Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans Lindberg
Finansdepartementet En viktig och välkommen analys En bred men samtidigt fokuserad genomgång av de svenska skattereglerna Intressant behandling av grundläggande samhällsekonomiska effektivitetsfrågor Ger upphov till fortsatt diskussion och analys
Finansdepartementet Utgångspunkter för skattepolitiken Goda förutsättningar för en varaktigt hög sysselsättning Goda villkor för företagande och investeringar Generell och rättvist fördelad välfärd Effektiva ekonomiska styrmedel Ett legitimt och rättvist skattesystem
Finansdepartementet Kraven på skattereglerna Hållbara offentliga finanser Generella och tydliga Hållbara regler i förhållande till EU Beskattning i anslutning till inkomsttillfället Förenkling för ökad effektivitet
Finansdepartementet Bedömningar av jobbskatteavdraget (1) Årsarbetskrafter: i antalet helårsekvivalenter, dvs. hur många heltidsanställda ökningen i antalet arbetade timmar motsvarar. (2) Inkl. effekterna av höjningen av skiktgränsen för uttag av statlig inkomstskatt. (3) Exkl. effekterna av höjningen av skiktgränsen. (4) Forslund (2008): JSA 1+2 sänkt jämviktsarbetslösheten med ca 0,4 procentenheter och Westermark (2008): JSA 1+2 och sänkningen av ersättningsnivån i a-kassan sänkt jämviktsarbetslösheten med drygt 1,0 procentenhet. (5) Inklusive sänkt ersättning i a-kassan. (6) Inkl. sänkt ersättning i a-kassan. Bedömer att sänkt ersättning i a-kassan ökar arbetade timmar med ca 0,3 % vilket motsvarar årsarbetskrafter och att jämviktsarbetslösheten sänkts med ca 0,3 procentenheter. (7) Inklusive sänkt ersättning i a-kassan. (8) Inklusive sänkt ersättning i a-kassan (European Economic Advisory Group, EEAG). Årsarbetskrafter (1)Arbetade tim., %Jämviktsarbetslöshet, p.e. Steg 1-4 Finansdepartementet (2) ,70,3 Riksrevisionen (3) ,6 Steg 1-2 Finansdepartementet ,90,2 Riksrevisionen ,9 FpR (4) ,30,4 resp. 1,0 SNS ,8 KI (5) ,90,4 Finansdepartementet (6) ,20,5 Steg 1 OECD (7) ,9-1,50,5 EEAG (8) ,5-2,00,5
Finansdepartementet Färdriktningen framöver Förstärkning av jobbpolitiken -> mer lönsamt att arbeta –Jobbskatteavdrag Stärker drivkrafterna att delta på arbetsmarknaden –Höjd nedre brytpunkt för statlig inkomstskatt Har ökat utbildningspremien Främjat entreprenörskap