Miljöpedagogiska modeller. Källa: Karin Magntorn, Kristianstad: Inne att lära in ute.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Utvecklingstrappa för socialt företagande KAK 1997 Anpassad linje 1998 Projekt Valborg 2000 Kooperativ Valborg 2004 Projekt Valfrid 2007 Luleå.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
FIBER FRÅN HEMMET. OM BYNET  anslutningar sedan våren  Vi gör om ”Fiber to the home” till ”Fiber från hemmet”.  Samma upplägg som utbyggnaden.
E N DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG. SAMHÄLLSENGAGEMANG OCH HÅLLBARHET  CSR - Självklarhet och en konkurrensfördel  Bra sätt att sprida vårt goda namn.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Processtödjare 16/
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Medicinjakten – i flemings fotspår
En nationell hemsida för UHU/ESD för utbildare på högskolenivå –
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
verksamhetsförklaring
Roger Olsson Doktorand pedagogiskt arbete inriktning didaktik
Pedagogiskt ledarskap
En presentation av I Ur och Skur. friskare gladare smartare med lust och glädje och ansvar för framtiden.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Linköpings universitet
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
Individualiserande och aktiverande pedagogik i nätmiljö Didaktiskt forum Tore Ståhl
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Undervisa tillgängligt!
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
BFL Bedömning för lärande
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
VHS information Anna-Karin Bergman teknisk förvaltningsledare Ladok.
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Inledning till projektstudier Språk- och kulturvetenskapernas didaktik Prof Anna-Lena Østern Akademilektor, docent Ria Heilä-Ylikallio T.f. akademilektor.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.

Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Tack för ni använder WWFs material och sprider kunskap och engagemang.
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
En kort introduktion Göran Brante
Uppstart arbetsgrupper
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Slaviska, oktober 2015
Aktiva skoltransporter
Grundlärarutbildningarna
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Polska, oktober 2015
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Ryska, oktober 2015
Tack för ni använder WWFs material och sprider kunskap och engagemang.
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Tjeckiska, oktober 2015
Ledarträff Ungdomsledare
Presentationens avskrift:

Miljöpedagogiska modeller

Källa: Karin Magntorn, Kristianstad: Inne att lära in ute

Miljöpedagogikens målsättning Källa: Eila Jeronen & Marjatta Kaikkonen, Uleåborgs universitet

Didaktiska modeller Konstruktivism Handlingsbaserad inlärning Upplevelsebaserad inlärning Reflektiv inlärning Meningsfull undervisning Problembaserad inlärning Källa: Palmberg, Design: Tessa T.

Kompetens för hållbar utveckling? kunskaper, färdigheter och attityder om t.ex. – människans och naturens biologiska förutsättningar – samband mellan mänskliga aktiviteter, miljöbelastning – Åtgärder för att minska miljöbelastningen och uppnå en hållbar utveckling kunskaper, färdigheter och attityder  handlingskompetens Källa: Brunner m.fl., 1996; Palmberg, Tessas material

Källor Brunner, W. (m.fl.) Miljöundervisning. Håll Sverige Rent. Jeronen, E. & Kaikkonen, M Ympäristökasvatuksen kokonaismallin tavoitteet ja sisällöt arvioinnin kehittämisen tukena. I: E. Jeronen & M. Kaikkonen (red.) Ympäristötietoisuus – näkökulmia eri tieteenaloilta. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita ja katsauksia 3. Magntorn, K. Inne att lära in ute. Palmberg, I. (red) Miljöpedagogik. Vasa: Pedagogiska fakulteten. Tani, S. (m.fl.) Kokonaisvaltaisuuden haaste - näkökulmia ympäristökasvatuksen kulttuuriseen ja sosiaaliseen ulottuvuuteen. Kasvatus 38:3, m.fl.