FÖR DEN JAG ÄR Om utbildning och utvecklingsstörning SOU 2003:35 CARLBECK-KOMMITTÉN
EN SKOLA FÖR ALLA FN:s barnkonvention FN:s standardregler Salamancadeklarationen Dakaröverenskommelsen Regeringens handlingsplan för handikappolitik CARLBECK-KOMMITTÉN
BEGREPP OCH DEFINITIONER Integrering och integration Olika former av integrering Olika riktningar av integrering Delaktighet Inkluderande undervisning/inkluderande skola CARLBECK-KOMMITTÉN
HISTORISK TILLBAKABLICK Optimistisk syn Pessimistisk syn Strävan mot normalisering och integrering Differentiering som organisationsstrategi CARLBECK-KOMMITTÉN
SKILLNADER I LAGSTIFTNING Skyldighet att ordna egen skola Mål och syfte med undervisningen Valmöjligheter Elevinflytande Betyg och betygsskalor CARLBECK-KOMMITTÉN
ELEVER I SÄRSKOLAN Särskolans personkrets Utvecklingsstörning Elevökningen Gränsdragning inom särskolan Rätten att få välja skolform CARLBECK-KOMMITTÉN
KVALITET OCH UTVECKLING Mottagandet har avdramatiserats Samverkan har ökat Föräldrar är nöjda Eleverna trivs De flesta fullföljer sina studier i gymnasiesärskolan CARLBECK-KOMMITTÉN
KVALITET OCH UTVECKLING Organisationsstrategier Undervisningsstrategier Trygghet och utmaningar Individuell utvecklingsplan Valmöjligheter och inflytande Lära för vuxenlivet CARLBECK-KOMMITTÉN
RESURSTILLDELNING Variationer mellan kommuner Särskolan har egna anslag Resurserna kan bli styrande Resursfördelningssystem kan främja samverkan CARLBECK-KOMMITTÉN
SÄRVUX OCH FOLKBILDNING Utbildningen erbjuds i för liten omfattning Otydlig gränsdragning mot daglig verksamhet Skillnader i den kommunala utbyggnaden För få undervisningstimmar Grupperna är ofta mycket små Invandrare har inte samma tillgång till särvux CARLBECK-KOMMITTÉN
INTEGRERING I PRAKTIKEN – DET BEROR PÅ Samspel på lika och olika villkor Att bli vald eller bortvald Delaktighet i skolsituationen Olika sätt att organisera undervisningen Särskild grupp och pedagogiska resultat Samverkan CARLBECK-KOMMITTÉN
KOMPETENSUTVECKLING Lärares grundkompetens Specialpedagogiskt stöd Kompetens hos assistenter, arbetslag och skolledare Nätverk Utvecklingsarbete CARLBECK-KOMMITTÉN
INTERNATIONELLA ERFARENHETER Specialundervisning i Norden Internationella trender Utvecklingen i Kanada och USA CARLBECK-KOMMITTÉN
En droppe droppad i livets älv har inte kraft att flyta själv. En droppe droppad i livets älv har inte kraft att flyta själv. Det krävs en styrka hos varje droppe, hjälp att hålla de andra oppe. Tage Danielsson