HISTORIEMEDVETANDET MELLAN GENERATIONER Sirkka Ahonen, Helsingfors universitet Edvard Munch: Historien.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
år i Boden!.
Advertisements

Gårdagens drömmar om Europa – och dagens utmaningar i EU Europaforum Östersund den 12 februari 2009 Annika Ström Melin.
Arbetshandledning i Finlands ev-luth. kyrka ”Til kildene” Nordisk konferanse om kirkelig arbeidsveiledning september 2010 Reykjavik.
Barn, ungdomar och föräldrar på Internet. ”Internet är inte vår tids inferno utan vårt nya församlingshem” Natalia Kazmierska.
Utan spaning – ingen aning
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Mellankrigstiden.
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Sveriges relation till Europa
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
Källkritiska kriterier
Policy för miljö och hållbar utveckling
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Historiebruk.
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Vingåker Energetic Science Park Hans Wallin, KCEM
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Integration ”Om livsvillkoren i Sverige präglas av arbetslöshet, segregering, diskriminering och sociala problem är risken stor att människor utvecklar.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Supermakter och terrorbalans
Den svenska bostadsregimen på väg mot stigens slut?
Vad innebär det? EU Vad är det?. Sverige blev medlem Först och främst är det en ekonomisk organisation för samarbete mellan medlemsländerna. Man.
från forntid till nutid
Fredssamling Stigtomta 2014.
Ensamkommande flyktingbarn
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
Mångfaldsinformation
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
NGO for the Safe Final Storage of Radioactive Waste Kenneth Gunnarsson Kenneth Gunnarsson – Höstträffen, Skellefteå 30 Sept 2012.
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Handikappförbunden Dialogmöte DO 9 april 2013 Ingrid Burman.
Efterkrigstidens in- och utvandring Åke Nilsson Enheten för demografisk analys och jämställdhet Statistiska centralbyrån.
Nationalitet och etnicitet
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Gävle med utblick mot 2020.
Mannen som gav tiotusentals judar livet
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Penningpolitik med inflationsmål
Andra Världskriget Vad hände sedan?
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
SL1 Medicinska Kvalitetsindikatorer zNationella samrådsgruppen för säkerhet och kvalitet i vården (Soc, Lf, Spri och Svenska Läkaresällskapet)
 Essensen i hans produktion är historien om de olika sätt varpå människor blir subjekt i vår kultur  Analyserar ex. historiska processer som är avgörande.
Sju ”SAKER” som du ska bli duktig på när vi läser historia
Årligt EU-evenemang sedan Spegla den kulturella mångfalden inom EU. Europas kulturhuvudstad.
Världskrigens tid, en mörk tid.
Rökning som hälsoproblem
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Nacka Yrkesvux 2010 Skolverket startade yrkesvux med statliga medel 2010 Nacka har erbjudit yrkesvux sedan 2005 Alla Nackaelever får läsa alla yrkesprogram.
Det finns ett värde i att vara lika i en förening!
Aborter i Norden 2013 Anna Heino Mika Gissler.
Årligt EU-evenemang sedan Spegla den kulturella mångfalden inom EU. Europas kulturhuvudstad.
Regional transformation för att på ett resilient sätt möta miljö, klimat och säkerhetshot på medellång och lång tidshorisont – typfallet Stockholm-Mälardals.
Kalla kriget! Vad hände sedan?
Statistik. Sverigefinnar i Luleå Första generation: % Antal födda i Finland ,6 Andra generation: Minst 1 föräldrar född i Finland ,6 Tredje.
Svenska minoritetsspråk
En flerspråkig kyrka - policy och mål Uppsala Svante Ewalds.
Meänkieli.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Presentationens avskrift:

HISTORIEMEDVETANDET MELLAN GENERATIONER Sirkka Ahonen, Helsingfors universitet Edvard Munch: Historien

NY GENERATION UTAN HISTORIEMEDVETANDE? (1) Framtiden är nu! Vi lever i en prefigurativ (framåtsiktande) kultur. Vi är dynamiska! Föräldrarnas förflutna har ingen relevans för unga människor. (Margaret Mead 1970)

NY GENERATION UTAN HISTORIEMEDVETANDE? (2) Vi lever i en narcissistisk kultur. Narcissismen gör oss okapabla att varken identifiera oss med det förflutna eller erfara oss som delaktiga i historiens ström. Därför mobiliseras vi inte som historiens aktörer. Föräldrarna erfar att inte har något att ge till den nya generationen. Nedgång följer! (Christopher Lasch 1979)

HISTORIEMEDVETANDET SOM MOTARGUMENT TILL MEAD OCH LASCH Medvetenhet om framtidsförväntningarnas anknytning till det förflutna innehavas av varje människa. Medvetenheten om ens historisk aktörskap gör oss ansvarsmedvetna och dynamiska medborgare. (Bl. a. Jeismann 1992, Jensen 1995, Karlsson 2004, Rüsen 2004)

HUR FORMAS EN GENERATION? Genom gemensam identifikation hos en ålderskohort med en nyckelerfarenhet gemensam mobilisation på grund av betydelser anknytna till nyckelerfarenheten

ÖVERLAPPANDE GENERATIONER (FINLAND) Kekkonens, 60-talets och månflygens generation (född 1945 – 58) Det kalla krigets sluts generation (född 1959 – 74) EU-medlemskapets och ekonomiska recessionens generation (född 1975 – 84) Teknologins, internationalismens och och terrorismens generation (född 1985 – 94) Krigets och återuppbyggningens generation (född 1930 – 44) (Torsti 2012)

Forskningsproblem Ogiltighet om det förgånga hos en generation? (Torsti 2012, Näringslivets delegation (EVA) 2012) Etisk inställning till historien, jämförd mellan generationerna? (jfr. Löfström 2012) Historisk determinism eller kontingens? Personlig/kollektiv aktörskap i historien, eller inte?