Olika typer av ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att använda systematiskt arbetsmiljöarbete och AML kap 6 § 6a
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
1. Identifiering av problem i uppstarten •Stort rop efter hjälp och samarbete av och med psykiatrin. •Önskan om att få tillträde/komma åt gruppverksamheterna.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KOM-KL Ett omställningsavtal för anställda i kommuner, landsting och Pactaföretag som träder i kraft 1 januari 2012.
Förhandling MBL Och Samverkan.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Aktör / Struktur.
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
LEDARSKAP Kristina Yondt
Arbetsterapi och aktivt åldrande

Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.
Vår förening - Så kan du vara med och påverka!
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Centrala innehåll och kunskapskrav
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
ÅTER TILL ARBETET - nya regler vid rehabilitering.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Socialpsykologi.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevforum.  Vad? Att påverka, förändra och utveckla till det bättre för alla elever.  Hur? Vi fattar beslut enligt demokratiska principer. Diskussioner.
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
Statsförvaltningens medborgarforum i Finland Katju Holkeri Finansministeriet – Finland Reykjavik.
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
Manual: Att lägga till personer i en grupp. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Omställningsförsäkring! Ulf Brändström Eva-Maria Dufva
JOBBET SOM FRISKFAKTOR Alltid varit betydelsefullt..... yrkesstolthet haft mening... men de psykosociala verksamhetsfrågorna har ändrat karaktär.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Val av transport till resmålet.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Agentskap
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
PROJEKTLEDNING – konsten att leda mot ett gemensamt mål
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Debattartikel.
V RETAGYMNASIETS H ÄSTFÖRENING Ungdomssektionen. V AD Ungdomssektionen är där vi ungdomar kan vara med och bestämma. Där kan vi vara med och påverka resten.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
GOLDBERG MASKIN. RUBE GOLDBERG- MASKIN En Rube Goldberg-maskin är en maskin av den typ som tecknaren Rube Goldberg gärna ritade, ofta en extremt onödigt.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Datorbaserad materialbokföring Robin Hartman. Ny medlem får material Ny medlem börjar i brandkåren. Ledaren tar reda på klädstorleken Passlig storleks.
Riktlinjer för misskötsamhet
Exempel på skriftligt omdöme
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Ledarskap.
Convention 2018 Vad? Varför? Vem? När?
VISA DENNA BILD: INLEDNING
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Tips för det praktiska ledarskapet
Stadgar och organisation
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
SOCIALPSYKOLOGI   SPEGELJAGET ROLL/ROLLKONFLIKTER/ FÖRVÄNTNINGAR.
Presentationens avskrift:

Olika typer av ledarskap

Beslutsfattande Auktoritär Alla beslut fattas av ledaren

DEMOKRATISK Alla beslut fattas efter gruppdiskussioner , varvid ledaren fungerar som rådgivare och ordförande.

LÅT - GÅ Gruppen eller individen får fullt och fritt fatta sina beslut med minsta möjliga ingripande av ledaren.

ARBETSINSTRUKTIONER AUKTORITÄR Varje moment i tillvägagångssätt och aktivitet föreskrivs av ledaren och de följande momenten är i hög grad okända för gruppen.

DEMOKRATISK Gruppen får genom diskussioner perspektiv på aktiviteten. När den behöver tekniska råd föreslår ledaren två eller flera tillvägagångssätt som gruppen får välja mellan.

LÅT - GÅ Ledaren erbjuder olika slags material och meddelar att han står till förfogande vid behov. Han deltar inte för övrigt i diskussionen.

Organisation av gruppen AUKTORITÄR LEDARE Ledaren föreskriver vad var och en skall göra och vem han skall ha som arbetskamrat.

DEMOKRATISK LEDARE Medlemmarna väljer själva arbetskamrater och fördelar själva uppgifterna.

LÅT - GÅ LEDARE Ledaren ingriper överhuvudtaget inte.

KRITIKGIVNING Auktoritär ledare Ledaren berömmer och kritiserar varje medlem för sig. Han deltar inte aktivt i arbetet utom när han visar hur det skall gå till.

DEMOKRATISK Ledaren berömmer och kritiserar sakligt och objektivt. Han försöker vara som en vanlig gruppmedlem, dock utan att utföra alltför mycket av arbetet.

LÅT -GÅ Ledaren kommenterar sällan arbetet om han inte blir tillfrågad och han gör inga försök att lägga sig i händelsernas gång.