Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Samtalet På Arbetsplatsen.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Mötesstruktur.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Aktivt lyssnade.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Läroplansnätverk förskola
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Att rita en instruktion
Jag heter Sussi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Mitt land Karta Namngeografi (stora städer, floder, berg mm)
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Skriva noveller.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Läroplansträff Välkomna!.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Debattartikel.
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Effektiva möten Börja mötet med att klargöra mål. Vad ska ha hänt när mötet är slut för att det ska vara värt tiden? Fånga ”guldkorn” som hänt sedan vi.
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Cummins modell för reflektion
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Presentationens avskrift:

Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden Utse en person som skriver ned era reflektioner och lärdomar på ett blädderblock eller på papper Fundera enskilt på frågan/problemställningen under ca 5 minuter Gör en runda där alla kort ( ca 4-5 min )beskriver hur vi arbetar idag och vilka erfarenheter vi har av det. När varje deltagare har fått presentera sina erfarenheter får alla gruppmedlemmar ställa förståelsefördjupande frågor till den som berättat om sina erfarenheter. Avslutningsvis så tittar ni på dokumentationen om ni kan se några generella mönster i hur vi arbetar idag, vad som är framgångsrikt och hur vi kan vidareutveckla vårt arbete

Ramar för samtalet Tid: 75 min Utse en samtalsledare Utse en sekreterare Håll tiderna Var noga med att ställa förståelsefördjupande frågor till varandra, då uppstår intressanta resonemang och ett lärande uppstår Var noga med sammanfattningen och försök att se vad som fungerar bra och vad vi behöver utveckla

Fråga för samtalet Hur fångar jag upp elevernas kunskaper ( vad de kan och missförstånd de gör ) under ett arbetsområde så jag kan ge återkoppling och feedback?

Förståelsefördjupande frågor Du säger……………hur tänkte du då? Kan du hjälpa mig att förstå hur du menar med? Det där lät intressant. Kan du beskriva lite närmare? Är det så här du menar………? Kan du utveckla det lite mer? Hur menar du? Vad lägger du in i begreppet……? Vad grundar du dig på när du säger att……..? Hur kommer det sig att du tänker så? Hur ser du själv på det du beskriver? Vilka konsekvenser ser du av detta? Med tanke på…………..vilka blir konsekvenserna?