Väl valda uppgifter ger kvalitet i matematikundervisningen LB 22.9.2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Vetenskaplig Metod.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Om konstruktion av problemuppgifter
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Problemlösning i matematikundervisningen
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
ATT SKAPA MÖJLIGHETER FÖR LÄRANDE GENOM LEARNING STUDY
Lund Studentlitteratur
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Workshop inför Projektet
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Läroplansträff Välkomna!.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Rörelse och konstruktion
Statistik och sannolikhetslära i undervisning och utvärdering
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Hur du tar hand om din kunskap
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.

Lära för livet!.
Problemformulering En introduktion på kursen
Computational thinking progression F-9
Kreativa verktyg och metoder
Svenska – skriva berättelser
Helhet och allsidighet
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Väl valda uppgifter ger kvalitet i matematikundervisningen LB

Väl valda uppgifter... Variationer och kreativitet i undervisningen Laborativa uppgifter och konkreta övningar Olika elever behöver olika uppgifter

Jag väljer att... lyfta fram uppgifterna och talar mycket om klassificering och analys behandla variation, kreativitet och individualisering integrerat både i teorigenomgången och i genom- gången av uppgifterna inte upprepa vad som redan sagts... börja med teori och sedan ta praktiken

Varför välja uppgifter? Två teser som svar: ”Vi har inte så mycket tid till förfogande att vi kan slösa med tiden vare sig när det gäller presentation av nytt stoff eller när det gäller övning” ”Det finns uppgifter som är bättre än andra att använda i undervisningen – det gäller bara att hitta dem!” (rika uppgifter!)

Grundläggande fråga: Hur många uppgifter använder vi en given lektion?

För att kunna välja uppgifter behöver man först analysera och klassificera uppgifter...

Olika typer av uppgift Standarduppgift Tillämpningsuppgift Problemuppgift ”Rika uppgifter”

Rika problem  introducerar viktiga idéer, strategier  är lätta att komma ihåg, lämpliga för alla  kräver ansträngning, utgör en utmaning  kan lösas på flera sätt (representationer!)  initierar matematiska diskussioner  fungerar som brobyggare (teman)  leder till nya problem (Eva Taflin, 2007)

Klassificering i sex avseenden Ålder eller stadium Delområde av matematiken Användning, lämplighet Aspekt betr. individualisering... och om det gäller ett ”problem” Aspekt, fokus vid lösningen Metod som används vid lösningen

Delområde av matematiken Tal och räkneoperationer Algebra och funktioner Geometri Sannolikheter och statistik Problem med verklighetsanknytning

Användning av en uppgift 1... för introduktion 2... för övning 3... för repetition 4... för utvärdering 5... som speciell problemuppgift 6... för lösning i grupp

Aspekt betr. individualisering Basuppgift, fördjupande uppgift Elevernas lärstilar (arbetsformer) Elevernas intressen (stoff, metod) Beakta både elever med speciella svårigheter och ”snabba” elever!

Aspekt, fokus vid lösningen Startproblem? Systematisk process? Regel, mönster? Flera lösningar? Konstruktion av problem?

Metod vid problemlösningen Användning av tabeller, figurer Användning av regler, mönster Pröva alla möjligheter Arbeta baklänges Eliminera och behåll resten Lösning av ett delproblem Lösning med stöd av en helhetssyn

Problematisk fråga: Hur mycket tid skall vi ge åt problemlösning?

Sju mål inom problemlösning (enl. Charles & Lester & O’Daffer) förmåga att tänka förmåga att välja och använda lämpliga strategier attityd till problemlösning förmåga att använda relaterade kunskaper förmåga att exponera och utvärdera sitt tänkande förmåga att lösa problem genom att samarbeta förmåga att hitta det rätta svaret Målet är att utveckla elevernas

Problemlösningens roll (enl. Principles & Standards) en alternativ och viktig metod när läraren introducerar nytt stoff ett väsentligt redskap för eleverna när de löser uppgifter som kräver något utöver det som de redan behärskar en nödvändig hjälp när eleverna löser uppgifter som kräver en kombination av flera områden inom matematiken

ProMath-mål ”real problem solving” ”higher-order thinking” Ny tendens: man formulerar mål som inte använder ordet problemlösning utan som inkluderar p. i ”matematiktillämpningar” eller ”processer inom matematiken”.

Tre sätt att använda probleminriktning 1. Frågor och induktiv undervisning 2. Speciella problemuppgifter 3. Olika typer av projektarbeten

1. Frågor och induktiv undervisning Klassaktiviteter som utgör övning på P: Eleverna får föreslå metoder och lösningar (de får tala matematik och tänka högt) Eleverna får formulera hypoteser, testa dem, dra slutsatser och lösa problem Läraren ställer frågor och berättar inte ”hur det förhåller sig och hur man skall förfara”

Slutsats Karakteristiskt för en god problemlösningsinriktad teoriundervisning är Utmanande frågor Inga snabba, färdiga svar Ofta förekommande induktiv undervisningsform

2. Speciella problemuppgifter Traditionellt har många lärare satt likhetstecken mellan problemlösning och användning av speciella problemuppgifter I problemuppgifter används olika metoder, t.ex. systematisk prövning, uteslutningsmetoden osv. Man kan lätt tänka sig uppgifter som också ger möjligheter att ta in verkliga (vardags-)problem. Ju mera riktiga problem läraren använder, desto lägre är tröskeln för eleverna att använda sig att skolmatematiken i verkligheten sedan

3. Projekt i matematiken Problem med verklighetsbakgrund Problemlösning i vid mening Matematikprojekt Modelleringsprojekt

innehåller följande stadier: 1. Idealisering 2. Matematisering 3. Arbete inom den matematiska modellen 4. Tolkning 5. Validering

Projektarbetets roll projektrubrikerna kan väljas från elevernas intresseområden och från det verkliga livet projektet ger möjlighet att lösa problem som inte går att lösa på några minuter projektarbetet ger träning i hela modelleringsprocessen (föregående bild) projektarbetet ger träning i att lösa problem i grupp (jämför arbetsgrupper!)

Exempelsamling PROBLEM Wasa Football Cup, 30 lag och 6 grupper 100 m med cykel Antal skärningspunkter mellan linjer PROJEKT Hur många kor... ? Hur mycket mjölk... ? Går rökande i arv... ?

Sammanfattning Mera medvetet val av uppgifter: Lämpliga uppgifter för olika tillfällen! Utökat inslag av problemuppgifter?!* Variation: mångsidigt val av uppgifter! Kreativitet och verklighetsanknytning! Olika elever behöver olika uppgifter! OBS! Samla på välfungerande uppg.!

* Varför öva sig på problemlösningsuppgifter? Viktigt att öva alla faser i problemlösningsprocessen Viktigt med en systematisk övning i problemlösning Viktigt att jobba med äkta problem och inte bara imitera lösningar till vanliga uppgifter

Projektex. (om det finns tid) Skriv ner alla tal från 1 till 100 (alt. 50, 80) under varandra på ett papper och dela upp talen i primfaktorer t.ex. 6 = 2 ∙ 3, 7 = 7, 8 = 2 ∙ 2 ∙ 2. Formulera några strategier som underlättar ditt sökande efter faktorer! Matematikprojekt för år gamla elever, kan göras delvis individuellt och delvis i grupp eller ev. delvis som hemarbete

Kommentar till projektex. Uppgiften är lämplig som ett första projekt i åk 7  läraren kan göra en gemensam start upp till 20 i klassen. * man kan välja hur långt man går * det väsentliga är att eleverna får upptäcka och formulera lämpliga strategier (samband, regler, mönster)