Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet"— Presentationens avskrift:

1 Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Agneta Bränberg TFE Katarina Winka, UPC

2 Flera motiv för satsningen…
Lärarna Synliggöra hur bra lärare vi är Belöna pedagogisk skicklighet Pedagogiskt ansvarig Uppmuntra till pedagogisk utveckling Finna ord för vår kompetens Ledningen Synas på vår webb Attraktivare utbildningar Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

3 Kurs om pedagogiska portföljer
Hur vi hade tänkt 5 träffar 4 månader 50 % skriver klart Sakkunnigbedömning inom kursen Deltagarna 11 personer Lång, längre erfarenhet Olika ämnesgrupper Adjunkter/lektorer Hur det blev: 4 personer avbröt pga tidsbrist 7 personer följde hela kursen 7 blev bedömda av sakkunniga – olika bedömningar 4 adjunkter lämnade in ansökan om befordran, varav 2 hade skrivit om sin portfölj. 1 adjunkt skriver om sin portfölj nu 2 lektorer har börjat skriva och tala om undervisning på nya sätt Sakkunniggranskningen låg utanför själva kursen Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

4 Kurs om pedagogiska portföljer
Hur vi hade tänkt Hur det blev 5 träffar 4 månader 50 % skriver klart Sakkunnigbedömning inom kursen 8 träffar 12 månader 64 % skrev klart Sakkunnigbedömning utanför kursen Deltagarna 11 personer Lång, längre erfarenhet Olika ämnesgrupper Adjunkter/lektorer Hur det blev: 4 personer avbröt pga tidsbrist 7 personer följde hela kursen 7 blev bedömda av sakkunniga – olika bedömningar 4 adjunkter lämnade in ansökan om befordran, varav 2 hade skrivit om sin portfölj. 1 adjunkt skriver om sin portfölj nu 2 lektorer har börjat skriva och tala om undervisning på nya sätt Sakkunniggranskningen låg utanför själva kursen Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

5 Ringarna på vattnet Kursens betydelse för andra
Kursens betydelse för TFE Kursens betydelse för mig Uppmuntra pedagogisk utveckling Synliggöra bra lärare Belöna pedagogisk skicklighet Förbättra utbildningen

6 Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,
Betydelse för mig Jag har funderat på vilka pedagogiska meriter jag har och vad jag kan behöva utveckla/förbättra/komplettera Jag förstår idag bättre vad universitetspedagogik har med mitt arbete att göra Min självbild är stärkt Viktig insikt att pedagogisk skicklighet inte bara handlar om att stå innanför lektionssalens fyra väggar utan att det är mycket mer än så, t ex att förmedla sina erfarenheter och insikter till sina kollegor och andra Tid och energi att ägna mig åt pedagogik Professionalisering av lärarrollen – Scholarship of teaching Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

7 Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,
Betydelse för mig Professionalisering av lärarrollen Tid för reflektion Identifiera kompetensbehov Professionalisering av lärarrollen – Scholarship of teaching Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

8 Kursens betydelse för TFE
Bättre lärare och om någon av oss blir lektor är det också bra vid kommande utvärderingar från HSV. Öppnar nya möjligheter för samverkan mellan oss lärare på institutionen. Den här kursen har stimulerat de pedagogiska diskussionerna på TFE och spritt intresset till nya grupper. Det innebär också att vi stolta kan säga att vi vet att vi har bra lärare, en förbättrad självbild för institutionen alltså. Skapat en grupp med gemensamt språk, gemensamma mål och värden. Att fortsätta dokumentera och utvecklas. Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

9 Kursens betydelse för TFE
Skapat en grupp med gemensamt språk, mål och självbild Grund för fortsatt utveckling och pedagogiska diskussioner Skapat en grupp med gemensamt språk, gemensamma mål och värden. Att fortsätta dokumentera och utvecklas. Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

10 Kursens betydelse för andra
Förhoppningsvis utvecklas vår pedagogik så att studenterna får bättre kurser och undervisning. Vi har lättare att prata med lärare på andra institutioner då vi har utvecklat vårt språk och vår begreppsvärld. Att vi på TFE vågar vara med och bidra i t ex utvecklingsprojekt utanför Umeå universitet, nationellt och även internationellt. UmU blir mer respekterat för den pedagogiska kompetensen. Att andra inser att pedagogiska meritportföljer skall vara en betydande meriteringsfaktor. Skaffat sig en röst och vågar använda den utanför den egna verksamheten, tack vare stärkt självförtroende och erfarenhet av att skriva om undervisning.

11 Kursens betydelse för andra
Gynnar utbildningen och studenterna Lärarna har skaffat sig en röst och vågar använda den utanför den egna verksamheten, tack vare stärkt självförtroende och erfarenhet av att skriva om undervisning Skaffat sig en röst och vågar använda den utanför den egna verksamheten, tack vare stärkt självförtroende och erfarenhet av att skriva om undervisning. Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

12 Pedagogiska portföljer
Ringarna på vattnet Bättre kurser, spridning av pedagogiska tankar Bättre lärare, samverkan och diskussion Identifiera kompetens + behov Pedagogiska portföljer

13 Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,
”Det har varit fantastiskt roligt och ett rent helvete på samma gång.” Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,

14 Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,
”Det har varit fantastiskt roligt och ett rent helvete på samma gång.” Tänk vad vi är bra! Agneta Bränberg TFE, Katarina Winka UPC,


Ladda ner ppt "Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet"

Liknande presentationer


Google-annonser