Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Utifrån entreprenöriellt lärande
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Omdömen, bedömning och betyg
Högskoleförberedelse
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
SET Social Emotionell Träning
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
Läroplansnätverk förskola
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
- Introduktion av införande av Lgr 11
Mall för alignmentmatris
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Dans – eller rörelse till musik
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Utmaningar i arbetet med BfL
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lokal pedagogisk planering
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
LPP – rörelse Lekar och spel
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen – har den förändrats? Vad uttrycker kursplanen? Att arbeta med en målstyrd verksamhet - Övning i att planera utifrån strävansmål Lokal pedagogisk planering

Kursplanens uppbyggnad Ämnets syfte och roll i utbildningen Strävansmål Ämnets karaktär och uppbyggnad Uppnåendemål Bedömningens inriktning med betygskriterier

Strävansmål vs uppnåendemål Strävansmålen uttrycker den inriktning undervisningen skall ha när det gäller att utveckla elevernas kunskaper. De tydliggör därmed de kunskapskvalitéer som är väsentliga i ämnet. Uppnåendemålen anger den miniminivå av kunskaper som alla elever skall uppnå det tredje, femte respektive nionde skolåret.

Allt börjar i hur vi ser på kunskap! DÅ: Positivistisk syn på kunskap Kunskap är att erövra en viss mängd information. Sanna objektiva beskrivningar av verkligheten. Undervisningsinnehåll = undervisningsmål Vetande!

Vår läroplanen bygger på en annan kunskapssyn! NU: Konstruktivistisk och sociokulturell syn på kunskap. Förståelse Kompetens Undervisningsinnehåll som medel att nå skolans kunskapsmål

Kunskap som tre delar; Innehåll Produkt Process (förmågor) Fakta / begrepp Produkt Process (förmågor)

Övning i att tolka mål Er uppgift blir att välja några strävansmål (grön för idrott resp gul färg för musik) samt blåa till båda grupperna och planera ett arbetsområde utifrån dessa. Svara på frågorna på det aprikosa papperet! Tid; ca 1 h

Program 6 okt Arbeta vidare med att planera utifrån strävansmålen Lokal pedagogisk planering Skillnad mellan formativ och summativ bedömning Vår modell Manual Dokument

Lokal pedagogisk planering 1. Vilka mål att sträva mot man utgått ifrån. 2. Hur man arbetar med dessa i den aktuella årskursen. 3. Vilket stoff (fakta, begrepp, teorier och modeller) man använder för att eleverna ska kunna utveckla de förmågor och kompetenser som är beskrivna i mål att sträva mot och bedömningens inriktning samt vad man kommer att undervisa om när det gäller färdigheter samt förmågor. 4. Vad man kommer att bedöma i elevernas arbete och hur man gör detta.

Vårt syfte är att utveckla lärandet och undervisningen Bedömning av lärande (summativ bedömning) Bedömning för lärande (formativ bedömning)

Skriftligt omdöme Formativ bedömning Detta har vi arbetat med under terminen Här plockar du in punkt 1 och 2 från det arbetet vi gjorde med att planera utifrån mål! Mina starka sidor Här plockar du in elevens ”kvalitativa nivå” utifrån vad och hur du bedömt dem. Formulera också hur eleven kan ta nästa steg i sin utveckling! Exempel på vad jag kan Här ger du exempel på konkreta saker som eleven kan / behärskar delvis eller fullt ut (utgå från uppnåendemålen) Summativ bedömning

Exempel på en bedömningsmatris Kvalitativa nivåer Aspekter Kunskap om den egna kroppen och hur man uppnår god hälsa. Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4 Använda kroppen att utföra rörelser Kan använda sin kropp i lugna rörelser Kan använda sin kropp i rörelser med olika tempon Förmåga att se vad som ger god hälsa Visar att man vet om kopplingar mellan t ex mat och energi Visar på förståelse mellan olika samband och kan använda sig av insikterna Känner till flera faktorer som påverkar hälsan och kan värdera dessa Bredden av fysiska aktiviteter Kan delta i sin favoritlek. Kan leka och spela flera lekar tillsammans med andra Har förmåga att ta sig an nya lekar och utvecklar speciellt intresse för vissa

Uppgift; Utifrån de strävansmål som ni tolkat i er pedagogiska planering, vilka förmågor och kompetenser är det ni tränar? Låt dessa förmågor bli ”aspekter” i en bedömningsmatris och fundera över hur dessa kan komma till uttryck i olika kvalitativa nivåer!

Kvalitativa nivåer Aspekter Nivå 1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4