Www.gu.se Välkommen ! LAU325 VT 2015. www.gu.se Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Advertisements

- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Gymnasiearbetet p..
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Videokonsultation med medborgare
Välkomna 28/
Nationellt prov Sv1.
1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma.
The big 5 1.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkomna till Pedagogen!
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Föreläsning Sandvika
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Hur blir man klok på universitetet?
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Agneta Kristensson
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Nationella proven i kursen Svenska B.
Välkomna till klass 3!.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Förskolan Ekot´s modell för
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig ********* Anna Spetz, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Liv.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Välkomna ! LAU Romanska bågar Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret. Valv gapade bakom valv.
Välkommen till svenska 1
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Föreläsning Svenska II
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Välkommen ! LAU325 VT 2015

Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Lena Lundholm, VFU-ansvarig, LUN 2

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (ansvarig) Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP Statsvetenskapliga institutionen Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Medverkande institutioner

LAU 325 = HFU + VFU HFU: 19 januari – 30 januari VFU: 2 februari – 6 februari VFU eller HFU: vecka 7 eller 8 (beroende på sportlov) VFU: 23 februari – 11 mars HFU: 12 mars - 20 mars Examination: 18 – 20 mars

Kursen är uppbyggd kring ett antal teman….. …..som tillsammans bildar en röd tråd……. ……och bidrar till att knyta ihop säcken….

……. i examinationen! Planera, utföra, dokumentera och presentera del av ett utvecklingsarbete. Syftet med uppgiften är bidra till ökad förståelse för vad utveckling av pedagogisk verksamhet innebär. Presentera muntligt för seminariegruppen under cirka 20 minuter. Därefter 20 minuter diskussion & feedback Utvecklat PM lämnas in i samband med den muntliga presentationen (1500 – 2000 ord)

Skollagen - ett redskap för skolutveckling Bra tillsyn – bättre skola Verksamhetsutveckling/ aktionsforskning Litteratur: Folkesson m.fl, Hargreaves, Säljö Föreläsning Litteraturseminarium PM-presentation Utvecklingsarbete (VFU) Examination-skriftlig och muntlig Tema : Verksamhetsutveckling

Tema: VFU Koppling teori – praktik Pröva ett utvecklingsarbete

Litteratur: Jordan Föreläsning Litteraturseminarium inkl. workshop Tema: Konflikter på arbetsplatsen

Lärande, bedömning och betygssättning Att värdera utveckling Alt 1: Utvecklingssamtal, IUP, Åtgärdsprogram Alt 2: Kvalitetsarbete i förskolan Litteratur: Lundahl & Folke-Fichtelius; Black et.al eller Andersson Föreläsningar Litteraturseminarier Basgruppsarbete Tema: Bedömning i och av skola, förskola/pedagogisk verksamhet

Litteratur: Nilsson Föreläsningar (2 st.) Litteraturseminarium Basgruppsarbete inkl. inlämningsuppgift Tema: Juridik för pedagoger

Ingen föreläsning. Professionen tas upp i samtliga teman. Litteratur: Colnerud & Granström; Irisdotter Aldenmyr & Hartman Litteraturseminarium Tema: Professionen

Teman / ”Paket” Föreläsningar Litteraturseminarier Workshops Basgruppsarbete Inläsningstid Skrivtid Variation mellan seminariegrupperna… 13

Verksamhetsutveckling Bedömning, utvärdering Juridik, lagar & regler Yrkesspråk, yrkesetik Ledar-och medarbetarskap, konflikter Professionen Men målet är detsamma: att stärka kompetensen gällande teori och praktik

VFU 15 Riktlinjer för VFU: Där hittar du självvärdering och underlag för bedömning, steg 4. Brev till VFU-ledare och LLU:are finns på GUL/LAU 325/ öppna sidor Under VFUn: Besök av VFU-ledare VFUn är heltid. VFU-plats klar? Om inte, kontakta Lena Lundholm, allra senast 5/12. VFU- plats kan inte ordnas i efterhand.

Kopplat till ditt x-konto alt GU > Student > Öppna sidor i GUL Skriv i rutan ”Frisök“ eller LAU325 Gemensam aktivitet + gruppaktiviteter 16

Informationskanaler Information finns på GUL öppen sida/gemensam sida/seminariegruppens sida Kursguiden – för samtliga studenter och lärare. Övergripande information om kursen inkl. kursplan och litteraturlista Varje seminariegrupp har sin egen läsordning och sitt eget schema. Återfinns i seminariegruppens GUL-aktivitet Tema Juridik & Konflikthantering har egna anvisningar anpassade för varje seminariegrupp. Se mapp på kursens gemensamma sida på GUL 17

Examination 2 dagar vecka 12 18

Språkhandledningen Språkhandledningen vänder sig till alla studenter på Göteborgs universitet som vill utveckla sitt skrivande, sina studiestrategier eller som vill förbättra sina muntliga presentationer. Vi erbjuder språkhandledning på svenska och engelska.

Vad erbjuder vi? Vi erbjuder främst individuell handledning men också handledning i mindre grupper och workshops

Vad erbjuder vi inte? Vi erbjuder inte synpunkter på faktainnehållet rättning, korrekturläsning, eller redigering

Vad kan vi ge råd om? Hur olika typer av akademisk text struktureras Hur man skriver en inledning, ett metodavsnitt eller en avslutande diskussion Hur man får en text att hänga ihop från delar – helhet Hur man förhåller sig till källor Referenshantering (se ex. ”APA-lathunden”)

Hur kan en individuell språkhandledning gå till? Du kontaktar oss via mail och vi bokar en tid. Du skickar en text och talar om vad du vill att vi ska fokusera på.

Vi träffas och diskuterar texten. Du fortsätter din skrivprocess och får gärna återkomma till oss flera gånger under kursen

Vi ses i januari!