Mångfaldsarbete – externt och internt fokus Statliga myndigheter ska, med höga krav på rättsäkerhet, ge god och likvärdig service till alla medborgare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Nödvändiga perspektivskiften
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Aktör / Struktur.
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Stöd för analys och förbättring
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Ett arbete med att etablera
Att arbeta praktiskt.
Systemkarta.
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Grunden i den nya strategin grunden för uppföljning och rapportering ett ramverk, verktyg och vägledning Konventionen och den nationella handikappolitiken.
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Folkhälsorapporten 2009 Landstingsstyrelsen 28/4 2009
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Supported Employment för invandrare? Varför inte! Bengt Eklund Annika Bengtsson Arbetsmarknadsstyrelsen.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Utvärdering av processmognad
Tillsyn Tillsynarens roll och komptens Villkor för effektiv tillsyn
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1. 2 Öresundskomiteen - en politisk plattform Öresundskomiteen 36 folkvalda politiker, 18 svenska och 18 danska Bildades 1993 Möts minst två gånger per.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Jämställt bemötande på Skatteverket
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Doris Thornlund Ett jämställt Norrbotten Internt och externt arbete Delmål 1: En jämn fördelning av makt och inflytande. Delmål 2: Ekonomisk.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Strategiska perspektiv på verksamheten
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Finansiell samordning
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Sveriges Kommuner och Landsting. En skola för alla?  1842 infördes allmän folkskola och 1882 skolplikt – men inte för alla barn.  1889 fick döva barn.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Hur ska sjukvården medverka till kortare sjukskrivningstider? Ilija Batljan, landstingsråd (s)
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Jämställdhet i kommuner och landsting SKL:s stöd till jämställdhetsintegrering.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Presentation av projektet Halland har tidigare varit en stark förebild för övriga Sverige när det gäller utvecklandet av kvinnors företagande I dagsläget.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Varför all denna utvärdering?
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Beskrivning av organisationens ledning och styrning (styrkedjan)
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Mångfaldsarbete – externt och internt fokus Statliga myndigheter ska, med höga krav på rättsäkerhet, ge god och likvärdig service till alla medborgare och företag. Service och bemötande ska vara fritt från diskriminering. Den etniska och kulturella mångfalden skall öka på alla nivåer inom statsförvaltning. De statliga arbetsplatserna skall vara fria från diskriminering och fördomar.

Vervas uppföljningsmodell för verksamhets- integrerat mångfaldsarbete Externt fokus –Kartläggning och nulägesanalys –Styrning av mångfaldsarbetet –Genomförande av insatser/åtgärder –Uppföljning och måluppfyllelse Internt fokus –Kartläggning och nulägesanalys –Styrning av mångfaldsarbetet –Genomförande av insatser/åtgärder –Uppföljning och måluppfyllelse

Kartläggning och nulägesanalys Ta reda på medborgare och företags behov, krav och önskemål Mät efterfrågan Analysera och mät i verksamhetens kärnprocesser Analysera och förstå styrningen (mål och mätsystem) Analysera och förstå ett system

1. Medborgarnas/företagens behov, krav och önskemål –Vi tror att vi vet medborgarnas behov, krav o önskemål –Intervjuer, fokusgrupper m.m. visar att vi ofta har fel

2. Mäta efterfrågan Efterfrågan (demand) består av: Uttalade behov, krav och anspråk Förfrågningar, synpunkter och klagomål Felhandlingar, misstag etc., dvs allt som föranleder kunden att ta kontakt, eller som leder till ett felbeteende från kunden. Efterfrågan mäts i de punkter vi möter kunden.

Två slags efterfrågan: 1.Verklig efterfrågan (Value demand) = sådan efterfrågan vi vill ha. 2. Onödig efterfrågan (Failure demand) = sådan efterfrågan som beror på att vi underlåtit att göra något eller har gjort något fel ur kundens perspektiv.

Så som verksamheten STYRS = funktionsbaserat (vertikalt) Så som verksamheten BEDRIVS och VÄRDE skapas = i processer (horisontellt) 3. Analysera och mäta i kärnprocesserna

Analys och mätning i processen Tre av fyra som drabbas av höftledsbrott är kvinnor. En studie visar att endast en av tio äldre kvinnor med bruten höftled fick smärtlindring i ambulansen jämfört med fyra av tio män. Det visade sig att ambulansvården var inriktad på trafikolyckor och manliga hjärtinfarkter trots att det framförallt är äldre kvinnor som åker ambulans. /SOU 2007:15/

Analys och mätning i processen En studie av F-kassans rehabilitering visar att läkare vid F-kassan fattar skilda beslut för liknande problem/symptom beroende på om det gäller en kvinna eller man. Det dröjer längre tid för kvinnorna än för männen innan de beviljas rehabiliteringsåtgärder. Kvinnor beviljas kortare perioder av studier och arbetsträning än män. Den genomsnittliga kostnaden för F-kassans insatser var knappt 35 tkr för kvinnor och 113 tkr för män. Studien visar att männen i större utsträckning än kvinnorna lyckades förbättra sin arbetsförmåga. /SOU 2007:15/

4. Analysera och förstå styrningen (Mål och mätsystem) Mål för AMV: 70 % av alla som går arbetsmarknadsutbildning ska ha arbete inom 90 dagar.

Kriminalvården: två styrsystem? Minska återfall Säker och kostnads- effektiv förvaring Regeringens politik Den operativa verksamheten Politik Reglerings -brev Intern planering Års- redovisning Intern upp- följning

Transportpolitikens 6:e delmål: Ett jämställt transportsystem som är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov. / ”När det sjätte delmålet översätts till strategier, kundprogram och verksamhetsplaner tenderar variablerna kvinnor och män att suddas ut ju närmare den operativa verksamheten det kommer.” /Att styra mot jämställdhetsmål. Eva Wittbom/

S Y S T E M F A K T O R E R Struktur/ Regler/ Mål/mät- Info- IT- Kompetens, arbets-.proce- system system system kultur org.durer Styr- och ledningsfilosofi Processens effektivitet och duglighet System Process Brukare/ Kund 5. Analysera och förstå system

Systemfel gör somalier passiva Ca 28 % av somalier i arbetsför ålder i Sverige har jobb mot ca 60 % i USA. Till stor del breror det på ett systemfel hävdar Benny Carlson, docent i ekonomisk historia som studerat de senaste 10 årens utveckling. I Sverige organiseras allt av offentliganställda svenskar. Detta i kombination med socialförsäkringssystem och andra regelverk har gjort att få somalier är självförsörjande.

Publikationer på Uppföljningsmodell för strategiskt, verksamhets- integrerat arbete med etnisk och kulturell mångfald (Verva 2006:06) Styrning för ökad effektivitet (Verva-rapport 2007:12. Endast som pdf-fil)