Datorn som skrivredskap på förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Välkomna till förskolan Akvarellen
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
En presentation om verksamheten på Bamse
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
En förskola att förundras i!
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Att arbeta med symboler
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Förmågor & Centralt innehåll
1 Tekniken i skolans 13 år Anders Nyström, Adj. Teknik Ur Ny Teknik sept Rubrik Teknikens baksmälla Naturvetenskap och teknik har det rykte de förtjänar.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
VART SKA VI…?.
Jenny Karlsson Bibliotekspedagog, Stockholms stadsbibliotek (Farsta)
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Ett temainriktat arbetssätt
BABBLARNAS FÖRSTA LÅT Hämtad från Youtube.
Vecka 46. Nu har hösten kommit på allvar, vantar och mössor har kommit på. I dagarna delar vi ut vår ”jullapp” om ev. ledighet under julen och snart börjar.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Kommunikation och samspel
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
IKT och lärplatta i förskolan
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.”
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
Naturkunskap i förskoleklass
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Helhet och allsidighet
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Datorn som skrivredskap på förskolan

Inom den sociokulturella teorin om lärande har begreppen artefakter och mediering stor betydelse. Vygotski ( Säljö,2005) delar redskap på fysiska redskap eller artefakter och kulturella redskap.

Datorn är en av dagens viktigaste redskap/ artefakt som finns.

Anna-Katrin Svenssons undersökning visade positiva effekter när det gäller datorer på förskolan Hos många barn har ett intresse för bokstäver vaknat Pedagoger har upplevt många positiva effekter bl. annat i skriv- och läsinlärningen

Barn tyckte att det var roligt, och att de lärde sig roliga saker och kunde skriva.

Datorn var en plats där många dialoger mellan barnen fördes och en plats där barnen stimulerades till samarbete.

Datarevolutionen har gett oss helt andra inlärningsverktyg (Trageton) med datorn som redskap blir skrivandet enklare Barn har dåligt utvecklad motorik, då är det lättare att skriva på datorn då barn inte behöver oroa sig hur det ser ut, utan fokusera på vad de vill skriva

Barnen ska träna sin motorik genom att pärla, klippa och klistra, måla osv.

Barnen ska lära sig att skriva först på datorn och sedan med pennan (Claesdotter, Trageton)

Barnen lär sig först att skriva och sedan att läsa (Skriva sig till läsning; Trageton).

Enligt läroplanen är det viktigt att erbjuda barn olika uttrycksformer: ”att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.” (Lpfö 98, s.6)  

Film om en 4-åring som använder datorn som skriv redskap