2004-09-21SL1 Medicinska Kvalitetsindikatorer zNationella samrådsgruppen för säkerhet och kvalitet i vården (Soc, Lf, Spri och Svenska Läkaresällskapet)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Nationella screeningprogram
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Utgångspunkter/Genombrott
Privat velferd – vinnere og tapere: Är vinst i vården en vinst för vården? Inge Axelsson Professor i medicinsk vetenskap, Mittuniversitetet Överläkare.
Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet
Stöd för analys och förbättring
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
En reviderad läroplan för förskolan
Hur får vi goda idéer att smitta och bli resistenta?
”Quality is everyone's responsibility”
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Hälso- och sjukvårdsutgifter samt deras finansiering 2012 Petri Matveinen Nina Knape
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
- vårdval Europa? Maria Nilsson, Socialdepartementet
Kvalitetssäkring ur den privata vårdgivarens perspektiv
Patientupplevd vårdkvalitet
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Välkommen till Ledardagen!
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Mål- och resultatstyrning
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Framtidens specialistläkare
Modell för Utveckling av ledningssystem
Klinisk mikrobiologi UMAS 2006 Lena Dillner
Detta är God Vård.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
De nationella kvalitetsregistren Förbättringsarbete Individnivå eller ledningsnivå? Mats Löfgren öl kvinnokliniken NUS doc/lektor enheten för obstetrik.
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Kvalitetsmätningar utifrån folkbildningspropositionen Kvalité i betydelsen funktionalitet Att mäta en kvalité är att mäta en verksamhets ändamålsenlighet.
Läkemedelsgenomgång som verktyg för kvalitetsarbete på äldreboende
Patientsäkerhetskultur
KIV - Katalog I Väst KIV, är en regiongemensam katalog för säker elektronisk kommunikation och kvalitetssäkrad informationsmängd. Genom KIV erhålls en.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Start.
Delegering Vem får delegera?
Kvalitetsarbete inom läkemedelsområdet
Vård i regionen Sydöstra sjukvårdsregionen
3 april 2015 Medicinsk Diagnostik/Patologi, Lars Lundgren Patologi utveckling av interna processer och arbetssätt.
NKI nr 2 november 2014 Alingsås lasarett.
NKI nr 2 november 2014 Närhälsan. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice.
6/1/2015SL1 Medicinska Kvalitetsindikatorer Nationella samrådsgruppen för säkerhet och kvalitet i vården (Soc, Lf, Spri och Svenska Läkaresällskapet) Medicinska.
Dålig kvalitet - isberget
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Indikatorer och mål. Varför mäter man? Inga mål utan mätning Ingen mätning utan analys Ingen analys utan åtgärd Ingen åtgärd utan kommunikation.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Verktygen Hur avläser vi kvaliteten ur brukarnas och andra intressenters perspektiv? Frågemetoder, klagomål mm Hur beskriver vi processerna och deras kvalitet?
Kvalitetsutveckling II
HbA1c <50 efter kost beh
Rehabilitering/ habilitering Verksamhetsområden (VO)
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Publicering av öppen data för att driva kvalitetsutveckling
Omställningen av hälso- och sjukvården
Regelverk, nyheter m.m. Anders Ekbom Professor Karolinska Institutet
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Presentationens avskrift:

SL1 Medicinska Kvalitetsindikatorer zNationella samrådsgruppen för säkerhet och kvalitet i vården (Soc, Lf, Spri och Svenska Läkaresällskapet) zMedicinska kvalitetsrådet (MKR) (Svenska Läkaresällskapet och Sveriges läkarförbund) ySvensk medicin 1993 nr 38 - förslag till Medicinska kvalitetsindikatorer (MKI) yRekommenderar uppdatering (nu c:a 30 av 60 specialiteter)

SL2 Medicinska Kvalitetsindikatorer zWHO Europa och läkarorganisationer i Europa; ”……….understryker att kvalitetssäkring är en läkaruppgift som följer läkarens etiska och yrkesmässiga ansvar.” zSWEDAC; ” lyfta fram betydelsen av den Medicinska kvaliteten och tona ner de organisatoriska och strukturella aspekterna.” För ackreditering enligt krävs MKI

SL3 Medicinska Kvalitetsindikatorer MKR, Svensk medicin 1995 nr 47 ”Kvalitetsutveckling handlar inte i första hand om mått och indikatorer utan om personligt engagemang och intresse” Struktur (vad man har), process (vad man gör) och resultat (vad man åstadkommit) Varje specialitet uppmanas ta fram MKI Kvalitetssäkring kopplas till hälso- och sjukvårdens finansiering

SL4 Medicinska Kvalitetsindikatorer Kvalitetsindikator (MKI): ”Mätbar variabel … registrera viktiga aspekter av vårdkvalitet….” ”Med hjälp av MKI … identifiera förhållande som bör studeras närmare … möjligheter till förbättring” Ett utvalt kriterium för en diagnos eller åtgärd, som har hög validitet med avseende på kvalitet, och som därför kan användas för att påvisa kvalitetsförändringar

SL5 Medicinska Kvalitetsindikatorer Val av MKI Relevans: stor volym, resurskrävande områden mm Validitet: att indikatorn verkligen mäter kvalitet Möjlig att påverka: bör mäta något som går att påverka Tolkningsbarhet/entydighet: tolka på ett otvetydigt sätt

SL6 Medicinska Kvalitetsindikatorer Bestäm en MKI Fastställ det mål vi vill nå Mät om laboratoriet når dit Utvärdera internt och externt, gör förbättringsinsatser

SL7 Medicinska Kvalitetsindikatorer Tänkbara objekt för MKI Struktur: kompetensprofil, öppettider, helgarbete, jour, konsultationer, telefonservice, transporter, lokaler Process: turn-around-tider, vårdprogram, svarstider, klagomål, avvikelser, elektronisk RoS Resultat: ”kvalitetsutskick”, effekt av svar, avvikelser, kundtillfredsställelse,

SL8 Medicinska Kvalitetsindikatorer Exempel på MKI; a Struktur: zMöjlighet att få prover till lab i ”rimlig” tid: (X% har transport dagligen efter lunch) zHelp-desk: (X% av telefonförfrågningar besvaras direkt)

SL9 Medicinska Kvalitetsindikatorer b Process: zDelaktighet i vårdprogram: (vi är med i X% av de vårdprogram där vår diagnostik/kunskap är central) zAvvikelser: (75% ska åtgärdas inom 3 mån) zSvarstid: (X% av proverna ska slutsvar/prelsvar inom ett dygn)

SL10 Medicinska Kvalitetsindikatorer c Resultat: zUtfallet på kvalitetsutskick: (fecesodling) zKorrekta prelsvar: (X% av prelsvar ska vara korrekta) zNöjda-kund-index: (X% av kunderna ska vara nöjda)