C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning
Om man jobbar i projekt …får varje uppdrag det intresse det förtjänar …får varje uppdrag de människor det behöver …kostar varje uppdrag vad det ska kosta …har man inga konton; man har bara uppdragsgivare.
Lång erfarenhet Stort och smått Punktinsatser och långa samarbeten Direkt och med kommittéer Ideellt och kommersiellt Alla branscher Enkla och svåra uppdrag.
Vad ska vi förändra idag?
Design för alla Flerårigt uppdrag av riksdag/regering som förlängning av Designåret 2005 Mål att skapa ökad tillgänglighet = ett samhälle som fungerar för alla Samarbetsprojekt under ledning av EIDD.
Vårt uppdrag Strategisk analys Budskapsplattform Kreativ utformning Mediaval Bollplank för PR-aktiviteter Intern förankring.
Första steget Djupintervjuer med arkitekter, designers, lärare, politiker, funktionshindrade, stadsplanerare Resultatet gav viktig information: = Otydlig roll, ofta fel association = Behov av exempel = Vidga begrepp funktionsförmåga = Kraftfull lansering!
Regler och lagar Plan- och bygglagen Miljölagstiftning Hållbar utveckling Producentansvar = Både minskad och ökad reglering.
Fler särintressen Fler definitioner av funktionshinder Starka intressegrupper Åldrande befolkning 20 procent nedsatt funktionsförmåga Försörjningsbördan ökar Solidariteten minskar = Många slåss om samma resurser.
Profilerande arkitektur Alla söker sitt Turning Torso Djärvare lösningar Häftigt att bryta mot förnuft Större resurser avsätts Funktion i andra hand = Egenintresse före samhällsnytta.
Arkitekter och designers Skolor - lärare/elever Politiker Näringsliv – inkl byggherrar Journalister – fackpress Journalister – dagspress Allmänheten Funktionshindrade - alla kategorier Intressenter Design för alla Intresseorganisationer
Skolor - lärare/elever Politiker Näringsliv – inkl byggherrar Journalister – fackpress Journalister – dagspress Allmänheten Intressenter Design för alla Intresseorganisationer Design för alla Arkitekter och designers Funktionshindrade - alla kategorier
1. Leve olikheten! Målgrupp användare: – Allmänheten – Funktionshindrade – Intresseorganisationer – Media.
2. En bra affär! Målgrupp beställare: – Politiker – Tjänstemän – Opinionsbildare – Näringsliv, byggherrar.
3. Bara de bästa! Målgrupp utförare: – Arkitekter – Designers – Skolor – Fackpress.
Krav på kommunikationen Förtydliga visionen = bejaka olikhet istället för konformism Definiera Design för alla = del av det kreativa istället för kravmaskin Samla engagemang = skapa kraft i en riktning Öppna dörrar för samarbetsprojekt.
Framgångsfaktorer Kombinera reklam och aktiviteter = arbeta via flera kanaler Koncentrera resurserna = möjlighet att bryta igenom ”bruset” Erbjuda lösning på ett relevant problem = utse tydlig fiende: Genomsnittet!
Kreativt koncept
Vykort Efterlyses
Resultat Besöken på webbplatsen ökade med 150% från lanseringsdagen Annonsen i Form uppmärksammades av 52% av läsarna (MediaSearch) 63% av de intervjuade förstod budskapet (jmfr snitt 46%, MediaSearch) Debatten väckt och pågår Intresse från övriga Europa.
Frågor?