Upplägg för introduktion Schack4an Schack i skolan Internationell utblick Resultat Forskning och utvärdering Framtiden
Schack4an
Schack4an 2011 Schack4an är världens största schacktävling! barn deltog och ca barn lärde sig spela schack. barn deltog i finalen i Globen. klasser deltog.
Schack4an – ett socialt projekt Skapa sammanhållning i klassen Stärka klassens självkänsla Lära klassen sportsligt uppträdande Integrera minoriteter Uppmuntra precis ALLA barn att delta
Rektorernas och lärarnas kommentarer ”Vad händer efter Schack4an?” ”Vi vill fortsätta med schack på vår skola!” ”Schack är ett perfekt pedagogiskt verktyg!” ”Vi har fått ett bättre klimat i klassrummet.”
Schack ger pedagogiska vinster Ger sociala vinster Koncentrationsförmåga Matematisk förmåga Logiskt tänkande Mönsterseende Fantasi Läsförståelse Teoretiska kunskaper används i praktisk situation
Dessutom … Allt sker i LEKENS FORM! Schack är enkelt att utöva i klassrummet! Schack är billigt!
Internationell utblick
Chess in the Schools i världen Turkiet – utbildade lärare och 1,7 miljoner barn. New York – barn. Schack är medlet för att få barn att studera vidare. Danmark – 150 skolor. Är i stark utveckling.
Idén Att utbilda pedagoger till schackinstruktörer. Schack drivs inom ramen för skolverksamheten eller fritidsverksamheten. Förberett pedagogiskt koncept.
Vad erbjuds skolorna? 20 schackspel. Ett demonstrationsbräde. Ett instruktionsmaterial som är speciellt framtaget för pedagoger. En mentor som närvarar vid två - tre undervisningstillfällen och som agerar bollplank. Två gratis halvdagskurser. Coachning av en referensgrupp. Gratis deltagande i en skollagtävling.
Vad krävs av skolorna? Att de bildar en skolschackklubb. Att de ställer upp med lokal. Att de ställer upp med plats där schackmaterialet kan förvaras. Att de utbildar pedagoger till schackinstruktörer, och avsätter tid för schackverksamhet.
Användningsområden Lågstadiet - Fritidsverksamheten - Matematiktimmar Mellanstadiet - Klasser som tränar inför S4an - Elevens val - Fritidsklubben - Matematiktimmar
Resultat
Resultat sommaren 2011 7 försöksområden: Lund, Halland, Jämtland, Västmanland, Huddinge, Stockholm och Norrtälje. 101 skolschackklubbar har bildats. 279 pedagoger har utbildats i schackinstruktion.
Forskning och utvärdering
Professorer knutna till projektet Lars Holmstrand, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet, Växjö Tora Friberg, professor vid Linköpings universitet, jämställdhetsexpert Sten Kaijser, professor i matematik, Uppsala universitet Bo Johansson, docent i didaktik, Uppsala universitet Torkel Klingberg, professor i kognitionsvetenskap, Karolinska institutet Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap, Lunds universitet
Forskning Finns mycket forskning. De positiva SOCIALA effekterna med schack är tydliga. Det finns positiva INTELLEKTUELLA effekter med schack.
Utvärdering i Halland 43 pedagoger gick kurs i schackinstruktion HT10. 42 av dessa startade schackinstruktion. Utvärdering av pedagogikprofessor Lars Holmstrand. 100% såg positiva sociala effekter: ”ALLA kan vara med”, ”ett lugn i gruppen”, ”lek i nya konstellationer”. 81% såg intellektuella positiva effekter. 28% i alla ämnen, 53% i matematiken.
Framtiden
De närmsta tre åren 10 skolor med schackprofil schackutbildade lärare och pedagoger Kurs i schackinstruktion på lärarutbildningen vid ett universitet. Schackmattebok och schackmattetävling Utveckla schack för olika användningsområden.
Schack som socialt verktyg ALLA kan vara med. Möten över barriärer som ålder, kön, bakgrund, etnisk tillhörighet. Schack är ett spel med fokus på sportsligt uppträdande. I schack möts människor, öga mot öga. Schack skapar ett lugn i gruppen I schack bedöms du inte efter hur du ser ut, utan hur duktig du är.
Schack som hjälpmedel i matematiken Internationell forskning + utvärderingen i Halland Stort intresse från matematiklärare Schack som ingång i matematiken Schack som ingång för tjejer i matematiken och de naturvetenskapliga ämnena.
Schack som specialpedagogisk metod Rapport i Danmark Professorerna Torkel Klingberg och Peter Gärdenfors ”Schack är det bästa sättet att träna arbetsminnet”.
Mål Att schack ska bli ett etablerat pedagogiskt verktyg på Sveriges skolor. Kärnvärden Schack är kul! Schack är utvecklande! Schack är för alla!
Schack – ett modernt pedagogiskt verktyg!