Matfusk 2011-05-11 SIDAN 1. Vad och varför?  Kriminell verksamhet – kontroll granskar legal verksamhet och den främsta uppgiften är inte att hitta fuskare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
DemoskopPanelen 2013.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Nye analyseteknikker (DNA) för kontroll av mikroorganismer
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Nationell riskbedömning
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
MILJÖSAMVERKAN VÄRMLAND
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
PRIVATJURIDIK Brott och straff (kap 16).
De fem vanligaste brotten
The Capital of Scandinavia Utförarmöte Omvårdnadslyftet.
Bengt Andersson Hjälpmedelsinstitutet
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
PRIVATJURIDIK Brottmål (kap 17).
Gränsöverskridande transporter av avfall
Samverkan mot våld Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten. Länssamordnare Marianne.
Kulturella och kreativa näringar i Halland - nuläge och framtid
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Jordbrukspolitiken 2014 – 2020 Utfallet av politisk överenskommelse juni 2013 Fredrik von Unge - LRF Mjölk Bollnäs 4 september 2013.
Stina Randevall Hjärtstam
Lag och rätt V
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
En plattform för samhällsekonomisk analys
November 2014 Stockholms läns landsting Landstingets interregionala samarbete 90 talet Samarbetsavtal med Tallinn-, Riga- och Vilnius-regionerna.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Internat Ehälsa 9-10 september, Villa Brevik, Lidingö.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Grov organiserad brottslighet
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Apple Macintosh, since Macintosh 128Kb. Macintosh 128k släpptes av Apple inc den 24 Januari Den såldes i över kopior det året. Datorn.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Att lära sig att analysera
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Utredningen om genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv
Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
(Samordningsfunktionen Brottsrelaterade IT-incidenter)
Sjukdomar och besvär.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
Principer för utredningar av oegentligheter
Rätt insats, i rätt tid vid kognitiv svikt PROJEKT VITAL I NORR. PROJEKTLEDARE: ANETT WUNSCH.
Förundersökning.
Utdrag ur propositioner
Nya åtgärder mot sexualbrott
Geografi / samhällskunskap
Presentationens avskrift:

Matfusk SIDAN 1

Vad och varför?  Kriminell verksamhet – kontroll granskar legal verksamhet och den främsta uppgiften är inte att hitta fuskare utanför regelverket  Ekonomiska incitament, prispress  Få eller inga avskräckande konsekvenser SIDAN 2

Hur kan vi stoppa framtida fusk? 1.Utveckla förutsättningslösa kontrollmetoder 2.Återinför avskräckande straffbestämmelser 3.Utveckla nationens (EU:s?) förmåga att utreda och motverka fusk med livsmedel SIDAN 3

1. Utveckla förutsättningslösa kontrollmetoder  Dagens metoder kräver i princip alltid att vi letar efter specifik agens, substans eller annan kontamination. ”Finns Substans Y i Produkt X?” - ”Vad finns i Produkt X?”  Inom mikrobiologi används ofta epidemiologiska resonemang eller indikatorer för screening, exv. totalantal av bakterier eller utredning av symtom för att begränsa urvalet  Svårare med kemiska substanser! Dyra utvecklingskostnader av den teknik som ofta är nödvändigt (svårt att finna finansiering) SIDAN 4

1. Utveckla förutsättningslösa kontrollmetoder  DNA-screening är inom vissa ramar möjliga idag för nöt, svin och fågel. Fisk i princip ej möjligt (pga stor variation). Proteinidentifikation möjlig för rå fisk i viss mån.  Inga kommersiellt tillgängliga labb gör detta idag. Ackrediterade metoder saknas (ackreditering saknas även för verifierande DNA-analyser vilket gör resultaten svåra att använda i myndighetsutövning).  Detta kan och bör dock utvecklas!!! (multimetoder, q-PCR, LC/MS etc) SIDAN 5

2. Återinför avskräckande straffbestämmelser  När kontrollmyndigheterna hittar ”fusk” eller annan illegal verksamhet medför det inga rättsliga konsekvenser i dagsläget  Inga incitament för att potentiella fuskare ska avskräckas finns  Misstänkta brott utreds i praktiken inte längre  Exempel; – Köttfärsskandalen 2007, 10tkr i böter tkr företagsbot – Beredskapskonserverna, preskriberat och nedlagt vilket är det vanligaste utfallet idag – Pågående – ”fuskfilén” anmäldes av SLV/Stockholm, ännu utan åtgärd SIDAN 6

2. Återinför avskräckande straffbestämmelser  2006 togs fängelsestraff bort ur LL – Ur prop. 2005/06:128 ”Det kan konstateras att det finns behov av en mer genomgripande översyn av de aktuella straffbestämmelserna, bl.a. för att identifiera de förfaranden som eventuellt bör föranleda strängare påföljd än böter. En sådan översyn kommer därför att påbörjas inom Regeringskansliet.”  1 jan 2009 flyttas livsmedelsutredningar från miljöåklagarna – Ur Chefsåklagare Mats Palms utredning ; ”Därtill kan det starkt ifrågasättas om ärenden om brott mot t.ex. livsmedels- och djurskyddslagstiftningen normalt kräver specialistkompetens.” SIDAN 7

2. Återinför avskräckande straffbestämmelser  Översynen påbörjades men slutfördes aldrig. Istället har en större utredning överskuggat, LaDep inväntar denna. Straffrättsanvändningsutredningen (Ju 2011:05). Resultaten presenteras 17 juni Sanktionsavgifter är något som utredningen har titta på (MSA även för livs ev.) SIDAN 8

3. Utveckla nationens förmåga att utreda och motverka fusk med livsmedel  Danska Rejseho ldet ett bra exempel!  Även svenska VAKA (Vatten Katastrofgrupp)  Nationell grupp av olika kompetenser, nätverk, erfarenheter och geografisk spridning med förmåga att snabbt och handlingskraftigt utreda signaler om fusk  Kopplingar till polis och åklagare önskvärt  SLV har äskat pengar för ”fuskgrupp” efter förslag, oklart dock om och hur en sådan sätts samman SIDAN 9