Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Det skulle handla om ... hur vi tar till vara och utvecklar den pedagogiska kompetens och erfarenhet som finns inom institutionen ... vilka hjälpmedel vi behöver ... hur vi som kollegor på bästa sätt ger stöd åt varandra i undervisningen ...de utmaningar som civilingenjörsutbildningarnas kurser brottas med
Att-göra-lista, september 2013 © Cuskydiving Organisation Upprustning/Utrustning Lokaler Laborationsansvar Teknisk support Kommunikationsplattform Kursutbud ....
Organisation som måste fungera Webbplattform Utrustning/laborationer Student Handledare Kursansvariga Administratörer Tekniker
Studentens verktyg - berör de oss? LU webmail LTH webmail Luvit Studentportalen Stil Live@Lund Mitt Campus TimeEdit Schemagenerator Läro- och timplan, Mina kurser Läro- och timplan, LTHs program Kursanmälan LTH
Ja, och mer därtill! Kursutbud (Lubaspp) Schema/remiss (TimeEdit) © Exhausted.com Kursutbud (Lubaspp) Schema/remiss (TimeEdit) Schema laborationer Budget (Grub) Kurshemsidor Kurslitteratur Bemanning Planering Registrering (Ladok) Tentamen ...
FAQ Vem har hand om tentamensanmälan? Hur länge måste vi arkivera en tenta? Måste jag anta alla som sökt min kurs? Vem ska utbilda mina laborationshandledare? Var gör jag av en student som ska ha förlängd skrivtid? Hur hittar jag e-postadresser till studenterna? Finns allmänna instruktioner till hur man skriver en labrapport? ...
Dessutom ska man vara en god pedagog Vem ger mig tips och råd om själva undervisningen? Kan jag få en mentor? Jag vill arbeta i lärarlag – hur kommer jag in i ett sådant? Jag vill jobba med en ny/annan kurs. Hur gör jag? ... Det finns hjälp att få!
Institutionens stöd och beredskap Handledare Administratörer Tekniker Kursansvarig GU prefekt Studierektorer Det behövs ett sammanhang!
Hjälp till att definiera detta "sammanhang"! Förslag från auditoriet pedagogiskt cocktailparty – presentation av lärare kollegialt lärande feedback från andra/varandra om undervisning och upplägg mötesplatser, t.ex. i form av seminarier (även inom respektive avdelning) koppling MAX + ESS pedagogiska morötter sprida goda exempel – inkludera biblioteksverksamheten lära av varandra lathund, länksamling frekventa GU-diskussioner på Rydmergmöten attraktivare studiemiljö
Vad tror jag om detta? ... hur vi tar till vara och utvecklar den pedagogiska kompetens och erfarenhet som finns inom institutionen ... hur vi som kollegor på bästa sätt ger stöd åt varandra i undervisningen ... lärarlag ... annars auskultationer, öppna diskussioner ... engagemang utanför själva "kursen" ... kursrotation ... mentorer ...
Vad tror jag om detta? ... vilka hjälpmedel vi behöver Det finns "inre" och "yttre" hjälpmedel: ... synliggörande och acceptans av undervisning ... återkommande diskussioner/erfarenhetsutbyte ... gemensam e-plattform kan underlätta ... tro på utbildning av oss själva ... Låt oss fortsätta dialogen!
GU-kontakter Tomas Brage Per-Erik Bengtsson Lars Engström Dan Hessman Sven Åberg Torsten Åkesson Charlotta Nilsson Stacey Sörensen