Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
En förskola att förundras i!
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
verksamhetsförklaring
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Reggio Emilia.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Projekterande arbetssätt
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Tågarpskolan och Förskoleklassen och Fritids!
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
IKT och lärplatta i förskolan
Peterslunds förskola med ny utemiljö
En arena för lek och kompisskap
Ett barn har hundra språk
Datorn som skrivredskap på förskolan
Teknik och lärande samt Lärande och teknik. Interaktion Teknik och lärande Användarmöjligheter Pedagogiken bygger på tekniken Lärande och teknik Vad händer.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Barnkonventionen i förskolan
Computational thinking progression F-9
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
En kort introduktion Göran Brante
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
Varför begreppet undervisning?
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
Presentationens avskrift:

Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar: Att utveckla miljö, material och uttryckssätt. Ateljén ses som ett laboratorium, där barnets sinnliga, motoriska, känslomässiga förmågor utvecklas i en interaktion mellan skapande och lärande. Att med utgångspunkt i Reggio Emilias filosofi underlätta för och uppmuntra till barnets eget upptäckande, utforskande, experimenterande och skapande. Att vara en stödjande funktion som driver utvecklingen framåt i tema och projekt. Att dokumentera tillsammans med pedagoger och barn är en viktig del i skapande arbetet. På så sätt blir barnets lärprocesser tydliga och med detta utvecklas verksamheten.

I ateljén Barnen får möjlighet att iaktta, utforska, känna och forma olika material, former, färger med hjälp av olika metoder och tekniker. Ateljén erbjuder en lugn avkopplande miljö med en mindre grupp barn åt gången. I ateljén får barnen möjlighet att vara kreativa och fria och utvecklas i olika uttrycksformer såsom i seende, motorik, språk och matematiskt tänkande. Barnen har ett stort inflytande över verksamheten i ateljén och det är glädjen, barnens intresse och det lustfyllda lärandet som styr utvecklingen kring arbetet i ateljén.

Ateljéristan inspirerar barn och pedagoger att hitta uttryckssätt som leder deras undersökande framåt. Ateljén är ett föränderligt rum där man kommer i kontakt med barnens alla sinnen.