Vad måste jag kunna? SFI kurs C.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
Engelska.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Referat En sammanfattning.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
NOVELL.
Mål och betygskriterier
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Muntligt Jag kan….
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Debattartiklar.
Att skapa världar och leda rollspel
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Svenska p Svenska p.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Eller formativt lärande…
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
SVENSKA.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Att övertyga ! Disposition och mall.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Att rita en instruktion
Vem är du?.
Begrepp.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Skriva noveller.
Skriva.
Instruktioner Hur man skriver.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Inledning och avslutning
Hur du tar hand om din kunskap
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Sammanställning av enkätsvar ang
Formellt, skarpt och snyggt
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
SUA – Skriva.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Välkommen till svenska 1
Textlösa bilderböcker
Att skriva en resonerande text
Mål v 16 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete och utbildning Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser.
Novellanalys.
Att läsa mellan raderna
Planering november – kurs D Tema kultur
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Föreläsning Svenska II
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Måndag den 5 februari 2018.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Argumenterande text.
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Vad måste jag kunna? SFI kurs C

Hörförståelse Kunna förstå enkelt tal i korta meddelanden Till exempel: telefonsvarare på vårdcentralen, öppettider Berättelser och beskrivningar Till exempel: vägbeskrivning Enkla instruktioner Till exempel: lärarens instruktioner om vad du ska göra på lektionen

Läsförståelse Kunna förstå korta berättande texter Till exempel: läsa en novell Kunna förstå korta beskrivande texter Till exempel: meddelanden från barnens skola/förskola Kunna förstå faktatexter och tydliga instruktioner Till exempel: mediciner, tvättstugan

Tala (med någon annan) Du måste kunna vara med i en diskussion om något bekant Till exempel: diskutera nyheter och noveller Du måste kunna anpassa ditt språk efter situationen Till exempel: arbeta i grupp

Tala (själv) Du måste kunna prata med ett enkelt språk i ditt vardagsliv, samhällsliv och arbetsliv. Till exempel: presentera en nyhet, berätta om egna upplevelser (berätta om ett arbete eller praktikplats), motivera egna åsikter (åsikter om politik eller skola), ge råd om vardagssituationer (filmer, böcker, mat) och ge olika instruktioner (vägbeskrivning, recept)

Skriva Du måste kunna skriva med ett enkelt språk om olika saker i vardagslivet, samhällslivet och arbetslivet Till exempel: skriva korta texter för att berätta eller beskriva någonting (om en fest, ett arbete, en novell eller meddelande till barnets lärare)