FormPipe Software C HRISTIAN S UNDIN, M ARS 2009
Introduktion till FormPipe Software och begreppet ECM Finansiell översikt Partnerförsäljning ECM marknaden i lågkonjunktur –Tillväxt –Drivkrafter Sammanfattning Agenda
Marknad ECM – Enterprise Content Management
Finansiell Översikt Stark tillväxt och ökande lönsamhet Nettoomsättning 105,9 Mkr (67,6) Rörelseresultat 26,1 Mkr (13,5) Rörelsemarginal 26,1% (20,8%) Kassaflöde löpande verksamhet 21,4 Mkr (13,5) Licens- och underhållsintäkter 71,6 Mkr (43,1)
Partnermodell Mervärde i samtliga led FORMPIPE SOFTWARE Programvaruutveckling Marknads- och säljstöd Partnerutbildning PARTNER Försäljning Kundanpassning Implementering Verksamhetsutveckling Kundutbildning Support SLUTKUND- KUNDNYTTA Effektivitet Produktivitet Kontroll Säkerhet Lönsamhet Kommunikation - behov, trender, lagar och regler.
Partnermodell Renodlat produktbolag Tydlig affärsmodell –Renodlad produktutveckling och partnerlicensiering –Hög skalbarhet Repetitiva intäkter Skapar möjligheter att attackera nya marknader och vertikaler med förstorad säljstyrka Jämförelse intäktsfördelning 2008 och 2007
Marknad Tillväxt även i lågkonjunktur Radar Group anger i färsk rapport att ECM är ett av få tillväxtområden i en i övrigt icke växande IT-marknad under 2009 ECM-marknaden är än så länge relativt outvecklad och FormPipe Software ligger långt fram, både avseende produktutveckling och upparbetad kundstock (drygt 60% inom offentlig sektor) Offentlig sektor bedömdes 2008 att stå för 15% av IT-investeringarna i Sverige (21.5 Miljarder). Ökande del ECM.
Lagstiftning –Sarbanes & Oxley –EuroSox –FDA –Mifid –HiPAA –E-myndigheter –Offentlighetsprincipen –Svefaktura –etc Effektivitet –Kostnadsbesparingar –Tillgänglighet Produktivitet –Högre servicegrad –24/7 –Partnerrelationer och kundlojalitet ”Enronskandalen skapade Sarbanes & Oxley, vad kan vi förvänta från Lehman Brothers?” Marknad Drivkrafter
Stor och stabil kundbas Hög andel repetitiva intäkter Stark marknadsposition på växande marknad Starka kassaflöden Höga marginaler Mycket stark produktportfölj Förvärv av kompletterande eller konkurrerande verksamhet Sammanfattning FormPipe Software ”Om 5-10 år kommer vi att se tillbaka och undra hur det var möjligt att hantera informationsflödet så ostrukturerat som vi gör idag”