Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Eller formativt lärande…
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
”Det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan”
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
Formativ bedömning i itslearning
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Utmaningar i arbetet med BfL
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Reflektioner från grupperna No hands up…
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
SM i Ung Företagsamhet Lärarkonferens.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Att synliggöra det synliga lärandet
Klagshamns rektorsområde
BFL Nuläge och framåt ….
Formativt lärande.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Nätverksträff 2 Synliggöra lärandet
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Formativ bedömning Bedömning för lärande - Mount - Åsaskolan Kristoffer.creutz@grkom.com sandra.svensson@grkom.se

Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson

BFL – ett förhållningssätt Summativ Bedömningen har en summerande karaktär: Betygssättning Poängsammanställningar Kunskap om resultat (varför gick det som det gick) Formativ Bedömning syftar till att forma och utveckla – både elevens kunskaper, men också lärarens undervisning. Var befinner sig eleven? Vart ska eleven? Hur kommer eleven dit? Detta kommer passet att handla om!

Tvåminuterssamtal Utifrån Thornbergs föreläsning - vad är du upptagen av nu, vilka tankar har du?

En utgångspunkt: ”Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.” - Skollagen (2010:800) Sandra

Strategier som gynnar lärandet

Strategi 1 - Tydliggöra mål och kunskapskrav …mål med mål, liksom...

Tydliggöra mål och kunskapskrav - Att synliggöra kunskapskrav och förmågor Läroplan, kursplan Centralt innehåll, kunskapskrav, förmågor progressionen i värdeorden Tydliga exempel, elevexempel Matriser Samsyn här?

Strategi 2 - Skapa aktiviteter som synliggör lärandet 0,9 sekunder? Att ställa frågor Öppna Diagnostiska Påståenden Bordsfrågor Pingpong eller Basket?

Mentimeter En diagnostisk fråga Kritiskt moment – jag behöver försäkra mig om att jag har alla elever med mig.

Hur? ”No hands up” ”glasspinnar” “mini whiteboard” “trafikljus”

Strategi 3 Återkoppling som för lärandet framåt “Exit tickets” “Tumme upp och ner” “Padlet” Reflektion, utvärdering (loggbok) Lika mycket för läraren

Återkoppling som för lärandet framåt Poäng? Prov? Betyg? Prickmatriser? Feedback! Processen! Bedömning! Elevexempel!

Padlet Hur gör ni när ni ger återkoppling och när ger ni den? Vad återkopplas? Sandras padlet

Strategi 4 - aktivera elever som lärresurser för varandra “Bordsfrågor” “Kamratrespons” “Frågelådor” “C3B4ME” Ett effektivt redskap för att öka lärandet! ...Men vad ger eleverna respons på?

Strategi 5 - Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess Lära sig att lära Iup-processen i dialog med elev, lärare och vårdnadshavare Alla strategier harmoniserar

Helen Timperley och kollegialt lärande Vilka kunskaper och förmågor behöver eleverna utveckla? Utvärdera hur de nya metoderna utvecklat elevens lärande Vilka förmågor behöver vi lärare utveckla för att tillgodose elevernas behov Aktiviteter i klassrummet för ett förändrat lärande Fördjupa de professionella förmågorna Detta är ert avstamp vad jag har förstått. Nu fortsätta med kollegialt lärande. Litteratur? Elevernas behov - lärarnas behov – fortbildning ser annorlunda ut idag. Aktivt prova – de facto en förändring för eleverna i klassrummet.