Miljöpedagogiska modeller
Källa: Karin Magntorn, Kristianstad: Inne att lära in ute
Miljöpedagogikens målsättning Källa: Eila Jeronen & Marjatta Kaikkonen, Uleåborgs universitet
Didaktiska modeller Konstruktivism Handlingsbaserad inlärning Upplevelsebaserad inlärning Reflektiv inlärning Meningsfull undervisning Problembaserad inlärning Källa: Palmberg, Design: Tessa T.
Kompetens för hållbar utveckling? kunskaper, färdigheter och attityder om t.ex. – människans och naturens biologiska förutsättningar – samband mellan mänskliga aktiviteter, miljöbelastning – Åtgärder för att minska miljöbelastningen och uppnå en hållbar utveckling kunskaper, färdigheter och attityder handlingskompetens Källa: Brunner m.fl., 1996; Palmberg, Tessas material
Källor Brunner, W. (m.fl.) Miljöundervisning. Håll Sverige Rent. Jeronen, E. & Kaikkonen, M Ympäristökasvatuksen kokonaismallin tavoitteet ja sisällöt arvioinnin kehittämisen tukena. I: E. Jeronen & M. Kaikkonen (red.) Ympäristötietoisuus – näkökulmia eri tieteenaloilta. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita ja katsauksia 3. Magntorn, K. Inne att lära in ute. Palmberg, I. (red) Miljöpedagogik. Vasa: Pedagogiska fakulteten. Tani, S. (m.fl.) Kokonaisvaltaisuuden haaste - näkökulmia ympäristökasvatuksen kulttuuriseen ja sosiaaliseen ulottuvuuteen. Kasvatus 38:3, m.fl.