Presentation av årsbokslut för räkenskapsåret 2014
Räkenskapsåret i sammandrag Resande inom regionaltrafiken +3 % jämfört med 2013. Totala antalet resor uppgår till 2 175 000 resor (2 114 000). På tåg ytterligare 122 000, vilket är en ökning med 50 000, inkl tåg +6 % Resandet inom Stadsbussarna +4 % jmf 2013 totalt 3 258 000 Intäktsfinansieringsgraden, mål 2015 47 % Bolaget som helhet 46 % (44 %) Landsbygdstrafiken 43 % (41 %) Stadstrafiken i Ösd 58 % (57 %) Bussgods avkastning -18 % (-7 %) -2,4 Mkr (-1 Mkr) Resultat 8,8 Mkr (2,9 Mkr)
Väsentliga händelser RTI system, realtidssystem som gör att resenären på ett antal terminaler/hållplatser och i sin smartphone kan se när bussen kommer till aktuell hållplats. Även störningsinformation finns. Bidrag på 4,5 Mkr erhölls från Trafikverket för installation. Upphandling av trafik i Åre klart, start december 2014. Entreprenör Centrala Buss. Under året har även Berg och Bräcke infört ungdomskort. Planeringssystemet är uppgraderat. Det tillsammans med införandet av RTI innebar att det var en del problem med att ta fram tidtabeller inför tidtabellsskiftet dec. Pga bla förändringar i sättningsprogrammen kom inte sk samlingstabeller och anslag ut i tid.
Väsentliga händelser forts. Bolaget fick bidrag från Länsstyrelsen i ett klimatmedelprojekt för en linjenätsanalys. Resultatet blev en rapport med styrkor och svagheter i det nuvarande linjenätet. Påbörjat arbetet med en ny hemsida Ny VD from januari 2015 Skatteväxling from januari 2015 Trafikförändringar: - Härjedalen linjelagt skoltrafik - Östersund ny linje i samband med nedläggning av Ope skola - Berg tillägg av viss trafik, bla morgontur Åsarna-Svenstavik - Ragunda borttag av helgtrafik - Krokom, Bräcke och Strömsund i stort oförändrat
Väsentliga händelser forts. Pga besparingskrav genomfördes endast en kundundersökning 2014, i maj. Svårt att jämföra efter endast en mätning. Kvalitet, kundupplevd 69 % 64 % 2013-05 Kvalitet, allmänhet 42 % 49 % 2013-05 Prisvärdhet kund 33 % 50 % 2013-05 Prisvärdhet allmänhet 22 % 38 % 2013-05 Marknadsandelen ska öka, ej mätbart i dagsläget Beläggningsgraden ska öka, ej mätbart i dagsläget Antalet konsumentresor ska öka med 1 % per år, mål -15 1 350 000 st, utfall 2014 1 265 000 st + 1 % Antalet resor i tätortstrafiken ska öka med 1 % per år, mål-15 3 330 000 st utfall 2014 3 258 000, ökning 4 %
Analys Biljettintäkter regionaltrafiken ca 5 Mkr över budget, 9 Mkr över utfall 2013. En återbokning av tidigare uppbokad skuld på 4 Mkr är en förklaring till ökningen. Bussgods marginal -18%, fg år -7 %. Antalet frakter minskat med 7 200 st. Intäkterna 0,8 Mkr lägre än fg år. Kostnadssidan håller budgeten. För Bussgods Sverige har frakterna minskat med i snitt 17 %, (Norrbotten -26 %, Dalarna -18 % och Jämtland -8 %). Trafikkostnaderna 1,3 Mkr under budget. Avser lägre avtalskostnader än beräknat. Tågkostnaderna överstiger budget med 4 Mkr, avser både ersättning till Botniatåg och stationsavgifter
Analys forts. Förstärkningskostnaden 3 Mkr över budget, Landstingets och Östersunds kostnad. Uppkommit med inflyttning av nysvenskar. Trafikomkostnader och personalkostnader i nivå med budget. Övriga kostnader lägre än budget.
Länstrafikens Resultaträkning - Ägarbidrag Bokslut 2014 Länstrafikens Resultaträkning - Ägarbidrag Trafikbeställare Ägarbidrag Budget 2014 Ägarbidrag Utfall 2014 Reglering 2015 Berg 5 510 000 kr 5 217 286kr 292 714 kr Bräcke 8 140 000 kr 6 672 032 kr 1 467 968 kr Härjedalen 6 675 000 kr 7 336 558 kr -601 558 kr Krokom 7 900 000 kr 7 055 345 kr 844 655 kr Ragunda 4 350 000 kr 3 899 946 kr 450 054 kr Strömsund 7 585 433 kr 314 567 kr Åre 9 329 298 kr 8 928 364 kr 400 934 kr Östersund 45 730 000 kr 41 592 003kr 4 137 997 kr Landstinget 55 450 000 kr 50 342 889 kr 5 107 111 kr Landstinget tåg 18 800 000 kr 22 380 019 kr -3 580 019 kr Summa 169 784 298kr 161 009 877 kr 8 774 421 kr