Sammanfattning av varumärkesundersökning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Bra villkor för akademiker i staten
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Att söka till högskolan
Viktiga utgångspunkter
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folksam © TNS Folksam PR-mätning December 2012.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Nya utvecklingssamtal
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Kollektivtrafikbarometern 2013
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Creare Vivere – att skapa är att leva. Creare Vivere – nytt CV för dig Sunne, Munkfors, Torsby och Årjäng samverkar 1300 anställda omfattas –Sunne 700.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Key Findings - rekryteringstrender
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
0 © Synovate 2008 Realtid: Helene Rothstein Synovate: Nicklas Källebring Utmaningar för Sverige S © Synovate Sweden AB.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
STs Arbetsmiljörapport 2010
BREDDAD REKRYTERING.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Samhällsvetenskapliga metoder
BOI-hjulet Extern varumärkesmätning Konstnärliga fakulteten Göteborgs universitet.
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
En guide för arbeten i SO
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

Sammanfattning av varumärkesundersökning Mätning 2 19 juni 2006

Varumärkesundersökning Målgrupp Studenter vid högskolor och universitet, framför allt studenter som läser någon av Trias prioriterade utbildningar på en prioriterad ort Urval Obundet och slumpmässigt urval ur NMAs telefonrekryterade Internetpanel Metod Intervjuerna har gjorts via Internet Antal intervjuer 435 intervjuer har genomförts Tidpunkt för mätningen Juni 2006 Frågeområden Spontan och hjälpt kännedom, beteende, spontan och hjälpt attityd, generell inställning till fackliga samarbeten/ fackförbund, hur ser man på vad Tria kan bidra med etc

Beskrivning av urvalet Studietid Utbildning I mätning 2 är en mindre andel i slutet av sina studier och en högre andel går en prioriterad utbildning. Bas Populationen 435 personer

Den spontana kännedomen om Tria har ökat markant sedan föregående mätning Vilka fackliga samarbeten/fackförbund känner du till? Spontan kännedom om Tria Det har skett en fördubbling sedan förra mätningen av den andel som har Tria som Top of Mind, d.v.s. de som nämner Tria i första hand. 14% Information! Den dämpade stapeln i bakgrunden visar resultatet från mätning 1. 10% Bas Populationen 435 personer Prioriterad utbildning och studieort 228 personer

Vid en direkt fråga uppger betydligt fler än vid förra mättillfället att de känner till Tria Känner du till Tria? Hjälpt kännedom om Tria Studieort Utbildning Studietid 51% av de som går en prioriterad utbildning på en prioriterad studieort samt är i slutet av sin studietid uppgav i mätning 2 att de känner till Tria, vilket kan jämföras med 31% i mätning 1.

Bas Populationen 435 personer Tria har avancerat från en 19:e plats i kännedom i förra mätningen till en 11:e plats i denna mätning Vilka fackliga samarbeten/fackförbund känner du till? Spontan kännedom 10% Bas Populationen 435 personer

Tria är den enda aktör vars hjälpta kännedom har ökat sedan föregående mätning bland de som går en prioriterad utbildning på en prioriterad studieort Känner du till något av dessa fackförbund: Tria, Saco, Jusek, SSR, Civilekonomerna eller SIF? Hjälpt kännedom Samtidigt som Tria ökar backar både Jusek och Civilekonomerna. Bas Prioriterad utbildning och studieort 228 personer

Känner du till Triaförbunden? Bas Slutet av studietiden 182 personer

Känner du till Triaförbunden? Bas Slutet av studietiden, prioriterad utbildning och studieort 91 personer

De flesta har hört talas om Tria genom en annons i studenttidningen eller genom att Tria har besökt skolan På vilket sätt hörde du talas om Tria? Bas De som känner till Tria 129 personer

Drygt hälften uppger att de är medlemmar i ett fackligt samarbete/ fackförbund Är du idag medlem i något fackligt samarbete/fackförbund? Andel medlemmar i fackligt samarbete/ fackförbund Bas Populationen 435 personer

Andel potentiella medlemmar Precis som tidigare saknar många uppfattning om vart de skulle vända sig om de skulle gå med i ett fackligt samarbete/ fackförbund Om du skulle gå med i ett fackligt samarbete/fackförbund, vilket är det mest troligt att du skulle vända dig till? Kan du tänka dig ytterligare några? Andel potentiella medlemmar Bas Ej medlem 178 personer

Bas De som känner till Tria 129 personer (47 personer i mätning 1) Andelen som vid en direkt fråga uppger att de kan tänka sig att bli medlem i Tria har ökat markant sedan föregående mätning Skulle du kunna tänka dig att bli medlem i Tria? Motivera gärna ditt svar. Av de som känner till Tria och som inte redan är medlem hos Tria alternativt någon annanstans säger få nej. Bas De som känner till Tria 129 personer (47 personer i mätning 1)

Bas Populationen 435 personer Att få hjälp med löneförhandling samt vid problem på arbetet är något som de flesta vill få ut av ett medlemskap Vad vill du få ut av ett medlemskap i ett fackligt samarbete/fackförbund? Bas Populationen 435 personer

Summering Kännedomen om Tria har ökat kraftigt sedan föregående mätning! Kännedomen kommer främst av att man uppmärksammat annons i studenttidning eller genom att Tria besökt skolan. Många har också hört talas om Tria via reklam på Internet eller via en arbetsmarknadsdag. Samtidigt som kännedomen om Tria har ökat är kännedomen om de största konkurrenterna antingen oförändrad eller så har den minskat. Trias spontana kännedom är nu högre än både Civilekonomernas och SSR:s. Många av de som idag inte är medlemmar någonstans är positivt inställda till ett medlemskap i ett fackförbund då man vill uppnå den trygghet som ett medlemskap bidrar till i det framtida arbetslivet. De som är tveksamma till ett medlemskap uppger att detta beror på att de inte förstår nyttan av det. Tria har förbättrat sina positioner som tänkbart alternativ vid val av fackförbund. Bland de som känner till Tria och som inte redan är medlemmar, antingen hos Tria eller någon annanstans, är det mycket få som svarar nej på frågan om man skulle kunna tänka sig ett medlemskap hos Tria. Precis som i föregående mätning kan vi konstatera att det man främst vill få ut av ett medlemskap i ett fackförbund är hjälp vid löneförhandling samt hjälp vid problem på arbetet. Nästan hälften av de som känner till Tria uppger att Tria kan bistå med hjälp att söka jobb, juridisk hjälp, stöd vid svåra situationer, lönefrågor, rådgivning etc. Många av de som uppger att de känner till Tria verkar alltså inte riktigt veta vad Tria gör.