Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström Professionell kunskapsutveckling Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Nuläget Det ställs stora krav på att snabbt öka produktionen av utredningar och behandling Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Det finns internationellt mycket stora kunskaper inom området med omfattande forskningsstöd Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Det tar tid för kunskaper att genomsyra utbildningar på universitet & högskolor ……och komma ut på fältet! Utbildning för läkare & psykologer november 2008
…ofta finns patienterna redan inom vuxenpsykiatri, beroendevård & habilitering men har neuropsykiatrisk problematik som är odiagnostiserad Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Individuell kunskapsutveckling kräver arbetsinsatser hittills har mycket byggt på eldsjälar… Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Professionell kunskapsutveckling erfordrar möjligheter till utbildning & handledning Utbildning för läkare & psykologer november 2008
nödvändigt att integrera teori, egen praktik och handledning Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Mål… förståelse, kompetent bedömning, diagnos & rätt behandling Utbildning för läkare & psykologer november 2008
trappstegsvis kunskapsinhämtning Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Erfarenhet från nystartade neuroenheter Det kan vara särskilt svårt att kartlägga komplexa tillstånd ADHD märks men skymmer lätt en samtidigt förekommande autismspektrumstörning För att upptäcka ticspektrumstörning förutsätts erfarenhet Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Funktionsstörningar som kan vara svåra att upptäcka hos vuxna: Lindrig mental retardation, Aspergers syndrom Tvång Tics AD(H)D Märks inte alltid vid ett första samtal! Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Utbildning för läkare & psykologer november 2008 Resultatet av kliniska intervjuer är avhängigt intervjuarens kunskaper! Därmed står och faller utredningarnas resultat med utredarens kunskaper! Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Det tar tid att utveckla kunskaperna Bredd och djup på samma gång! Efterfrågan ökar snabbt Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Struktur för det egna utredningsarbetet och samarbetet inom utredarparet - läkare & psykolog – behöver tydliggöras liksom tillgången på återkommande handledning Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Utbildning för läkare & psykologer november 2008 Både läkare och psykolog i ett utredarpar behöver ha kompetens för att kunna sätta diagnoserna! Om verkligheten ser annorlunda ut måste åtminstone en ha sådan kompetens… Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Utbildning för läkare & psykologer november 2008 Båda/någon måste kunna ta barndomsanamnes, göra kliniska intervjuer med patienterna & läsa in journalunderlaget, som kan vara omfattande! Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Utbildning för läkare & psykologer november 2008 teori & praktik Utbildning för läkare & psykologer november 2008
En krävande del av den neuropsykiatriska utredningen Retrospektiv barndomsanamnes Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Utbildning för läkare & psykologer november 2008 Barnets fysiska och psykiska utveckling - förmåga till bl. a. socialt samspel och kommunikation Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Att hos vuxen patient bedöma beteendemässiga avvikelser i barndomen Förutsätter robust kännedom om spridningen i normal barnutveckling Att värdera källans uppgifter Partiska förhandsinställningar är vanligt förekommande – för & emot diagnoser! Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Retrospektiv barndomsanamnes Patientens egna minnesbilder räcker ej för att kunna ställa utvecklingsrelaterade diagnoser i vuxen ålder Behöver verifieras av andra källor – vanligast intervju med modern & vid behov exempelvis komplettering med pedagog Professionella journaler - exempelvis från barnpsykiatrin - kan vara till hjälp Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Strukturerade intervjuer - frågeformulär kan fungera som hjälpmedel Att få fram informationen på ett systematiskt sätt – exempelvis DISCO (Diagnostisk intervju för störningar i socialt samspel och kommunikation) Flera modeller kräver utbildning och förutsätter intervjuare väl förtrogna med diagnosen Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Frågeformulär & intervjumallar De formulär, som i nuläge finns på svenska, är i bästa fall validerade för användning i barndomen (t.ex. 5-15). Kan användas som underlag vid intervju för retrospektiva utvecklingsbedömningar. Se vidare: Slutversion nationella vägledningsdokument ADHD & autismspektrumtillstånd hos vuxna. www.socialstyrelsen.se Appendix 3 resp. 2 Utbildning för läkare & psykologer november 2008
En bra utredning är väl använd tid! Utbildning för läkare & psykologer november 2008
Utbildning för läkare & psykologer november 2008 Kaffe Utbildning för läkare & psykologer november 2008