligt på fenomenet – heterogen undersökningsgrupp Resultatet analyseras med kvalitativa metoder

Helena Lindgren 20 Utmaningar Hur förena olika vetenskapliga kontexter? Problem: Brist på gemensamma värderingar och koncept Enas om målet Hitta / enas om relevant perspektiv och metoder för ett specifikt utvecklingsprojekt och ”använda dessa på ett kreativt sätt”... Hur använda information om kontext i designspecifikationen? Hur balansera prototyping och behov av utvärdering i verklig miljö?