Religionsdidaktiska utgångspunkter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
”Jag är vinden som blåser”
Livsåskådning och religion
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Referat En sammanfattning.
En genomgång av de kristna idéerna och trosuppfattning
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Föräldramöte 12 september 2011
Att arbeta med symboler
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Anna Kesselfors, Sunnerbyskolan F-6, Sorunda –
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
SET Social Emotionell Träning
Vad är meningen med kristendomen?
Judendomen.
Svenska p Svenska p.
-Protestantiska frikyrkor-
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Judendom, kristendom & islam
RELIGION begrepp.
Bygg upp min kyrka! Jesus Kristus är grunden Vi är Guds medarbetare
Kristendomens Historia
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Bibelns syn på ÄKTENSKAP & SEX
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Mission → Uppdrag Diakoni → Tjänande Kyrkan i världen – varför internationell mission och diakoni?
2 saker religioner håller på med:
När jag tänker på församlingen… Brofästet 6 februari 2011.
Tänk själv – Tro fritt! Om religionens plats i skolan
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Funktionell ämnessyn i religion
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
Kristendomen Del 1 Cecilia Larsson vt 2014.
Religion?.
Kristendomen Rehab & Anna.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Religion, Kristendomen
Krinstendomen.
Av: Linus, Clara och Agnes!
Kommunikation.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
HINDUISM.
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
En kort introduktion Göran Brante
Du kan göra lärjungar!.
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
Social dimension Gudstjänster, klostergemenskap eller tältmöten.
sanátana dharma – den eviga läran
Kristendomen.
Religion.
Kyrkan – skapelsens förvaltare
Religionskunskap Lektion 2.
De abrahamitiska religionerna Och Livsåskådning
4. IDEOLOGI Idéer och tankar om hur samhället
Presentationens avskrift:

Religionsdidaktiska utgångspunkter Vad är religion? Begreppet ”religions” mångtydighet Religionen handlar ofta om de ”finaste” trådarna i den mänskliga kulturens ”väv” Den aktualiserar människans öppenhet för det transcendenta; Människan kan kallas homo religiosus

Religionsvetaren Ninian Smart talar om sju dimensioner i en religion: Det praktiska och rituella (gudstjänst, bön ..) Det upplevelsemässiga och emotionella (med alla sinnen; estetiska aspekter) Det narrativa och mytiska (berättelser, bilder, symboler, myter, historiska händelser) Det dogmatiska och filosofiska (läran, trosbekännelsen, intellektuell bearbetning av myter, ritual, symbolspråk) Det etiska och juridiska (levnadsregler, livsmönster) Det sociala och institutionella (organisation, gemenskapsformer) Det materiella (byggnader, kläder, platser ...)

Religionsundervisningens fyrfaldiga uppgift i grundläggande utbildning Skapa förståelse för religionens grundkaraktär Bekanta sig med den egna religionen Ge eleverna beredskap att leva i en multireligiös värld Förstå livets etiska dimension

Verksamhetskultur i undervisningen (re /lk) Elevens egna mål – elevens autonomi Elevens personliga engagemang (”kontrakt”) i det egna lärandet Elevens lärande präglad av frivillighet, spontanitet och ansvarstagande Ett lärande inriktat på det meningsfulla och betydelsefulla

Hur undervisa i religion? Centrala utgångspunkter: 1) berättelser 2) erfarenheter 3) upplevelser Undervisningens mål: religiös och livsåskådningsmässig allmänbildning

Undervisningsmetoder Musik, sånger och psalmer Bildkonst Berättelser Dramapedagogiska metoder Arbete med Bibeln Dialogiska metoder

Berättandet och religionsfostran Religion och berättande hör traditionellt samman Muntliga och skriftliga berättelser Folkens historia och heliga berättelser Berättandets funktion Gemenskap och socialisering Individens byggande av identiteten

Bibeln och berättandet Berättelsen är bibelns eget formspråk Argumenterande Uppmanande (appellativ) Meningsskapande (narrativ) Bibelberättelsen förmedlar en händelse Bibelberättelsen förmedlar en upplevelse Bibelberättelsen innehåller ett budskap

Symbolik och konst i religionsundervisningen Uppgift: identifiera kristna symboler

Kyrkokonst och religionsundervisningen http://www.srk-opisto.fi/sivu.php?artikkeli_id=254

The Three Wise Men Albrecht Dürer, 1504-1505 Galleria degli Uffizi, Florence

Dialog i religionsundervisningen Livsåskådningar medvetandegörs Stöder artikulation och beaktande av det multikulturella Stärker elevens ”egen röst” och handlande Hjälper att möta alternativa världsåskådningar Utvecklar kommunikationsfärdighet och kritiskt tänkande Respekt för människorelationer och traditioner

Några didaktiska principer Förtrogen med livet i den kristna församlingen (t.ex. högtider och seder) Didaktisk idé: Fokusering på handlingsnivån i religion (konativa mål) Beteende, funktion, handlingar Religiös kultur sitter i kroppen Ett lärande om religiös livstolkning, tänkande och upplevelse (kognitiva och affektiva mål) Teologisk idé: Tro är gemenskap, dvs. en i hög grad kollektiv händelse kommer till uttryck i t.ex. gudstjänsten Den kristna erfarenheten fördjupas i gemenskapen (t.ex. i nattvarden, sånger och böner)

2. Betoning på berättelserna Didaktisk idé Berättelser hjälper barn att tillägna sig begrepp, samt tolka sina känslor och upplevelser  bygga upp sin identitet och livsåskådning Berättelser i Bibeln förmedlar den egna traditionens värderingar Teologisk idé Inspiration från den s.k. narrativa teologin Tolkningen av historiska händelser: den kristna tron består i grunden av ”en berättelse”. Det handlar inte i första hand om lära eller filosofi utan om berättelsen om Gud, som befriar sitt folk från slaveriet i Egypten och som uppväcker Jesus från de döda

Kerstin Ekman, författare: ”Utan en grundläggande kännedom om bibelns berättelser har vi svårt att förstå vår egen kultur. Men man behöver inte lägga någon religiös aspekt på det. Hur vi än vrider och vänder så bygger vår kultur på bibeln och bibelns myter. Framför allt bygger vår historia på hur vi har förhållit oss till dem. Det är därför det är så viktigt att vi känner till detta.” Gregorius den store, påve under åren 590–604: ”Bibeln är som en bred flod, där lammen kan plaska omkring i det grunda vattnet vid strandkanten medan elefanterna roar sig av hjärtans lust ute i den djupa strömmen.”

Några praktiska förslag Utgångspunkt i någon konkret sak som eleverna utforskar en psalm/sång, berättelse, bild, föremål, byggnad Dramapedagogiska arbetsformer Lärare-i-roll, statyer (frusna bilder), röster i huvudet, heta stolen, skrivning i roll, minidrama osv. Bibelberättelser (GT) som språngbräda Aktualiserar djupt mänskliga frågeställningar vilka kan tjäna som inspiration och utgångspunkt för elevens egna livsfrågor och funderingar

Sensibilitet för ”religion” (livets mysterier) Förmågan till förundran Didaktisk idé Hjälpa barnen att bevara ”barnasinnet” och förmågan att se vardagen och verkligheten i ett bredare perspektiv Teologisk idé Det mänskliga kan inte sammanfattas bara i rationella kategorier Homo religiosus = öppenhet för mysteriet ”Om vi liknar vår kunskap vid en stad har vi hittills utforskat en garderob i en av stadens många hus.” Stefan Einhorn

Några praktiska förslag Fördjupningsteman Vänskap, gåvor (givandet), hjälp  kan fördjupas religiöst i teman som Gud, tro, bön Stunder av stillhet (enligt det som är möjligt). De yngsta barnen kan få uppleva stillhet och inre koncentration genom bibliska berättelser Man behöver inte ha svar på alla frågor

Nyare religionsdidaktiska strömningar Symboldidaktik Narrativt perspektiv Bibliodrama Spiritualitetsfostran Kyrkopedagogik (med alla sinnen) Dans/musik, smaker, dofter Godly Play (inspirerad av montessoripedagogik)

Användbara länkar: http://www.evl.fi/svenska/skola/ http://www.bibeln.se/skolan/index.jsp http://www.bibelsajten.nu/ http://www.edu.fi/svenska/page.asp?path=499,19696,19683,20515,33771 http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/koulu/ [Ev.lut. kirkon koulupalvelu] http://www.srk-opisto.fi/upi/ [Uskonnonpedagoginen instituutti tarjoaa verkkopalveluja sekä kursseja uskonnonopetuksen tueksi] http://www.lastenkeskus.fi [Lasten keskus tuottaa materiaalia, joka soveltuu esiopetuksen sekä alaluokkien tarpeisiin] http://www.nuortenkeskus.fi [Nuorten keskus on hyödyllinen yhteistyökumppani yläluokkien opettajalle] http://www.edu.joensuu.fi/ortoweb/ [Sivustoa voi hyödyntää ortodoksiseen traditioon tutustuttaessa]

http://www.ekumenia.fi [Suomen ekumeenisen neuvoston sivuilta opettaja löytää linkkejä ja tietoja Suomen kristillisestä kentästä] http://www.suol.fi [Uskonnon aineenopettajien järjestön sivulta luokanopettaja löytää ainakin hyödyllisiä linkkejä] http://evl.fi/EVLsv.nsf/HakemistoValisivu?ReadForm&type=1&lang=SV [Sidor enligt ämnesord] http://www.evl.fi/yht.htm [Luterilaisen kirkon kotisivun linkit ovat hyvinkin hyödyllisiä ja kiinnostavia] http://www.kua.fi/suomi/osallistu/lapset_ja_nuoret/ http://www.kua.fi/svenska/hem/ [Kyrkans utlandshälp] http://www.mission.fi/pa_svenska/ [Finska Missionssällskapets hemsida erbjuder material om internationell fostran och om missionsarbetet] Suunnitteilla olevia, tulevaisuudessa avattavia sivustoja: www.teologia.fi, www.uskonto.net