Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3 av 4 lever med psykisk ohälsa, antingen egen eller som närstående.
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Välkommen till Studenthälsan!
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Vad innebär val av vårdenhet?
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
E-hälsa och invånartjänster
Akuta Hembesök av läkare Region Skåne
”Kunde ni låta bli att titta?”
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Teletolktjänster Samordningscentral Ca 150 språk TelefontolkningarKontakttolkningarTeckenspråk Skriftliga översättningar Tel: Fax:
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationella strokekampanjen i Halland
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Hur gör vi tandvården (mer) hälsoinriktad?
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Hur vänder vi trenden? Carsten Rose Moderator. Paneldeltagare Birgitta Södertun, Regionråd (KD) Ordf. folkhälsoberedningen Region Skåne Eva Pettersson-Lindberg,
1 Våra produkter Livförsäkring Trygghet vid dödsfall samt engångsutbetalning vid långvarig sjukskrivning Olycksfallsförsäkring Ersätter invaliditet och.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Sjuk- och friskanmälan Anmälan vård av sjukt barn
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Quality 2011 Stockholm 15 september 2011 Docent Mikael Zimmerman.
Pilotprojektet vårdnivåhandboken En enkel utvärdering
Förbättrade rutiner för hälsoundersökning av nyanlända i länet
Diagnos och delaktighet
Det professionella samtalet
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Motions- och Idrottskadeenhet
Hälsa Sjukvård Tandvård 1 Två och ett halvt år med vårdval – erfarenheter så här långt.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Primärvården SJUKVÅRDSRÅDGIVNINGEN Regionstyrelsen
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Hälsoval Skåne: Vårdgivaren ska på individnivå arbeta med hälsofrämjande och sjukdoms- förebyggande insatser, såväl primär- som sekundärpreventiva, ge.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Hälsa på lika villkor? I vår får personer som bor i Västra Götaland enkäten Hälsa på lika villkor? hem i brevlådan. Om du är utvald att besvara.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Vaccinationsråd för vårdpersonal
Det här är 1177 Vårdguiden.
Vaccination mot influensa
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård, Lund 15/ Vårdcentralen Drottninghög - en del av Primärvården Skåne.
Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Kommunikationsstöd för människor på flykt
Bakgrund Nationella rapporter visar att personer med funktionsnedsättning inte har tillgång till en tillgänglig primärvård anpassad utifrån sina behov.
Vaccination säsongsinfluensa för personal i hälso- och sjukvården
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Omställningen av hälso- och sjukvården
”KRONOBERGSMODELLEN”
Vad är 1177 Vårdguiden?.
NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
Närvårdscentrum Skene
Presentationens avskrift:

Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till självservice och delaktighet. Tjänsterna ska stärka invånarens i sin roll som patient, vårdsökande och närstående.

1177 på flera språk Utvalda artiklar på 10-15 språk på 1177.se. Översättningar av kampanjer, t ex Hälsoval Skåne och vaccination mot den nya influensan. www.1177.se/other-languages

Sjukvårdsrådgivning med tolk Pilotprojekt under tre månader 3 december till 28 februari Arabiska och somaliska Piloten genomförs även i Stockholm och Västra Götaland Tjänsten utvärderas under hela pilotperioden Därefter beslut om tjänsten kommer att fortsätta

Sjukvårdsrådgivning med tolk Sjukvårdsrådgivning med stöd av tolk på arabiska 0771-11 77 90 Sjukvårdsrådgivning med stöd av tolk på somaliska 0771-11 77 91 Öppet 08.00 – 22.00 alla dagar i veckan Rådgivningen är gratis, men samtalet kostar som ett vanligt samtal. Erfarna sjuksköterskor ger råd med stöd av tolk.

Råd om vård på ditt språk ”Ring oss om du eller ditt barn blir sjukt, skadar sig eller behöver råd om hälsa. Du får hjälp med vilken vård du ska söka och rådgivning av sjuksköterska på ditt språk, med stöd av tolk.”

Så går ett samtal till Patienten ringer 0771-11 77 90 eller 0771-11 77 91 Automatiskt talsvar på somaliska/arabiska. Information om hur samtalet går till. Tolk svarar inom 60 sek. Tolken frågar var patienten ringer ifrån*. Och om patienten vill bli uppringd inom en vecka för uppföljning och utvärdering. Tolken ringer upp sjukvårdsrådgivningen (prioriterat samtal). Patienten är med i hela samtalet. Sjuksköterska svarar. Rådgivningssamtalet sker mellan patient och sjuksköterska med stöd av tolk. * Pilotprojektet är ett samarbete mellan Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen och Region Skåne

Flera vägar in Tolklinjen 0771-11 77 90 / 0771-11 77 91 1177 och knappval till tolklinjen 1177 ssk kopplar in tolk

Så går ett samtal till Steg för steg för den som vill fördjupa sig

Sprida kännedom om tjänsten Göra tjänsten känd så att folk ringer och testar den 3 december – 28 februari. Viktigt att tillräckligt många ringer in för att tjänsten ska kunna utvärderas. Eftersom det är ett pilotprojekt väljer vi att begränsa kommunikationen till Malmöstadsdelarna Fosie, Rosengård och Södra innerstaden. I Fosie, Rosengård och Södra innerstaden bor cirka 1 300 somalisktalande och cirka 11 000 arabisktalande.

Hur får vi folk att ringa? Nå ut muntligen direkt till målgruppen via påverkare och vidareförmedlare! Kommunikationen ska leda till att tillräckligt många samtal rings för att möjliggöra en kvalitativ utvärdering (uppskattat 100 samtal per 6 veckor som går att mäta). Antalet samtal från definierat avgränsat geografiskt område skall öka under perioden. Personal inom vården – inom definierat geografiskt område och hos de vårdgivare som utgör kanal för information i piloterna - har kännedom om tjänsten och rekommenderar den. Målgrupper i definierat geografiskt område har kännedom om tjänsten och skulle kunna tänka mig att använda den. 10

Informationsmaterial på arabiska och somaliska Affisch Folder OBS Vårdguidens utkast med svensk text – bilderna ska bytas ut! 11

Hur kan ni sprida information om tjänsten? Tipsa i patientmötet. Affischer och foldrar synliga i reception, väntrum, mottagningsrum. Information på telefonsvararen med hänvisning till sjukvårdsrådgivning med tolk. Informera tolkar.

Beställa mer informationsmaterial servicelaget@skane.se Ange antal, adress samt kontaktperson

Mål med sjukvårdsrådgivning via tolk Övergripande mål för sjukvårdsrådgivning via tolk: Öka tillgängligheten till Landstingens tjänster Erbjuda vård på lika villkor för hela befolkningen Öka förtroendet för hälso- och sjukvården Bidra till en effektivare vård

Mål med pilotprojektet Mål med tjänsten under pilotperioden: Tjänsten skall vara säker och hålla hög medicinsk kvalitet. Tjänsten skall guida till rätt vård och ge råd om egenvård utifrån behov. De som ringer ska vara nöjda med tjänsten, vilja använda den igen och rekommendera den till andra. De som ringer ska följa råden. Antalet samtal skall öka under perioden, som en följd av att de som ringer är nöjda.

Utvärdering Telefonintervjuer, utförs av ett undersökningsföretag, oberoende från tolktjänsten på somaliska och arabiska. Inom en vecka efter samtalet. Enkäter från tolk och SSK efter samtal Medlyssning och bedömning enligt Sjukvårdsrådgivningens kvalitetssystem Statistik Enkäter från vårdgivare i Rosengård, Södra innerstaden och Fosie.

Kontakt Anna Möller, projektledare och kommunikatör för sjukvårdsrådgivning med tolk i Region Skåne 040-675 32 04 Anna.E.Moller@skane.se Ingela Källhag, teamledare, 1177 Sjukvårdsrådgivningen 040-678 98 15 Ingela.Kallhag@skane.se