Http://www.youtube.com/watch?v=1mebNNtuF7c (Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Demokrati & diktatur.
Advertisements

Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Värdegrund 1.
Aktör / Struktur.
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Musik & kommunikation 50p.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
SET Social Emotionell Träning
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Organisationskultur, makt och konflikt
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad är identitet?.
Demokrati och hur Sverige styrs
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Intelligens Förnuft och känsla.
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
socionom och journalist kommunikatör
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Hur vill du att vi arbetar med dessa uppgifter?
Modul 7 Kulturell medvetenhet
UNG samtalsgrupper.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
Demokrati och diktatur
Klipp: olika människosyn
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my.
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let.
Samhällets ojämlikhet
Leila Jasmin Aisha Mola-i
Vad är identitet?.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
National Assessment Sweden: Gender Kvinna- Nation Prepared by: Barrett Values Centre March 14, 2014.
Politisk Geografi.
Kommunikation.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Och även kort om Islam och vetenskap
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
hur ska vi bemöta varandra?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad betyder Social Kompetens
Presentationens avskrift:

http://www.youtube.com/watch?v=1mebNNtuF7c (Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my feet" 13:00

Välkomna – Marhaba bikoum

Madeleine Eriksson 3

Kontraster

Mångkulturella Möten Definition Kultur Tvärkulturell Kompetens

Kultur

Software of the mind (Hofstede) Kultur är en evig och livslång programmering av tankar, känslor och beteenden 7 7 7 7

Programmeringen börjar: Familjen, Grannarna, Skolan, Ungdomsgrupper, Arbetsplatsen, Samhället... 8 8 8 8

KULTURER VARIERAR: Land Region Religion Generation Företag Yrke 9 9 9

The Cultural Iceberg Värderingar Beteende Uppfattning 10 % Lätt att se Vad jag gör Beteende Uppfattning Vad jag tänker Attityder & Normer Vad jag känner Värderingar 10 10

När en kultur är lyckad blir våra värderingar normer. Tar tid 11 11 11 11

Tvärkulturell Kompetens

En kontinuerlig process som ger oss förståelse för: 1) vår egen och andras kulturella bakgrund 2) varför andra personer handlar som de gör 13

Lärandeprocess 8 steg Introduktion Lär dig mer Testa Feedback Reflektion & justering Genomförande

Tvärkulturell Kompetens Steg 1: Rädsla 15

och känner oss därför hotade när våra värderingar ifrågasätts Eftersom prövningen av våra värderingar överlåtits till andra har vi ingen kontroll över den egna värderingsprocessen 16

Vår rädsla för det okända 17

Byt rädslan för det okända mot nyfikenhet

Tvärkulturell Kompetens Steg 2: Mentalisering 19

Att förstå sig själv är att förstå andra 20 20 20

www.bikupan.se http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp

TRADITIONELLA VÄRDERINGAR: SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR: religionen är viktig, starka familjeband, accepterar makt, emot abort, skilsmässa, dödshjälp och självmord. SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR: Tvärtom traditionella värderingar ÖVERLEVNADS VÄRDERINGAR: Fokuserar ekonomisk och fysisk säkerhet. Låg tolerans och förtroendenivå. INDIVIDUELLA VÄRDERINGAR: Prioriterar miljö frågor, växande tolerans för invandrare, homosexuella, och andra jämställhetsfrågor. Efterfrågar större del i beslutstagande och politiska frågor www.bikupan.se http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp

Individuella värderingar Sekulära/Rationell Traditionella värderingar Överlevnadsvärderingar Individuella värderingar

http://www. socialamedier http://www.socialamedier.com/2014/01/17/sverige-ar-unikt-varldskartor-som-visar-hur/

Tvärkulturell Kompetens Steg 3: Karaktär 25

Vår personlighet influerar vår kapacitet att förstå andras kultur 26 26 26 26

Personlighets faktorer Intresse i andra Utåtriktad Medvetenhet Självkännedom Anpassningsförmåga Social kompetens Respektfull Empati och förståelse Motivation Flexibilitet 8/3/2011 11:45

Tvärkulturell Kompetens Steg 4: Perspektiv 28

ljlkjlkjölhkhkj Var är Sverige ? 29 29 29

ljlkjlkjölhkhkj 30 30 30

ljlkjlkjölhkhkj 31 31 31

ljlkjlkjölhkhkj 32 32 32

Varför ska norr alltid vara uppåt ?

Hur ”dom” ser på ”oss” ? Tidspressade Kravpressade Strikta Verkar inte ha kul Kallt socialt klimat Korrekta Organiserade 09:30 36

Tvärkulturell Kompetens Steg 5: Etik 37

Din eller min kultur?

Finns inte Bara olika 39

Tvärkulturell Kompetens Steg 6: Kommunikation 40

KOMMUNIKATION normer/värderingar ENDAST 7 %

Hög & Låg kontext kulturer

Låg Hög Få ord som väljs med omsorg Exakt, tydligt och rakt budskap Säger det man menar Mål = skicka meddelanden, utbyta information, fakta och åsikter Skrivet & talat ord är viktigast Icke verbala aspekter är mindre viktiga - Svårt läsa kroppsspråk Står längre ifrån varandra Nyanserade, indirekta och subtila ord Se bakom orden - lyssna,tolka Kontextuella ledtrådar Mål = bygga långa relationer med starka band som gör att man förstår varandra Icke verbalt är viktigt - Kroppsspråket, situationen, relationen, sammanhang … Space - står nära varandra https://www.youtube.com/watch?v=qaeP2aG2-04 13:50

Tvärkulturell Kompetens Steg 7: Jämföra värderingar 44

Värdering 1: Makt

PDI ljlkjlkjölhkhkj I vilken utsträckning mindre mäktiga medlemmar i en grupp förväntar sig och accepterar att makt fördelas ojämlikt 46

PDI 0 (31) 100 (80) BNP relaterat - Jämlikt samhälle 0 (31) 100 (80) - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika - Elever och lärare jämlika - Platta organisationer - Manuellt arbete lika status - Oftast låg korruption - Makt = kunnighet & position - Ålder - Litar på varandra - Man förväntar sig orättvisa - Föräldrar förväntar sig lydnad - Elever respekterar lärare - Hierarkiska organisation/diktatur - Manuellt arbete lägre status - Oftast hög korruptionsnivå - Makt = kontakter, familj & tradition - Ålder = respekt - Känner sig osäkra på varandra 14:10

Värdering 2: Kollektivism

Individualism Kollektivism Den grad till vilken individer förväntar sig välja sina egna associationer eller agera som medlemmar av en livslång grupp Kollektivism

Individualistiskt vs Kollektivt samhälle BNP relaterat Staten är ditt ryggstöd Mina tillgångar är mina Vänskap är viktigt Inga kriterier för framtida make(a) Extroverta individer Högre mänskliga rättigheter Förväntas ha egen åsikt Familjen är ditt ryggstöd Jag delar med min familj Vänskap kan undvaras En brud ska vara ung och maken rik Introverta individer Lägre mänskliga rättigheter Åsikter är bestämda av gruppen 14:30

Kaffe paus i 1800 sekunder https://www.youtube.com/watch?v=TyZEwpDPCCw 14:30

Värdering 3: Osäkerhetsundvikande 15:00

Uncertainty Avoidance UAI Den utsträckning i vilken medborgare hanterar stress genom att minimera osäkerhet. Kulturer med höga värden föredrar regler (religion, lagar..) och strukturerade sociala sammanhang ljlkjlkjölhkhkj 53

Låg UAI Mindre oroliga länder mindre uttrycksfyllda, aggressiva man visar inte sina känslor Hög UAI Oroliga länder visade sig mer uttrycksfulla man talar med händer och hög röst

Låg UAI Hög UAI Osäkerhet = normalt Hög stress tolerans Inga regler kring ”smuts” & tabu Osäkerhet är ett hot Låg stress tolerans Strikta regler kring ”smuts” & tabu Mindre oro kring hälsa Fler hjärtattacker Annorlunda är spännande Kreativitet & innovationer Oro för hälsa Färre hjärtattacker Annorlunda är farligt Avsaknad av kreativitet Öppen struktur i skolan Läraren kan säga ” jag vet inte” Läraren involverar föräldrarna Strukturera inlärningssituation En Läraren har alla svar Läraren informerar föräldrarna 15:20

Tvärkulturell Kompetens Steg 8: Kunskapsinhämtning 15:20 56

Kunskapsinhämtning om den kultur vi möter Arabvärlden: Definition arabvärlden Begreppsutredning Den arabiska kvinnan 57

Definition arabvärlden 58

Definition Arabvärlden Etniskt ursprung: Arabiska halvön Religion: muslim, kristen, jude Språk: arabiska (skrivet/talat) 59

Arab Unionen 60

Begreppsutredning 61

Muslim = utövare av islam Islam = religionen Muslim = utövare av islam 62

Islamism Politisk islam = bred politisk rörelse med olika förgrening-ar (1900-talet, muslimska brödrarskapet, Hizbuth Tahar) Införa Shaaria Finansieras av Qatar och Saudi Arabien. Finns fundamentalistisk teokratisk & sekulär inriktning. 63 63

Jag är muslimsk arab islam är min tro men jag avskyr islamism 15:35

Jihadister – Protest mot västvärlden Al Qaida Daesh Khorasan Extremister rekryteras bland utslagna, fattiga & misslyckad integration. Extremism & moskéer

En fundamentalistisk arabvärld Å ena sidan: En fundamentalistisk arabvärld 66

Å andra sidan: Rörelser för sekularism, demokrati och nytänkande i den muslimska världen 67

Den arabiska kvinnan / eller frågestund? Klädsel Utbildning Arbete Familjen I samhället Den arabiska kvinnan / eller frågestund? 15:40 68

Den arabiska kvinnan Klädsel 69

Var krävs klädkod för kvinnor ? - Klädkod krävs - Specifik klädsel efterfrågas - Begränsad efterfrågan på specifik klädsel - Kulturen som rättesnöre – ovanligt med slöja

Hur anser befolkningen att kvinnan bör klä sig officiellt ?

Burka/Niqab – religion eller kultur?

Hijab/Chandor Religion eller kultur ?

Den arabiska kvinnan Utbildning 75

Al –Fanar media ( News & opinion about higher education )

Universiteten har olika uttryck i olika länder Saudi Arabien: separeras killar & tjejer

Den arabiska kvinnan Arbete 78

Tunisien: Förövrigt: - Stor medelklass - De flesta kvinnor ute i arbetslivet - Föredrar kvinnor - Lönen Förövrigt: -Hög arbetslöshet efter revolutionen

Vilka länder ligger i toppen ? http://www.arabianbusiness.com/100-most-powerful-arab-women-2012-448295.html

World Economic Forum Sheika Lubna Al Qasimi Handelsminister UAE

Den arabiska kvinnan Familjen 82

Mannens roll, välja pojkvän, mannens släktingar, skönhet 83

Den arabiska kvinnan Ställning i samhället 15:30 84

¦ Våldtäkter, analfabetism, könsstympning, arbetssituation, änkor, påtvingad prostitution, rösträtt Source: Thomson Reuters Foundation - Tue, 12 Nov 2013 12:01 AM http://www.trust.org/item/20131111115632-hn9t2/?source=hptop

Frågor 15:50

http://www.xenaconsulting.se/

Ha en bra fortsättning på dagen https://www.youtube.com/watch?v=S5wDVA9gDxg 88