Matena Lärarfortbildning i samverkan med företag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Pedagogisk verksamhetsidé
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utveckla din Praktiska IT
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
1 Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra.
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Examensarbeten och skolutveckling
Den individuella utvecklingsplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Underleverantör väljer framtid Mälardalen Industrial Technology Center
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Läroplansträff Välkomna!.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Skolkampanj #Nätrespekt Hösten 2014 och våren 2015 Inför Safer Internet Day 10 feb 2015.
Skolutveckling via digitala medier
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Ortsutveckling Skebokvarn
Välkomna till klass 3!.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Kunskapsskolan Helsingborg Rektor Joakim Andersson
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Att vara professionell
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Presentationens avskrift:

Matena Lärarfortbildning i samverkan med företag Cecilia Warrol Ersson, projektledare, Teknikföretagen

Jan-Eric: Kort om utgångsläget – ERTs respons – insikten och viljan att företagen har en viktig roll att spela Volvos roll, ERT och status inom European School Net

Jan-Eric: Kort om utgångsläget – ERTs respons – insikten och viljan att företagen har en viktig roll att spela Volvos roll, ERT och status inom European School Net

Jan-Eric: Kort om utgångsläget – ERTs respons – insikten och viljan att företagen har en viktig roll att spela Volvos roll, ERT och status inom European School Net

Skolverket

Lägesanalys: fokus lärare Lärare i grundskolan: 80% önskar fortbildning inom teknik Lärare F-6 sällan naturvetare Lärarlyft = inget lyft för teknik* Teknik väljs bort i lärarutbildningar Utvecklingsarbete = lärarens ansvar Kommunerna tar inte ansvar för lärarfortbildning/uppföljning av ämneskompetens Läraren = enskilt viktigaste faktorn för inlärning och kunskapsutveckling * Teknik = obligatoriskt ämne i grundskolan sedan 1984

Matematik, teknik och naturvetenskap Extrautbud för Elever Lego league KomTek/Science Center Teknik-8 Matte-olympiad Skogen i skolan Vetenskapsfestivalen (VGR) Teknikspanarna Kemiolympiad NTA, naturvetenskap och teknik för alla Transfer/teknik F-3 4-6 7-9 Gy

Matematik, teknik och naturvetenskap Utbudet för Lärare KomTek/Science Center Skogen i skolan Teknikspanarna Matena - lärarfortbildning med företag som lärmiljö Här syns de största nationella satsningarna på lärare, som drivs utanför Skolverket och kommunerna. NTA är störst, med en spridning till 100 NTA, naturvetenskap och teknik för alla F-3 4-6 7-9 Gy

Matena + NTA = samordnad satsning på lärarna! Matena - lärarfortbildning med företag som lärmiljö Pedagogisk resurs Företag samverkan Förankring i kommunen NTA, naturvetenskap och teknik för alla Samordnare Förankring i kommunen Här syns de största nationella satsningarna på lärare, som drivs utanför Skolverket och kommunerna. NTA är störst, med en spridning till 100 Två sammanlänkade erbjudande till skolans huvudmän – för lärarfortbildning

Hur kan företag bidra till skolan? 1. Motivation Företagens verksamheter visar hur kunskaper i ma, te, na används 2. Förebilder Medarbetarna är förebilder inom yrken, utbildningar och karriärmöjligheter 3. Stöd och inspiration Företag kan bidra med material, frågeställningar, projekt/praktik, uppgifter, mm.

Matena: En lärarfortbildning med företag som lärmiljö Öka ungas intresse för utbildningar och yrken inom teknik och naturvetenskap Metod Lärarfortbildning i samverkan med teknikinriktade företag Målgrupp Lärare, främst i grundskolan

Lärarfortbildning Örebro 2009-10 Pedagogiskt stöd (koordinering): KomTek ansvar för fortbildningens innehåll, pedagogik och koordinering Lärare: 20 st (F-Gy) från 6 skolor Företag: 7 st → 12 medarbetare → ca 150 arbetstimmar Tidsåtgång lärarna: 35 timmar fortbildning + praktik Tidsåtgång företagen: 10-15 timmar per medarbetare Långsiktighet: förankring ger fortsättning 2010-11

Besök på Stoneridge april 2010

Företagen i Örebro 2009-10 Andon Automation – ca 20 anställda Atlas Copco – ca 1400 anställda Emhart Glass – ca 150 anställda Johnsson Metall – ca 60 anställda Linde Materials Handling – ca 100 anställda Stoneridge electronics – ca 70 anställda Trelleborg Sigma Exempel på branscher: teknik, IT, Kemi, livsmedel, energi och vatten, infrastruktur, bioteknik, etc.

Utvärdering: Örebro 2009-2010 Företag som lärmiljö? 93% Ja Sprida konceptet till kollegor? 80% Ja Stöd av skolledare/rektor? 100% Ja

Utvärdering: Örebro 2009-2010 Företagen: Mycket positivt att träffa lärare och förstå deras erfarenheter Viktigt med proffsiga pedagoger som leder fortbildningen Deltar nästa omgång: 100% av företagen Lärarna: Kunskap om företagen, yrken och verksamheter Mycket positivt bemötande från företagen Stöd att koppla undervisningen och ”företag som lärmiljö” Inspiration till min undervisning Tid/utrymme att utveckla mina lektioner

Innehåll: lärarfortbildningen September: Inledning och presentation lärare – företag Oktober: Vi tittar på ma, te, na på ett företag – gemensamt studiebesök med Matenakoordinator/handeldare November: Konstruktioner och lektionsplanering – återkoppling till studiebesöket, kursplanerna, handledare December: Fokus förebilder: – inblick i yrken, karriärmöjligheter och arbetsinnehåll i teknikinriktade branscher Jullovet: Individuell praktik – lärarnas eget val Februari: Återkoppling praktiken - lektionsplanering Mars: Lektionsplanering och utvecklingsarbete April: Gemensamt studiebesök Juni: Fokus förändrat arbetssätt i klassrummet Slutsats: det krävs rejäl dos för att smitta lärare med ”teknikbaciller”

Pedagogisk handledning Företagens engagemang Framgångsfaktorer Tydlig struktur Pedagogisk handledning Förankring i kommunen Företagens engagemang God planering Tidsåtgång Schema Syfte/mål Utvärdering/ återkoppling Praktik och teori Pedagogiskt stöd Lektionsplanering Utveckling Kursplaner Stöd för betyg och bedömning Rektorer/ skolledare Utbildnings-förvaltning Grundskole- och gymnasiechefer Övriga MNT utvecklingsprojekt God planering Tidsåtgång Schema Syfte/mål Utvärdering/ återkoppling Praktik och te ”Rätt” personer från företagen Läraranpassad information Personliga möten

Utmaningar Pedagogisk resurs: lärare/teknikpedagog eller motsvarande Företagen: kontaktpersoner och verksamheter Förankring: skolledare och kommunerna God planering och framförhållning (läsårscykler) Långsiktighet – uthållighet Anpassning till skolan (läsårstider, etc) Anpassning till lärares situation (schema, tider, etc.) Anpassning till kursplanerna (viktigt) Bygga långsiktiga relationer skola/lärare + företagen

Förändringar i skolan 2010 - Nya kursplaner/ämnesplaner Nytt betygssystem Mer styrning – mindre lokal variation (lokala kursplaner) Tydligare kunskapskrav Färre gymnasieprogram: 6 + 12 Teknikprogrammet: 5 varianter (ca 150) Naturprogrammet: 2 inriktningar (ca 100) Lärarfokus 2010-12: Kursplaner, bedömning och nya ämnesplaner

Vad krävs för komma igång? Insats per kommun: Pedagogisk resurs: (Koordinering) 25% Resultat per kommun: 30-50 fortbildade lärare/år Företag: 150-200 h Förankring i kommunen

Matena Sverige: c/o Teknikföretagen Organisation Matena Sverige: c/o Teknikföretagen •Projektledning •Utveckling •Rekrytering •Utvärdering •Mobilisering av företagen Styrgrupp Matena-kommun: •Pedagogisk ledning* (koordinering) •Lärare•Företag•Fortbildning •Förankring *T ex: KomTek, Science Center, Gymnasieskola, Teknikpedagog eller utvecklare inom ma, te, na

Matena-kommuner Falun Göteborg Halmstad Ljungby Luleå Skövde Örebro Klara för 2010 Falun Göteborg Halmstad Ljungby Luleå Skövde Örebro 2011 Västerås Helsingborg Jönköping Eskilstuna Sundsvall Borlänge Gävle Värnamo Härnösand Hudiksvall Örnsköldsvik Skellefteå

Europa satsar på Matena Breda nationella satsningar i Danmark, Norge, Nederländerna, Tyskland European Coordinating Body startar 2011 Teknikdelegationen 2009-10: Lärarfortbildning Kommunernas ansvar för lärarnas kompetensutveckling Lärarutbildning Övergång näringsliv – skola

Finansiering: pilotkommuner och utrullning Verksamhet Matena-kommuner 2008-10 MSU/Skol-verket, TE, AB Volvo, AZ Projektstart, förstudier, konceptutveckling, kommunikation, mm. 5-7 st 2011-15 Skolverket* Utrullning, utveckling och långsiktig etablering av Matena i Sverige 40-60 st * Genom Utbildningsdepartementet, Teknikdelegationen

Styrgrupp 2010 Jan-Eric Sundgren, AB Volvo Yvonne Näsström, AstraZeneca Ola Asplund, IF Metall Anne-Marie Fransson, IT Företagen Per Kornhall, Skolverket Johan Ancker, Teknikföretagen Peter Larsson, Sveriges Ingenjörer Per Fagrell, Teknikföretagen Projektledare: Cecilia Warrol Ersson, Teknikföretagen