Formativ bedömning Bedömning för lärande - Mount - Åsaskolan Kristoffer.creutz@grkom.com sandra.svensson@grkom.se
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson
BFL – ett förhållningssätt Summativ Bedömningen har en summerande karaktär: Betygssättning Poängsammanställningar Kunskap om resultat (varför gick det som det gick) Formativ Bedömning syftar till att forma och utveckla – både elevens kunskaper, men också lärarens undervisning. Var befinner sig eleven? Vart ska eleven? Hur kommer eleven dit? Detta kommer passet att handla om!
Tvåminuterssamtal Utifrån Thornbergs föreläsning - vad är du upptagen av nu, vilka tankar har du?
En utgångspunkt: ”Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.” - Skollagen (2010:800) Sandra
Strategier som gynnar lärandet
Strategi 1 - Tydliggöra mål och kunskapskrav …mål med mål, liksom...
Tydliggöra mål och kunskapskrav - Att synliggöra kunskapskrav och förmågor Läroplan, kursplan Centralt innehåll, kunskapskrav, förmågor progressionen i värdeorden Tydliga exempel, elevexempel Matriser Samsyn här?
Strategi 2 - Skapa aktiviteter som synliggör lärandet 0,9 sekunder? Att ställa frågor Öppna Diagnostiska Påståenden Bordsfrågor Pingpong eller Basket?
Mentimeter En diagnostisk fråga Kritiskt moment – jag behöver försäkra mig om att jag har alla elever med mig.
Hur? ”No hands up” ”glasspinnar” “mini whiteboard” “trafikljus”
Strategi 3 Återkoppling som för lärandet framåt “Exit tickets” “Tumme upp och ner” “Padlet” Reflektion, utvärdering (loggbok) Lika mycket för läraren
Återkoppling som för lärandet framåt Poäng? Prov? Betyg? Prickmatriser? Feedback! Processen! Bedömning! Elevexempel!
Padlet Hur gör ni när ni ger återkoppling och när ger ni den? Vad återkopplas? Sandras padlet
Strategi 4 - aktivera elever som lärresurser för varandra “Bordsfrågor” “Kamratrespons” “Frågelådor” “C3B4ME” Ett effektivt redskap för att öka lärandet! ...Men vad ger eleverna respons på?
Strategi 5 - Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess Lära sig att lära Iup-processen i dialog med elev, lärare och vårdnadshavare Alla strategier harmoniserar
Helen Timperley och kollegialt lärande Vilka kunskaper och förmågor behöver eleverna utveckla? Utvärdera hur de nya metoderna utvecklat elevens lärande Vilka förmågor behöver vi lärare utveckla för att tillgodose elevernas behov Aktiviteter i klassrummet för ett förändrat lärande Fördjupa de professionella förmågorna Detta är ert avstamp vad jag har förstått. Nu fortsätta med kollegialt lärande. Litteratur? Elevernas behov - lärarnas behov – fortbildning ser annorlunda ut idag. Aktivt prova – de facto en förändring för eleverna i klassrummet.