FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den framtida gymnasiesärskolan
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Hur bra är vår skola? Föräldrar Vårterminen 2013.
Särvux i vux-gruppen Arbetsgruppen för särvux i GR:s vuxgrupp:
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Vad innebär ett barnperspektiv
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Om utbildning och utvecklingsstörning
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Den individuella utvecklingsplanen
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Planering och genomförande av undervisningen
CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Gymnasiesärskoleutredningen Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning SOU 2011:8.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Elevdemokrati i praktiken
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Perspektiv på specialpedagogik med särskild fokus på utvecklingsstörning och särskola Stockholms universitet ) Jerry Rosenqvist.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Effektivare Sfi och vuxenutbildning Propositionens syfte Sfi ska inte vara en egen skolform utan ingå i skolformen kommunal vuxenutbildning Ändringen träder.
Barnkonventionen i förskolan
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Tidigare granskningar
Personen från Skolverket
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35 CARLBECK-KOMMITTÉN

EN SKOLA FÖR ALLA FN:s barnkonvention FN:s standardregler Salamancadeklarationen Dakaröverenskommelsen Regeringens handlingsplan för handikappolitik CARLBECK-KOMMITTÉN

BEGREPP OCH DEFINITIONER Integrering och integration Olika former av integrering Olika riktningar av integrering Delaktighet Inkluderande undervisning/inkluderande skola CARLBECK-KOMMITTÉN

HISTORISK TILLBAKABLICK Optimistisk syn Pessimistisk syn Strävan mot normalisering och integrering Differentiering som organisationsstrategi CARLBECK-KOMMITTÉN

SKILLNADER I LAGSTIFTNING Skyldighet att ordna egen skola Mål och syfte med undervisningen Valmöjligheter Elevinflytande Betyg och betygsskalor CARLBECK-KOMMITTÉN

ELEVER I SÄRSKOLAN Särskolans personkrets Utvecklingsstörning Elevökningen Gränsdragning inom särskolan Rätten att få välja skolform CARLBECK-KOMMITTÉN

KVALITET OCH UTVECKLING Mottagandet har avdramatiserats Samverkan har ökat Föräldrar är nöjda Eleverna trivs De flesta fullföljer sina studier i gymnasiesärskolan CARLBECK-KOMMITTÉN

KVALITET OCH UTVECKLING Organisationsstrategier Undervisningsstrategier Trygghet och utmaningar Individuell utvecklingsplan Valmöjligheter och inflytande Lära för vuxenlivet CARLBECK-KOMMITTÉN

RESURSTILLDELNING Variationer mellan kommuner Särskolan har egna anslag Resurserna kan bli styrande Resursfördelningssystem kan främja samverkan CARLBECK-KOMMITTÉN

SÄRVUX OCH FOLKBILDNING Utbildningen erbjuds i för liten omfattning Otydlig gränsdragning mot daglig verksamhet Skillnader i den kommunala utbyggnaden För få undervisningstimmar Grupperna är ofta mycket små Invandrare har inte samma tillgång till särvux CARLBECK-KOMMITTÉN

INTEGRERING I PRAKTIKEN – DET BEROR PÅ Samspel på lika och olika villkor Att bli vald eller bortvald Delaktighet i skolsituationen Olika sätt att organisera undervisningen Särskild grupp och pedagogiska resultat Samverkan CARLBECK-KOMMITTÉN

KOMPETENSUTVECKLING Lärares grundkompetens Specialpedagogiskt stöd Kompetens hos assistenter, arbetslag och skolledare Nätverk Utvecklingsarbete CARLBECK-KOMMITTÉN

INTERNATIONELLA ERFARENHETER Specialundervisning i Norden Internationella trender Utvecklingen i Kanada och USA CARLBECK-KOMMITTÉN

En droppe droppad i livets älv har inte kraft att flyta själv.   En droppe droppad i livets älv har inte kraft att flyta själv. Det krävs en styrka hos varje droppe, hjälp att hålla de andra oppe.   Tage Danielsson