Språk, IT och den Europeiska referensramen 2 - 3.12.2004 © Tore Ståhl / Pil-projektet, Arcada

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
Advertisements

Svenska och SAS på Internet
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Att söka och förvalta kunskap
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Utbildningar (just nu)
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Geografi i studentexamen
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Norska filmen om boken  
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Aktuellt inom IKT i skolan
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Fler och mer språk till flera elever
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Mötesstruktur.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Ledning och förståelse
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Lokal Pedagogisk Planering
Modellering med UML
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Tillbaka till början… Ur ansökan: Huvudproblemet, som projektet ska bidra till att lösa, kan sammanfattas i att det inom organisationerna finns okunskap.
ED-MEDIA 2004 Lugano © Tore Ståhl / Pilprojektet 2004 Presentation
© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september september 2014september 2014
Individualiserande och aktiverande pedagogik i nätmiljö Didaktiskt forum Tore Ståhl
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Tänkande och språk Våga Visa
Utveckling och visioner – nätbaserat lärande
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Skolutveckling via digitala medier
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
Levande Engelska Syracuse Language Systems svensk bearbetning 1999: Levande Böcker i Norden AB För: Windows 98/95.
Finlandssvenskt högskolesamarbete inom nätbaserad utbildning Högskolesamarbete på svenska i Helsingfors © Tore Ståhl / Arcada
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Introduktion till hälsofrämjande verksamhet 5sp
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Teknik och lärande samt Lärande och teknik. Interaktion Teknik och lärande Användarmöjligheter Pedagogiken bygger på tekniken Lärande och teknik Vad händer.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Forskaren är den nya superstjärnan
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
Presentationens avskrift:

Språk, IT och den Europeiska referensramen © Tore Ståhl / Pil-projektet, Arcada

Några grundantaganden ytlärande går bra att nå ensam, i egen taktytlärande går bra att nå ensam, i egen takt djuplärandedjuplärande –kräver reflektion och tid –stöds av interaktion, kommunikationinteraktion, kommunikation social aktivitetsocial aktivitet argumenteringargumentering omprövningomprövning

De nya rummen distanta rum utanför klassendistanta rum utanför klassen –både konkreta och virtuella interaktion och kommunikation trots distansen !!interaktion och kommunikation trots distansen !! tillgång till autentiskt material & autentiska omgivningartillgång till autentiskt material & autentiska omgivningar det lokala klassrummet distant, konkret rum interaktion distant, virtuellt rum

Bristande omstrukturering vedertagen praxisvedertagen praxis –introduktion i klass –distansuppgifter –skriftlig feedback dilemmatdilemmat –klassen används för envägskommunikation och ytlärande –teknologin används för att arbeta ’traditionellt’ –nya egenskaper utnyttjas inte till fullo stirrar vi oss blinda på nedskärningen av klasstimmar?!stirrar vi oss blinda på nedskärningen av klasstimmar?!

OMstrukturering mål, aktiviteter, resurser (Peppi: mediaval) och rummål, aktiviteter, resurser (Peppi: mediaval) och rum allt skall inte på nätet – blended approach!allt skall inte på nätet – blended approach! veta förstå tillämpa analysera syntetisera utvärdera personlighet reflektion det lokala rummet distant, virtuellt rum distant, konkret rum

Lärarens belastning uppgifter ofta  mycket korrigering & feedbackuppgifter ofta  mycket korrigering & feedback avlastande metoderavlastande metoder –lärobjekt (learning objects, oppimisaihiot) Abitreenit Klaffi –självkorrigerande uppgifter –aktiverande självstudieuppgifter (jfr. Dewey) –kamratevaluering? Lärprocessen – oppimisprosessi – the learning process Inlärnings- målet Lärobjekt 1 Delmål 1 för lärande Lärobjekt 2 Delmål 2 för lärande Delmål 3 för lärande Lärobjekt 3

Konklusioner ? Läroplansrevision Europeiska referensramen pedagogisk metod, IT- baserade verktyg kontakter, samarbete projektaktiviteter

Mål och aktiviteter några exempel … artiklar, läroböcker, eKällor övningar, chat, diskussionsgrupper, simuleringar diskussionsgrupper, seminarier avhandlingar, seminarier diskussionsgrupper, kamratevaluering övningar veta förstå tillämpa analysera syntetisera utvärdera personlighet reflektion