Samhällets ojämlikhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuell läggning Bisexualitet, heterosexualitet och homosexualitet
Advertisements

Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
Disposition - Hållbar utveckling
Kulturell och ideologisk jämförelse
Samhället är mer än summan av sina delar
Kultur för alla – gäller det mig
Hot, våld och förtryck i heders namn
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Slang, svordomar och ungdomsspråk
Feminism Grundläggande antaganden:
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Kvinnorna utgör 51% av jordens befolkning utför 66% av allt arbete får 10% av inkomsterna äger 1% av egendomen - Diakonias jämställdhetspolicy.
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Vad är identitet?.
Rasismens många ansikten
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
PP.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Lagar och överenskommelser
Den protestantiska etiken
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Marknadsförarens yrkesroll
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Att lära sig att analysera
Forum för genusvetenskap
Normer Formar vårt beteende.
Genus och Kön.
Leila Jasmin Aisha Mola-i
Vad är identitet?.
Genus Manligt & kvinnligt.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Politisk Geografi.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kommunikation.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
SPRÅKET.
Klass strukturen.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
ETNICITET SOM STRUKTUR Kap 6. RAS-BEGREPPET Människor kategoriserar – en av kategorierna har historiskt sett varit Ras – att dela in människan i olika.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
DigIT Workshop 3 De “horisontella principerna”  Jämställdhet  Tillgänglighet  Likabehandling.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Normer och identitet Mötesplats Engagemang, Sigtuna —02 // Anette Sjödin,
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Styrd helpdesk Normer och Värden
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Makt, genus & normer i kärnvapenpolitiken
Kulturkrockar och kulturella skillnader
Sociologi Introduktion.
Samhället och individen
Samhällets ojämlikhet
Att arbeta med fördomar i skolan
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
Kulturkrockar och kulturmöten
Individ och Identitet.
Presentationens avskrift:

Samhällets ojämlikhet Flerdimensionellt perspektiv på makt

Människan är av samma art… Hon kan tänka abstrakt och göra logiska slutledningar. Hon har en vilja, inte bara instinktstyrd. Hon är anpassningsbar. Hon har ett rikt känsloliv, kan känna skuld, skam, stolthet och glädje. Hon är självmedveten, kan se sig själv utifrån. Hon har medkänsla, förmågan till empati.

Vi är dock inte identiska… Yttre och synliga Värderingar Hur vi uttrycker oss Vilka känslor vi har och uttrycker dem

Sociologins syn på ojämlikhet Tittar på skillnader som ligger ovan den individuella nivån  samhällsnivå Strukturell ojämlikhet och ojämlika mönster mellan grupper Ojämlikhet handlar om att det finns skillnader i resurser mellan grupper, tex. Inkomst, status och makt Kön/genus Etnicitet/identitet Klass/social status

Klass Marx, Weber, Bourdieu Grupper i samhället med mer resurser och status. Ofta kopplat till ekonomi. Är Sverige ett klassamhälle? Vad finns det för klasser? Vad är deras makt/status baserad på? Sociala sammanhang Utbildning yrkestillhörighet Musiksmak Kultur klädstil

Etnicitet Kulturell tillhörighet. Gemensamt ursprung, historia och därigenom gemensamma värderingar och seder Förstärks vid krig, invandring och urbanisering Etnisk identitet är inte enbart en grupp själva skapar, utan kan tilldelas av krafter utanför gruppen Finns det ett ”vi och dom-tänk” i vårt samhälle? Vilka är ”vi” och vilka är ”dom”? Finns det grupperingar i vårt samhälle som är baserat på etnicitet, hur syns det? Finns det fördomar? Hur yttrar de sig?

Intersektionalitet Samspelet mellan olika faktorer! (genus, kön, klass, etnicitet, ålder, funktionshinder etc) Makt agerar på flera nivåer eller dimensioner samtidigt. Varje person påverkas av flera olika strukturer och delas in i olika sociala kategorier såsom kön, klass, etnisk bakgrund, religion, ålder, sexuell läggning etc.

Intersektionalitet För att lyckas så bra som möjligt i vårt samhälle, hur ska du då vara? Hur ser normen ut för den som ”lyckats” i vår samhälle?

Intersektionalitet Norm (hög status) Manlighet: hårdhet, att ta för sig, oberoende Rik: välutbildad, organiserad, smart Svensk: laglydig, icke-troende Den andra (låg status) Kvinnlighet: mjukhet, omhändertagande, beroende Fattig: outbildad, kaotisk, dum ”Invandrare”: kriminell, religiös fundamentalist

Intersektionalitet Det viktigt att ta hänsyn till maktens hela struktur. Generellt sett kan man inte säga att en dimension är viktigare än någon annan.