Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Närvaro!!.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Fördjupning i historia
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Kunskap och teori om examination, samt hur vi kan examinera via IKT
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Betyg och förmågor.
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Lokal Pedagogisk Planering
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Kunskapskrav och matriser
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
Outline för dagens övning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Att lära sig att analysera
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Leda och planera sokratiska samtal
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Bibliotek
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Förskoleklass Skattkärrsskolan. Bild Motorik Svenska Engelska Social träning Musik Lek Matematik Värdegrund.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Problemformulering En introduktion på kursen
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
I Linnés anda Nyfikenhet | Nytänkande | Nytta | Närhet.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper

KonstVetenskap Institutionen för kulturvetenskaper Arkeologi Biblioteks- och informationsvetenskap Bild/bildpedagogik Drama Filosofi Geografi Historia Konst- och bildvetenskap Kulturgeografi Musik Musikvetenskap Religionsvetenskap

Kursplaner Kunskap om formulerandet av mål och innehåll är generellt god

Kursplaner Kunskap om nivå, fördjupning och förkunskapskrav behöver generellt förbättras

Kurs/ kurstillfälle, Manual, (justerad ) Kursplaner Kurstillfälle – låsta fält

1 Kunskap 2 Förståelse/tolkning 3 Tillämpning 4 Analys 5 Syntes 6 Värdering Blooms taxonomi 70% av Tentamina Mäter nivå 1-3 Behövs modeller för beskrivning av progression (aktiva verb med tydlig förändring jämfört med tidigare kurs i progressionen)

Analys Nivå 1-6, Blooms taxonomi Nivå 1 Kunskap Ange, beskriva, definiera, presentera, redogöra för, referera, räkna upp Nivå 2 Förståelse Bevisa, förklara, motivera, tolka, översätta Nivå 3 Tillämpning Använda, avläsa, göra, mäta, observera, registrera, utföra, utnyttja Nivå 4 Analys Bryta ner, gruppera, härleda, identifiera, jämföra, klassificera, undersöka, uppdela, urskilja Nivå 5 Syntes Dra slutsatser, formulera regler, föreslå, organisera, producera, se samband Nivå 6 Värdering Avge omdöme, bedöma, fatta beslut, granska, kritisera

Tydligare koppling mellan studieresultat – innehåll – undervisningsform – examination Förståelse över kursplanens betydelse i lärandet och myndighetsutövningen behöver förstärkas och fördjupas

Kursplaner