C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Ideellt Utvecklingscentrum
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
DemoskopPanelen 2013.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Grannsamverkan i flerbostadshus
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
Att bygga en fungerande webbplats
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Kommunikationsplanens delar
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
i kommuner, landsting/regioner
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
marknadsförarens verktygslåda
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Kommunala friskolor i Linköping
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Marknadskommunikation och mediaval
Hur gör UNF skillnad i politiken?
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Rådet för Byggkvalitet BQR Ett samverkansforum för kvalitetsutveckling Öppet för alla aktörer inom Samhällsbyggnads- sektorn.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
SACS Swedish Association of Civil Security
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Conrad Stralka.
Kommunikation.
Vad innebär regionbildningen?
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Effektkarta för extern webbplats
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning

Om man jobbar i projekt …får varje uppdrag det intresse det förtjänar …får varje uppdrag de människor det behöver …kostar varje uppdrag vad det ska kosta …har man inga konton; man har bara uppdragsgivare.

Lång erfarenhet Stort och smått Punktinsatser och långa samarbeten Direkt och med kommittéer Ideellt och kommersiellt Alla branscher Enkla och svåra uppdrag.

Vad ska vi förändra idag?

Design för alla Flerårigt uppdrag av riksdag/regering som förlängning av Designåret 2005 Mål att skapa ökad tillgänglighet = ett samhälle som fungerar för alla Samarbetsprojekt under ledning av EIDD.

Vårt uppdrag Strategisk analys Budskapsplattform Kreativ utformning Mediaval Bollplank för PR-aktiviteter Intern förankring.

Första steget Djupintervjuer med arkitekter, designers, lärare, politiker, funktionshindrade, stadsplanerare Resultatet gav viktig information: = Otydlig roll, ofta fel association = Behov av exempel = Vidga begrepp funktionsförmåga = Kraftfull lansering!

Regler och lagar Plan- och bygglagen Miljölagstiftning Hållbar utveckling Producentansvar = Både minskad och ökad reglering.

Fler särintressen Fler definitioner av funktionshinder Starka intressegrupper Åldrande befolkning 20 procent nedsatt funktionsförmåga Försörjningsbördan ökar Solidariteten minskar = Många slåss om samma resurser.

Profilerande arkitektur Alla söker sitt Turning Torso Djärvare lösningar Häftigt att bryta mot förnuft Större resurser avsätts Funktion i andra hand = Egenintresse före samhällsnytta.

Arkitekter och designers Skolor - lärare/elever Politiker Näringsliv – inkl byggherrar Journalister – fackpress Journalister – dagspress Allmänheten Funktionshindrade - alla kategorier Intressenter Design för alla Intresseorganisationer

Skolor - lärare/elever Politiker Näringsliv – inkl byggherrar Journalister – fackpress Journalister – dagspress Allmänheten Intressenter Design för alla Intresseorganisationer Design för alla Arkitekter och designers Funktionshindrade - alla kategorier

1. Leve olikheten! Målgrupp användare: – Allmänheten – Funktionshindrade – Intresseorganisationer – Media.

2. En bra affär! Målgrupp beställare: – Politiker – Tjänstemän – Opinionsbildare – Näringsliv, byggherrar.

3. Bara de bästa! Målgrupp utförare: – Arkitekter – Designers – Skolor – Fackpress.

Krav på kommunikationen Förtydliga visionen = bejaka olikhet istället för konformism Definiera Design för alla = del av det kreativa istället för kravmaskin Samla engagemang = skapa kraft i en riktning Öppna dörrar för samarbetsprojekt.

Framgångsfaktorer Kombinera reklam och aktiviteter = arbeta via flera kanaler Koncentrera resurserna = möjlighet att bryta igenom ”bruset” Erbjuda lösning på ett relevant problem = utse tydlig fiende: Genomsnittet!

Kreativt koncept

Vykort Efterlyses

Resultat Besöken på webbplatsen ökade med 150% från lanseringsdagen Annonsen i Form uppmärksammades av 52% av läsarna (MediaSearch) 63% av de intervjuade förstod budskapet (jmfr snitt 46%, MediaSearch) Debatten väckt och pågår Intresse från övriga Europa.

Frågor?