Val, införande och användning av AS

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Material för projektarbetet
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
Klas Gäre Linda Askenäs Linköpings universitet
Att skriva en artikel.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Riktlinjer för presentationer
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Val, införande och användning av AS
Betyg och förmågor.
Ett arbetsområde om poesi
Bedömning.
En övning i att analysera ett tal
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Hur presentera och opponera?
1. Uppgiften presenteras
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Muntlig presentation.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Den retoriska arbetsprocessen
Att arbeta vetenskapligt
Samordnad Individuell Plan
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
pedagogisk dokumentation
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Retoriska arbetsprocessen
Formellt, skarpt och snyggt
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska som andraspråk 3
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Att skriva essä.
Bli säker på utredande PM
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Val, införande och användning av AS Projekt Val, införande och användning av AS

Arbetsgång Projektförklaring – ämnesval, arbetsgrupp, idéer och frågor Handledning gruppvis Artikelutkast – konstruktiv opponering på rapporten Konferens – presentation av rapporten Läs igenom projektanvisningar för att erhålla specifik information

Arbetsgång Förstadie Skrivstadiet Efterstadiet Planera Samla material Sortera Strukturera och Analysera Skrivstadiet Formulera Efterstadiet Höja kvaliteten Bearbeta Kritiskt granska Korrektur

Seminarium 1 Rubrik, Sammanfattning och metod Tag telefon och epost-kontakt med företagets kontaktperson Bläddra i föregående års rapporter Välj ämne Max 200 ord för sammanfattning Läs igenom två andra sammanfattningar och kommentera Lämna in kommentarer till de andra grupperna och sem.ledaren.

Ämnen VAL Vem väljer affärssystem? Utmaningar i valprocessen och hur hanteras de? Vad innebär det att välja ”rätt” AS – kan valet bli fel? INFÖRANDE Hur sker lärandet av affärssystem? Införande av AS – en investering i informationshantering eller en plattform för utveckling av verksamheten? Kritiska steg i införandeprocessen – raka spåret eller dyrköpt erfarenhet? ANVÄNDNING Vilken roll har affärssystemet vid användning av det? Strategiska vägval, vilken roll har AS:et i företagets strategiska planering? Verksamhetsutveckling kontra eller med uppgraderingar? Hur kan man bedöma effekterna av ett införande/uppgradering?

Gruppindelning 3-4 personer i gruppen Gemensamma intressen o schema underlättar Tag och upprätta en hemsida för gruppen och skicka den till linas@ida.liu.se

Företag Intentia, Movex Hans Bäckström Elfa®, Västervik Johnson Metall AB, Örebro Fergas AB, Linköping IFS AB, IFS application, Jan Fornell Cloetta Fazer, Ljungsbro Akzo Nobel, Stockholm

Seminarium 2 Handledning När ni kör fast eller behöver råd Boka tid hos handledare Räkna med några dagars framförhållning Skicka gärna in material, spelar ingen roll om det är ofärdigt

Hjälpmedel Rapportlathunden

Använda litteratur För att visa att området är av intresse Ta fram teoretiska modeller Empiriska resultat För metodutformning och stärka sina slutsatser.

Att referera Använda teorin: Orlikowski (1992) har tagit fram en modell …. Denna artikel fokuserar på användning av tekniken inte utvecklingen. Beskriver sedan dess svagheter Utvecklar sedan modellen till att passa studiens syfte med hjälp av logisk argumentation och andra författare. (ibid) = den författare som stod innan   Citat: ”Risken för en teknikstyrd utveckling av arbetslivet ligger snarare i att motiverade aktörer, på grund av bristande organisatoriska kunskaper, tilldelar tekniken en viss grad av ensartad betydelse än att detta skulle vara betingat av tekniken i sig” (Löwstedt, 1989b, s.10)

Seminarium 3 Rapportutkast max 5000 ord Försök att arbeta med helheten innan varje enskild del Empirin bör vara klar På områden som ni ännu inte känner er färdiga beskriver ni vad ni har tänkt göra Ni ska individuellt även opponera skriftligt på en annan rapport

Opponering – Reviewing Egen sammanfattning av artikeln Beskriv vad du har läst och har för erfarenhet Säg tydligt vad de ska göra, ”action-able” advice Argumentera utifrån artikelns utgångspunkt Ge både övergripande uppfattning och specifika punkt-kommentarer Lista styrkorna med artikeln Ge exakt hänvisning till vad du refererar till Ge även kommentarer på bilder, tabeller Var ödmjuk och snäll Kolla litteraturen Berätta vad de minst måste göra Ge litteraturtips

Bedöm, tex. Innehållet Röd tråd Svarar slutsatser på syftet Formaila Språket, flyt, begrepp, grammatik Bidraget Trovärdighet

Konferens Inlämning av slutgiltig rapport och presentation Förbered er väl Välj ut det intressantaste bidraget ni har gjort Försök att hitta diskussionspunkter där det inte finns något klart svar och avsluta med dessa

Målgruppen Rapporten till akademin Presentationen till praktiken Studentkollegor Andra forskare Presentationen till praktiken Fallföretagen Leverantörerna

Bedömningskriterier Röd tråd - inledning, syfte, metod, frågeställningar, referensram, empiri, analys och slutsatser. Referensramens gedigenhet eller fallbeskrivnings rikhet. Artikelns bidrag till kursen med kreativt och/eller reflekterande resultat. Presentationen av artikeln, både skriftligt och muntligt.