PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET
Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus
PositioneringMiljövänligt 90% Datoriserat Bygga ett toppmodernt logistikvaruhus Svart: Huvudprocess Röd: Delprocess Grön: Stödprocess
Ledningsprocess: Tidskrav: Färdigt på 18 månader Ledningens genomgång och krav: Kapacitet pallar/år Öppet 16 timmar per dag 46 veckor om året Resterande veckor kommer att bestå åt utbildningar, service av datorsystem och hantering av de kunder som behöver gods året runt
Vetenskap Tid Teknologi Geografisk placering Arkitektur Flöden Konst Relationer Människor Förväntningar Beteende Miljö
Stakeholders Logistikspecialisten AB Kunder Leverantörer
Projektmedlemmar Projektledare Byggnads ingenjör Juridisk och politisk rådgivare Ekonom Logistik specialist Tekniker Operativa arbetare ’’byggare etc’’
Projektplan 1.Uppdrag: Undersök möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus 2.Aktiviteter och nyckeltal: Huvudprocess, delprocesser och stödprocesser Byggtid 18 månader Hitta geografisk placering Miljömedvetet och ekonomisk struktur 90% av företaget skall vara datoriserat
Startar projekt Kontroll av resurser Projektplan Undersök risker Positionerin g Milstolpar Anställa folkBygga Uppstälning av lager Öppna verksamhet Uppföljning
Riskanalys Försämrad ledtid till kunder (Gul/Röd) Möjlig risk Miljöpåverkan (Gul) Stor risk Behov av ny personal (Gul) Möjlig risk Byggförseningar (Röd) Stor risk Teknologiska problem (Röd) Möjlig risk Behov av nya rutiner (Grön) Liten risk Politiska och kommunala hinder (Röd) Liten risk
Kommunikationsplan
Geografisk placering Vi rekommenderar att bygga logistikvaruhuset i Nässjö: Det ligger centraliserat till kunderna, vilket kommer minimera er miljöpåverkan Nässjö tågbanan ligger i samband med dubbelspår och ger utmärkta möjligheter för intermodala transporter Relativt billig mark, bygg och bokostnad
I samband med flytten så rekommenderar vi även att ni flyttar med ert huvudkontor med alla anställda eller om det behövs så anställ nya på plats. Nässjö är en inarbetad logistik stad så det är inga problem att finna erfarna arbetare. Anställda: 1 VD 1 Hr 2 Ekonomer 6 Kontors arbetare och planerare 2 Säljare 3 Lagerarbetare
Tillväxt 10% Media Markt: 286,000 x 10%= 314,600 pall/år (39%) Lettiska bygg: 52,000 x 10%= 57,200 pall/år (7%) Västra Götaland: 222,000 x 10%= 244,200 pall/år (30%) Jönköping & Kronoberg: 123,000 x 10%= 135,300 pall/år (16%) Stockholm: 56,000 x 10%= 61,600 pall/år (8%) Totalt: 812,900= 813,000 pall/år (100%)
Transporter Media Markt: Tåg München -> Nässjö 133mil X 25g = 3,3kg/Co2 + Bil Sverige 15mil X 1,15kg = 17,25kg/Co2. Totalt= 20,55 kg/Co2 Lettiska Bygg: Båt Lettland -> Stockholm 47mil X 0,17g = 8g/Co2 + bil Sverige 15mil x 1,15 = 17,25kg/Co2. Totalt= 17,33 kg/Co2 Västra Götaland: Bil VG rutt 30mil X 1,15kg = 34,5 kg/Co2 Jönköping & Kronoberg: Tåg Nässjö -> Kronoberg 11mil X 25g = 275g/Co2 + Bil Nässjö -> Jönköping 4mil X 1,15kg = 4,6 kg/Co2. Totalt= 4,88 kg/Co2 Stockholm: Tåg Nässjö -> Stockholm 32 mil X 25g = 0,8 kg/Co2 + Bil Stockholm 15mil X 1,15kg = 17,25kg/Co2 Totalt= 18,05 kg/Co2 Bil: 1,15 kg/Co2 per ton/mil Tåg: 25 g/Co2 per ton/mil Båt: 0,17 g/Co2 per ton/mil
Pallflöde Media Markt: 314,600 / 46 = 6839 pall/vecka Lettiska Bygg: 57,200 / 46 = 1243 pall/vecka Västra Götaland: 244,200 / 46 = 5308 pall/vecka Jönköping & Kronoberg: 135,300 / 46 = 2940 pall/vecka Stockholm: 61,600 / 46 = 1339 pall/vecka
Transportflöde Media Markt: 6839 pall/vecka. 11 tåg/vecka= 7260 pall Lettiska Bygg: 1243 pall/vecka. 1 båt/vecka+ 30 bil/vecka= 1260 pall Västra Götaland: 5308 pall/vecka. 127 bil/vecka= 5334 pall Jönköping & Kronoberg: 2940 pall/vecka. 70 bil/vecka= 2940 pall Stockholm: 1339 pall/vecka. 32 bil/vecka= 1344 pall Bil: 42 pall Tåg: 660 pall Båt: 1,100,000 pall
Tack för er tid