Ingrid Melinder, dekan Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH CSC Prefekt på NADA vid SU Välkomna till Ämneskonferens Datavetenskap och numerisk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Mälardalens högskola Det här är.
SS Standard för tekniska försörjningssystem
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Bildning / personlig utveckling
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Kvalitet i grundutbildningen1
Kista Science City Nytt Campus 350 IT-företag Ericsson HP IBM Intel
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Examensarbeten Syftet med dagens möte är: att informera om föreslagna förändringar –Nya rutiner –Nya riktlinjer och anvisningar (remiss) att.
Högskoleingenjör Datateknik 180 hp
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Sveneric Årsunda Långängarna Föddes 11 mars 1961 Ottnaren AnderssonFreijd.
Lärande, kommunikation och IT
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Datautbildningar (D-nämnden) Datateknik (D), 180p, 150 studenter Informationsteknologi (IT), 180p, 30 studenter (förslag till 60 studenter). Programmet.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Gymnasieskolans mål och högskolans förväntningar Nämnaren 2 (2006) HT, Lars Filipsson, Mikael Cronhjort, Civilingenjör & Lärare -
Pedagogisk mångfald i ingenjörsutbildningen Kort historik Förutsättningar Två kurser för att exemplifiera; - Energiteknik, 5p - Ingenjörsarbete, 10p Trender.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Datavet Ett framgångsrikt magisterprogram i Skövde Sten F. Andler Ämnesansvar datalogi Högskolan i Skövde.
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.
IT - Branchutbildningsdag Arbetsförmedlingen mars 2009 Typer av data/IT-utbildningar Kort om Bologna-reformen Ny gymnasiereform Vad erbjuder LiU Utbud,
Bolognaarbete vid Institutionen för Datavetenskap, Umeå Lennart Edblom.
Beräkningsvetenskap I
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Lunds universitet UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Välkommen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik!
Utbildning, forskning och innovation sedan 1666
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Beräkningsvetenskap I
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Presentationens avskrift:

Ingrid Melinder, dekan Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH CSC Prefekt på NADA vid SU Välkomna till Ämneskonferens Datavetenskap och numerisk analys

Teman Ämnenas utveckling Bologna - samarbete och rörlighet Bildning

ÅrArrangörOrtDeltagande UoH 1977GöteborgHindås 1979LundHöllviken8 1981UmeåLövånger 1983UppsalaSöderfors8 1985LinköpingVårdnäs8 1988LuleåBrändön7 1990StockholmSigtuna8 1992VäxjöVXU 1994GöteborgMarstrand LundVen UmeåStrömbäck 2000UppsalaOdalgården9 2002LinköpingLiU SkövdeHS StockholmKTH12 Ämneskonferenser

Knyta kontakter under lång tid Erfarenhetsutbyte Alla brukar brottas med samma frågeställningar Kurs- och materialutbyte Borde ha större rörlighet bland lärare och studenter Värde av ämneskonferenserna

Nulägesbeskrivningar - forskning och utbildning - från full presentation till ortspecifika exempel Ämnets tendenser och vetenskapliga utveckling Förkunskaper i matematik 1990, 2000, 2002 Hur möter vi kraven på våra ämnen - hur ska vi samarbeta? Speciellt data - resp beräkningsvetenskap Teman under ämneskonferenserna

Datavetenskap - datalogi Vilka programspråk ska användas? 1979 Kommer alla elever att kunna COMAL Datorbildning för specialister/icke specialister 1990 Datalogisk grund, programvarukvalitet 1992 Att lära sig programmera, används funktionella språk endast i utbildningen 1994 Speciell utbildning för tjejer, genusper. 1996, 1998 Modern programutveckling, datavetenskap och IT- vågen 2000 Datavetenskap på korrekt svenska 2002 Teman under ämneskonferenserna

Numerisk analys - beräkningsvetenskap Numerisk analys - tillämpad matematik och tekniska beräkningar Är det tillämpad och numerisk matematik vi ska lära ut? Kan MATLAB ersätta Pascal? 1990, 2002 Nivåindelade uppbyggnadskomponenter Självständig disciplin eller del i annat ämne 1992 Förkunskaper i matematik 1990, 2000, 2002 Förändringar i beräkningsvetenskap 2004 Hur möter vi kraven på våra ämnen - hur ska vi samarbeta? Teman under ämneskonferenserna

Nya utbildningsprogram 1979 Vilken matematik behövs för datavetenskaplig linje 1983,1985 Matematikerlinjens existens Datateknik kontra datavetenskap Nationell standardisering av basblock 1990 Humanvetenskap i utbildningen 1996 Magister visavi civilingenjör 1998 IT-program, HPC utbildning 2000Utbildningsprogram i beräkningsteknik 2002 IT-program och Humanistingenjör 2006 Master visavi civilingenjör Teman under ämneskonferenserna

Kurser och kvalitet 1979 Maskinnära programmering och mikrodatorer 1985 Projektkurs 1992 Projektledning och ledarskap 1996 Kvalitet i examination, examensarbete, presentation 1998 HPC utbildning 2000 Ackreditering, Bioinformatik 2002 Exjobbskurs, Överbryggningskurser, Extrem programmering, ACM programmeringstävling Teman under ämneskonferenserna

Viktiga samhällsfrågor 1979 Tekniska utvecklingstendenser i industrin 1983 Fort- och vidareutbildning 1985 Samhällsperspektiv, Uppdragsutbildning 1988 Vad behöver ickespecialister lära sig om programmering och numerik, får lärarna rätt utbildningen 1990 Vad varje ingenjör bör veta om våra ämnen, vilka begrepp är omistliga 1996 Användarnas syn på utbildning 2000 Het arbetsmarknad 2004 Datavetenskap ur arbetsmarknadens och akademins perspektiv Teman under ämneskonferenserna

Organisationsfrågor 1979 Hur möter vi kraven på våra ämnen - hur ska vi samarbeta? 1983 Nationell standardisering av basblock, utbyte av kursmaterial 1992 Portabilitet mellan studieorter - vart tog kortkurserna vägen 1996 Internationalisering 1998 Vad kan vi lära av andra - utblick till engelska univer Bolognamodellen och dess tillämpningar 2006 Bolognamodellen - samarbete, rörlighet Teman under ämneskonferenserna

Övriga frågor 1988 Utbildningens produktionsfaktorer: studenter, lärare, läromedel, datorer, programvara 1990 Vad varje ingenjör bör veta om våra ämnen, vilka begrepp är omistliga, lärarnas kompetensutveckling 1992 Kunskapsspridningens förutsättningar, internationalisering - undervisning på svenska eller engelska,portabilitet mellan orterna 1994 Olika kunskapssyner 1996 Professorn i grundutbildningen 2002 Ingenjörskompetens, vetenskapskompetens, HSV utvärdering 2004 Hur stärker vi intresset för datavetenskapliga ämnen Teman under ämneskonferenserna

Pedagogik - ständigt i fokus! 1983 Bonussystem och laborationer 1985 Projektkurs 1990 Elevkunskaper och undervisningsformer 1992 Hyperbok 1996 Mentorprogram - studenter hjälper studenter, kurs som vetenskaplig konferens, stimulera självstudier, datortenta, webbmaterial 1998 Problembaserat lärande, studenternas ansvar för sitt lärande 2000 Framtidens bok 2002 Programutveckling i grupp, automaträttade prov, framtidens bok, webb-baserade kurser Teman under ämneskonferenserna

Utrustning 1979 Erfarenheter från terminalrum 1983 Terminaler, datornät, skepsis mot PC 1985 Superdatorer 1996 Studenternas datorkraft 2002 Visualiseringsteknik Teman under ämneskonferenserna

TACK FÖR UPPMÄRKSAMHETEN Ingrid Melinder