Mot en europacentrerad politik- didaktik? Magnus Lindh Lecturer; Karlstad University Department of Political and Historical Studies

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
DemoskopPanelen 2013.
Staten och det civila samhällets organisationer
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Beredningen för integration och mångfald
Kanoniska meddelandeformat - hjälp eller stjälp ?
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
Vision Göteborgsregionen skall uppfattas som en av Europas mest innovativa och expansiva regioner när det gäller industriell utveckling och utvärderad.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Utmaningar av etablerade gränser mellan discipliner
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
EU europeiska unionen.
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Uppsatsämnen Rolf Rundfelt.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Att studera offentlig politik
Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
i kommuner, landsting/regioner
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
NAFTA: ett exempel på marknads-regionalism
Vad, hur och varför vi jämför politik
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Konkretisering av målen i LGR 11
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Hur styrs Sverige? Sverige styrs på tre nivåer.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Att lära sig att analysera
SAMHÄLLET & LIVET SOM ETT SPEL… Christian Munthe Filosofiska institutionen
European Islands Ett svenskt perspektiv på studien.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Institutioner och aktörer
Globalisering.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Regional transformation för att på ett resilient sätt möta miljö, klimat och säkerhetshot på medellång och lång tidshorisont – typfallet Stockholm-Mälardals.
Hur är vi?? Hur gör vi?? Varför gör vi?? 1. Församlingen Var samlas man? Vad gör man där? Varför gör man som man gör där? Vilka gör vad?
Politisk Geografi.
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Välkommen!
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Konkretisering av mål i LGR 11
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Bortom NPM? Bengt Jacobsson. hur ser vi till att förvaltningen är organiserad på ett sätt som gör att politiska ambitioner kan förverkligas? kan man föreställa.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Rättsväsendets funktion och organisation A. Allmänna domstolar (brottsmål, tvistemål etc.) Tingsrätter (48), Hovrätter (6), Högsta domstolen (1) B. Förvaltningsdomstolar.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Per-Åke Andersson Globalisering och utveckling Karlstad Universitet, HT2010 F1: Introduktion Per-Åke Andersson.
1980 och 2011 Kommunal politik och förvaltning: förändring, kontinuitet och forskningsfrågor Stig Montin När jag skulle komma på vad jag lämpligen.
Europeiska Åklagarmyndigheten
Geografi / samhällskunskap
Medias roll i demokratin
Presentationens avskrift:

Mot en europacentrerad politik- didaktik? Magnus Lindh Lecturer; Karlstad University Department of Political and Historical Studies

Figur 1: Europeiseringsprocesser Statsförvaltning EU Politiken Media Skolundervisnin g Grundproblemet: Hur påverkar EU medlemskapet undervisningen i samhällskunskap

Syfte: …att undersöka hur en ”europacentrerad politik-didaktik” skulle kunna se ut. Tanken är att introducera en problemställning och ge några viktiga aspekter på frågan om hur EU skall kunna behandlas som ämnesdidaktiskt fält.

Utgångspunkten är Ragnar Müllers avhandling (2006), Wie kann man komplexe Themen wie Globalisierung oder europäische Integration vermitteln? Müller identifierar två tendenser i den ämnesdidaktiska diskussionen om EU och Europa i undervisningen: en perspektivavgränsande tendens en professionaliseringstendens

En perspektivavgränsande tendens Europa tenderar att bli synonymt med EU En professionaliseringstendens EU tenderar att ses som ett externaliserat, neutralt objekt

Framväxten av en komplex flernivådemokrati Stat EU Region Marknad/Nätverk

Problemet: Att betrakta EU som ett externaliserat, neutralt objekt, samtidigt som Europa utvecklas mot ett komplext flernivåsystem EU som ett externaliserat, neutralt studieobjekt Europa som ett komplext flernivåsystem

6 grundproblem med EU förmedling: Nationalstaten som mental barriär Distans Dynamik Myter och fördomar Komplexiteten Avsaknad av referenspunkter

Müllers tre förslag på en ”europacentrerade politik didaktik”: Fallstudie Policy-cycle Politisk dialektiskt spel

Tre frågor: Är det viktigt att utveckla en mer ”europacentrerad politik-didaktik”, och i så fall varför? Hur skulle i så fall en ”europacentrerad politik-didaktik” kunna se ut? Vilka för- och nackdelar finns med de tre modeller för en ”europacentrerad politik-didaktik” som Ragnar Müller presenterar?

Är det viktigt att utveckla en mer ”europacentrerad politik-didaktik”, och i så fall varför? Ja, men mest beroende på att europeisering pågår i samhället idag och samhällskunskap bör vara samhällscentrerad. Men man får inte glömma andra perspektiv som Globalisering och identitetsutveckling

Hur skulle i så fall en ”europacentrerad politik-didaktik” kunna se ut? För att nå fram måste man finna en didaktik som berör, så huvudfrågan blir hur man kan få EU att beröra En annan viktig aspekt är graden av konkretisering, det får inte bli för abstrakt

Vilka för- och nackdelar finns med de tre modeller för en ”europacentrerad politik-didaktik” som Ragnar Müller presenterar? Alla tre modellerna måste konkretisera och levandegöras Respondenterna visar på egna problem att kunna konkretisera politiskt beslutsfattande i en komplicerad flernivådemokrati