Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Plan mot kränkande behandling
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Skolans ordningsregler
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Vardaglig observationer
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Redovisning av uppdrag ang
5 feb 2013 Pedagogiskt Forum Beskuren bild Göran Forsberg.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Barns rätt till en trygg skola
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Handläggning enligt SoL
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Gävleborg/Hudiksvall
En liten plan för likabehandling
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Plan mot diskriminering och kränkande behandling.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Elevhälsan Röbäcks skolområde rev
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
ARBETSMODELL FÖR ÅTGÄRDSPROGRAM
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Föräldramöte 6 december 2018.
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Presentationens avskrift:

Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial

Syfte:Synliggöra/Medvetandegöra Dokument : Ett skrivet dokument som omfattar de RIKTLINJER som gäller Form: Trycksak i fyrfärg Läggs även på hemsidan Målgrupp:Alla berörda Riktlinjer

Syfte:Klargöra/Stödja Dokument : En web-baserad version som innehåller både RIKTLINJER dels STÖDMATERIAL Form: PDF- fil på LerNet som uppdateras kontinuerligt Målgrupp:Rektorer och personal Stödmaterial

Syfte:Ökad medvetenhet Aktiviteter : Gemensam studiedag + egna initiativ Målgrupp:Personal, elever Kompetens- utveckling

Syfte:Kvalitetssäkra Dokument : Ett dokumentationsstöd för varje kontakt gällande trakasserier eller annan kränkande behandling Form: En programvara innehållande mallar för dokumentation Målgrupp:Rektorer, personal Dokumentation

Ärende Note- ring Incident Oro/ känsla Kontakt Kontakt inom 24 timmar Ingripande Utredning Markering Arb.lag Klf mentor EHT Team med särsk. upp- drag Klf mentor Rektor Vårdnads- havare Ansvarig för dokumentationenStöd och hjälp med olika åtgärderEtt ärende upprättasOrsaker till ingripande eller notering Flödesschema för dokumentation av trakasserier och annan kränkande behandling I ett framgångsrikt arbete för att främja likabehandling är dokumentation ett viktigt medel. Skissen nedan beskriver ett tänkt flödesschema för att hantera och dokumentera kontakter, insatser och åtgärder. Beroende på funktion har man som personal olika roller i hanteringen och dokumentationen av ett ärende. På sidorna 2-4 beskrivs ett ärendes väg och därefter följer på s 5-14 en beskrivning av de olika rollerna.

Rollbeskrivning: Klf/mentor Allmän beskrivning: Ansvarsområde Tar hand om alla ärenden som gäller de egna ansvarseleverna beträffande trakasserier och annan kränkande behandling (förutom de ärenden som går direkt till rektor eller team m särsk ansv) Ansvarar för att en utredning görs enligt överenskomna rutiner Ansvarar för att vårdnadshavare informeras Ansvarar för att ärendet dokumenteras efter överenskomna mallar (kopia till rektor) Ansvarar för att överenskomna åtgärder vidtas Ansvarar för att ärendet skickas vidare till nästa instans med kopior av dokumentation: - om ärendet är av sådan natur att det ska lösas på en annan nivå - om ärendet ej kan lösas på klf/mentor-nivå Ärende Note- ring Incident Oro/ känsla Kontakt Kontakt inom 24 timmar Ingrip ande Utredn ing Mark ering Arb.lag Klf mentor EHT Team med särsk upp- drag Klf mentor Rektor Vårdnads- havare Ansvarig för dokumentationen Stöd och hjälp med olika åtgärder

Rollbeskrivning: Klf/mentor Allmän beskrivning: Ansvarsområde Ansvarar för att ärendet avslutas i överenskommelse med vårdnadshavare Bidrar till att kvalitetssäkra genom att: ge en första återkoppling till vårdnadshavare inom 24 timmar efter det att utredning skett dokumentera alla ärenden (även de som kommer in per tel eller mail) så snabbt som möjligt skicka ärenden vidare som ej kan lösas denna klf/mentor-nivå avsluta ärendet i överenskommelse med vårdnadshavare

Innehåll Flödesschema Flödesschema………………………………………………………………………..s 1 Orsaker till ingripande eller notering………………………………………………..s 2 Ansvarig för dokumentationen.....………………………………………………......s 3 Stöd och hjälp med olika åtgärder…………………………………………………..s 4 Rollbeskrivningar Alla vuxna i skola och förskola……………………………………………………..s 5 Klassföreståndare/Mentor…………………………………………………………...s 6-7 Team med särskilt uppdrag………………………………………………………….s 8-9 Rektor………………………………………………………………………… s Arbetslag…………………………………………………………………………….s 12 Elevhälsoteam……………………………………………………………………….s 13 Vårdnadshavare……………………………………………………………………...s 14

Dokumentationsmallar Grunddokument ……………………………………………………………………..s Utredningssamtal med den som är utsatt…………………………………………….s Utredningssamtal med den som är inblandad………………………………………..s Samtal med den utsatta elevens vårdnadshavare (1 dagen-samtal).…………………s 22 Samtal med vårdnadshavare till elev som är inblandad (1 dagen-samtal)…...………s 23 Uppföljningssamtal med den som är utsatt…………………………………………..s 24 Uppföljningssamtal med den som är inblandad……………………………………...s 25 Uppföljning med vårdnadshavare inom en vecka …………………………………...s 26 (den utsatta elevens vårdnadshavare) Uppföljning med vårdnadshavare inom en vecka……………………………………s 27 (den inblandade elevens vårdnadshavare) Elevvårdskonferens/Åtgärdsprogram EVK ……………………………………………………………………..s 28 Åtgärdsprogram……………………………………………………………………....s 29

Örebro Universitet - att granska huruvida de enskilda enheternas Likabehandlingsplaner överensstämmer med de centrala riktlinjerna Tre delstudier: - kartläggning av elevernas psyko-sociala skolmiljö utifrån upplevelse av trygghet och kränkande behandling - att granska om de enskilda enheterna arbetar utifrån sina riktlinjer

Göteborgs Universitet - utifrån tre praktikfall testa hur Likabehandlingsplanen fungerar