Upplägg för introduktion  Schack4an  Schack i skolan  Internationell utblick  Resultat  Forskning och utvärdering  Framtiden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Bakgrund till projektet Schack i skolan
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Rexnet.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Handlingsplan för matematikutveckling
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Idrottslärare om astma
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Kyrkskolans fritidshem
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Nya Elementar!.
hållbar utveckling över gränserna
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
Vart är vi och hur går vi (mycket)vidare?
Pedagogisk dokumentation
Träning ger färdighet!.
Välkomna!.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Fotbollsakademi – för flickor och pojkar!
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Kyrkskolans fritidshem
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Hur blir man klok på universitetet?
Skolutveckling via digitala medier
Kortfattat om KTH.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
1 ATK’s nya träningsgrupper – hösten 2010 Informationsmöte Agenda: Bakgrund - Varför ändra i våra träningsgrupper? Vilka ändringar är gjorda.
Välkomna till klass 3!.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Elevdemokrati i praktiken
Vad ni kommer att få höra idag Utställningen – vad, hur och varför? Stipendier Projektbanken – en användbar resurs Viktig info & datum Utställningsveckan.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
HuFF – visionen som blev verklighet. 1) Att verkligen bli hela kommunens gemensamma elit- /representationslag och 2) Att vara en plattform för att samordna,
Mer Energi i Hummelsta En undersökning om effekten av utökad fysisk aktivitet, inom ramen för skoldagen, har på skolprestation och mående hos elever i.
Schacks implementation under skoltids
Ungdomarnas medieanvändning
Obbola IK.
Föräldramöte Tomtebogård
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Mikael Johansson Alingsås Schacksällskap
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

Upplägg för introduktion  Schack4an  Schack i skolan  Internationell utblick  Resultat  Forskning och utvärdering  Framtiden

Schack4an

Schack4an 2011  Schack4an är världens största schacktävling!  barn deltog och ca barn lärde sig spela schack.  barn deltog i finalen i Globen.  klasser deltog.

Schack4an – ett socialt projekt  Skapa sammanhållning i klassen  Stärka klassens självkänsla  Lära klassen sportsligt uppträdande  Integrera minoriteter  Uppmuntra precis ALLA barn att delta

Rektorernas och lärarnas kommentarer  ”Vad händer efter Schack4an?”  ”Vi vill fortsätta med schack på vår skola!”  ”Schack är ett perfekt pedagogiskt verktyg!”  ”Vi har fått ett bättre klimat i klassrummet.”

Schack ger pedagogiska vinster  Ger sociala vinster  Koncentrationsförmåga  Matematisk förmåga  Logiskt tänkande  Mönsterseende  Fantasi  Läsförståelse  Teoretiska kunskaper används i praktisk situation

Dessutom …  Allt sker i LEKENS FORM!  Schack är enkelt att utöva i klassrummet!  Schack är billigt!

Internationell utblick

Chess in the Schools i världen  Turkiet – utbildade lärare och 1,7 miljoner barn.  New York – barn. Schack är medlet för att få barn att studera vidare.  Danmark – 150 skolor. Är i stark utveckling.

Idén  Att utbilda pedagoger till schackinstruktörer.  Schack drivs inom ramen för skolverksamheten eller fritidsverksamheten.  Förberett pedagogiskt koncept.

Vad erbjuds skolorna?  20 schackspel.  Ett demonstrationsbräde.  Ett instruktionsmaterial som är speciellt framtaget för pedagoger.  En mentor som närvarar vid två - tre undervisningstillfällen och som agerar bollplank.  Två gratis halvdagskurser.  Coachning av en referensgrupp.  Gratis deltagande i en skollagtävling.

Vad krävs av skolorna?  Att de bildar en skolschackklubb.  Att de ställer upp med lokal.  Att de ställer upp med plats där schackmaterialet kan förvaras.  Att de utbildar pedagoger till schackinstruktörer, och avsätter tid för schackverksamhet.

Användningsområden  Lågstadiet - Fritidsverksamheten - Matematiktimmar  Mellanstadiet - Klasser som tränar inför S4an - Elevens val - Fritidsklubben - Matematiktimmar

Resultat

Resultat sommaren 2011  7 försöksområden: Lund, Halland, Jämtland, Västmanland, Huddinge, Stockholm och Norrtälje.  101 skolschackklubbar har bildats.  279 pedagoger har utbildats i schackinstruktion.

Forskning och utvärdering

Professorer knutna till projektet  Lars Holmstrand, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, Växjö  Tora Friberg, professor vid Linköpings universitet, jämställdhetsexpert  Sten Kaijser, professor i matematik, Uppsala universitet  Bo Johansson, docent i didaktik, Uppsala universitet  Torkel Klingberg, professor i kognitionsvetenskap, Karolinska institutet  Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap, Lunds universitet

Forskning  Finns mycket forskning.  De positiva SOCIALA effekterna med schack är tydliga.  Det finns positiva INTELLEKTUELLA effekter med schack.

Utvärdering i Halland  43 pedagoger gick kurs i schackinstruktion HT10.  42 av dessa startade schackinstruktion.  Utvärdering av pedagogikprofessor Lars Holmstrand.  100% såg positiva sociala effekter: ”ALLA kan vara med”, ”ett lugn i gruppen”, ”lek i nya konstellationer”.  81% såg intellektuella positiva effekter. 28% i alla ämnen, 53% i matematiken.

Framtiden

De närmsta tre åren  10 skolor med schackprofil  schackutbildade lärare och pedagoger  Kurs i schackinstruktion på lärarutbildningen vid ett universitet.  Schackmattebok och schackmattetävling  Utveckla schack för olika användningsområden.

Schack som socialt verktyg  ALLA kan vara med. Möten över barriärer som ålder, kön, bakgrund, etnisk tillhörighet.  Schack är ett spel med fokus på sportsligt uppträdande.  I schack möts människor, öga mot öga.  Schack skapar ett lugn i gruppen  I schack bedöms du inte efter hur du ser ut, utan hur duktig du är.

Schack som hjälpmedel i matematiken  Internationell forskning + utvärderingen i Halland  Stort intresse från matematiklärare  Schack som ingång i matematiken  Schack som ingång för tjejer i matematiken och de naturvetenskapliga ämnena.

Schack som specialpedagogisk metod  Rapport i Danmark  Professorerna Torkel Klingberg och Peter Gärdenfors ”Schack är det bästa sättet att träna arbetsminnet”.

Mål Att schack ska bli ett etablerat pedagogiskt verktyg på Sveriges skolor. Kärnvärden Schack är kul! Schack är utvecklande! Schack är för alla!

Schack – ett modernt pedagogiskt verktyg!